هلن کلارک؛ سه دوره نخست وزیری با کارنامه درخشان

در طول تاریخ چند هزار ساله تمدن بشری، عادت معهود بر این بوده که نقشی نیمی از افراد جامعه یعنی زنان در تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و دیگر شاخه‌های اندیشه بشری نادیده گرفته شده و در خوش بینانه‌ترین حالت، نقشی فرعی و در حاشیه برای آنان منظور شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حاشیه ای کردن نقش زنان در حالی است که بسیاری از جنبش های مهم اجتماعی و سیاسی در نقاط مختلف جهان اساساً با رهبری و هدایت برخی زنان شاخص شکل گرفته، پیش رفته و حتی به تحولی عظیم در جامعه محل رخ دادن آن انجامیده است.

بر این اساس، خبرگزاری ایمنامی کوشد در سلسله گزارش هایی به معرفی برخی از این زنان تاثیر گزار بپردازد و نگاهی به حرکت های جسورانه این نخبگان مؤنث داشته باشد تا الهام بخش اعتماد به زنان در بین خود آنها و نیز از سوی کسانی باشد که هنوز به توانایی های بانوان با تردید می نگرند.

خانواده و تحصیلات

هلن الیزابت کلارک در ۲۶ فوریه سال ۱۹۵۰ میلادی در هامیلتون زلاندنو (نیوزیلند) به دنیا آمد و در آغاز دوران کودکی مادر و برادرش را در یک حادثه تصادف از دست داد، اما خودش به طرز معجزه آسایی از این حادثه جان سالم به در برد و چند ماه بعد، اولین سال تحصیلی خود را در یک مدرسه دولتی در هامیلتون نیوزیلند آغاز کرد.

کلارک در سپتامبر سال ۱۹۶۸ میلادی برای تحصیل در رشته علوم سیاسی راهی دانشگاه اوکلند شد و فعالیت های سیاسی خود را با ورود به حزب کارگر در دوران دانشجویی آغاز کرد. در همین دوران بارها از سوی پدر خود برای فعالیت در این حوزه اخطار گرفت، اما نه تنها فعالیت خود را کاهش نداد، بلکه با تشکیل یک تشکل سیاسی جدید در دانشگاه به نقد سیاست‌های کشورهای منطقه خود پرداخت.

وی با تحقیق علمی و سیاسی و نوشتن یادداشت‌هایی در مورد موضوعاتی همچون جنگ ویتنام، رژیم تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی و آزمایش های هسته ای در جنوب اقیانوس آرام، فعالیت سیاسی خود در دوران دانشجویی را پر رنگ تر کرد و در سال ۱۹۷۱ مدرک لیسانس و در سال ۱۹۷۴ مدرک فوق لیسانس خود را در رشته علوم سیاسی دریافت کرد.

به معمولی بودن علاقه‌ای نداشت

وی همچنین در این دوران با «پیتر دیویس» که یکی از اساتید مقطع لیسانس رشته علوم سیاسی دانشگاه اوکلند بود ازدواج کرد؛ کلارک درباره ازدواج خود با آقای دیویس می گوید: «اگر معنی معمولی بودن این است که خانه‌ای پر از بچه تولید کرده و پیراهن پیتر را اتو کنم، متاسفم من به معمولی بودن علاقه‌ای ندارم.»

هلن پس از اخذ مدرک دکتری علوم سیاسی از دانشگاه اوکلند از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۱ میلادی به تدریس علوم سیاسی  در کنار همسر خود، در این دانشگاه پرداخت و از جمله تفریحات وی می توان به خرید، فعالیت در خانه، تماشای بازی فوتبال و مطالعه کتاب اشاره کرد.

آغاز فعالیت سیاسی

هلن کلارک که در سال ۱۹۷۱ به عضویت حزب کارگر درآمده بود، در سال ۱۹۷۵ میلادی خود را برای عضویت در پارلمان نیوزیلند معرفی کرد و بالاخره در سال ۱۹۸۱ در مقام نماینده ماونت آلبرت به مجلس راه یافت و فعالیت های پارلمانی خود را آغاز کرد.

وی موضع گیری های سر سخت و قاطعی در مورد تبعیضهای جنسیتی در کشورش داشت و در یک نطق طولانی در مجلس این کشور چنین گفت: «دخترها می‌توانند هر کاری را انجام دهند. ما هر کاری را انجام می‌دهیم، هر کاری را و انتظار داریم که به طور مساوی با ما رفتار کنند.»

کلارک که در دوران فعالیت خود در مجلس نیوزیلند، ریاست کمیسیون روابط خارجی را بر عهده داشت، رفع مناقشات تاریخی و مصالحه دولت و مجلس با بومیان زلاندنو و توسعه جامعه فراگیر چند فرهنگی و چند اعتقادی را به عنوان اولویت کاری خود در نظر گرفت و در این زمینه اقدامات قابل توجهی انجام داد.

فعالیت های پر رنگ و تاثیر گزار سیاسی‌اش در دوران نخست وزیری «جنی شییلی» سبب شد تا این نخست وزیر وی را به عنوان وزیر بهداشت و درمان نیوزیلند معرفی کند و کلارک از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۰ میلادی مشغول فعالیت در سمت وزارت بهداشت و درمان کشورش بود و اقدامات وی در جهت توسعه بهداشت عمومی، یکی از مهم ترین فعالیت ها برای توسعه بهداشتی کشورش محسوب می شود.

موفقیت و پیشرفت روز افزون کلارک در وزارت بهداشت و درمان موجب انتصاب وی به سمت معاون نخست وزیر نیوزیلند شد و از سال ۱۹۹۰ تا سال ۱۹۹۳ تصدی این پست را بر عهده داشت و فعالیت های صادقانه و مردم پسندش مورد توجه قشر کارگر و حزب او در این سال ها شد.

سه دوره نخست وزیری موفق و پر ثمر

کلارک که در سال ۹۳ میلادی بر سر یک اختلاف با نخست وزیر نیوزیلند، استعفا داد در همان سال با تشکیل حزب و جریانی به مخالفت با سیاست‌های اصلی و اقتصادی دولت پرداخت و از سال ۹۳ تا ۹۹ میلادی تحت عنوان رهبر مخالفان دولت در زمینه احقاق حقوق مردم نیوزیلند فعالیت کرد و موجب شد تا در سال ۱۹۹۹ میلادی اولین انتخابات برای گزینش نخست وزیر در این کشور برگزار شود.

شهرت کلارک در میان مردم نیوزیلند از فعالیت های مدوام وی در حزب کارگر سرچشمه می‌گیرد، او در سال ۱۹۹۹ میلادی برای نخستین بار توسط مردم نیوزیلند به عنوان نخست وزیر برگزیده شد و در طول دوران نخست وزیری اش سیاست های جدید متفاوتی را در سطوح مختلف بین المللی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفت.

حاصل فعالیت سیاسی کلارک که سه دوره کامل و از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ میلادی در سمت نخست وزیر زلاندنو فعالیت کرده است، رشد اقتصادی قابل توجه، سطح پایین بیکاری، سرمایه گذاریهای گسترده در آموزش وبهداشت و رفاه خانواده ها است.

حمایت جدی از زنان و محیط زیست

هلن کلارک در دوران تصدی خود بر پست نخست وزیری، پشتیبانی جدی از برنامه جامعه پایدار و همچنین حل مسائل تغییرات اقلیمی زلاندنو داشته است و هدف راهبردی وی در این سال ها تبدیل زلاندنو به یکی ازملل پیشرو جهان دررابطه با این چالشها بوده است.

وی همچنین در زمینه روابط خارجی وسیاسی رهبری فعال محسوب می شود و در طول دوران نخست وزیری خود از حمایت بالای زنان نیوزیلند برخوردار بوده است و در مقابل فعالیت های زیادی در رابطه با حقوق زنان و توسعه حقوق برابر برای آنها کرده است.

هلن از سال ۲۰۰۹ تا کنون متصدی پست مدیریت برنامه توسعه سازمان ملل متحد است و موفقیت‌های زیادی نیز در این زمینه به دست آورده است.

گردآوری و تنظیم: سپهر زارع- خبرنگار ایمنا

کد خبر 364156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.