شاخص پرداخت زکات اصفهان ۴۴ درصد رشد داشته است

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد کشور گفت: شاخص پرداخت زکات و شرکت در طرح اکرام و محسنین در استان اصفهان با ۴۴ درصد رشد روبه‌رو بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا عسگریان در نشست خبری کمیته امداد استان اصفهان عصر امروز چهارشنبه در خصوص فعالیت‌های این نهاد اظهار کرد: قرار گرفتن در مسیر خیر و احسان یکی از تکالیف کمیته امداد است و این خیر و نیکی تاثیرات شگرفی در زندگی شخصی افراد دارد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد کشور در خصوص افزایش منابع این نهاد، افزود: درآمد سال گذشته کمیته امداد در سطح کشور ۳۲۰ میلیارد تومان بوده است که این رقم با افزایش ۳۵ درصدی در سال ۹۷ روبه‌رو بوده است که به طور نسبی با احتساب ۸۰ میلیون نفرهر فرد ایرانی به طور متوسط روزانه ۱۰ تومان صدقه داده است.

وی افزایش منابع درآمدی کمیته‌امداد را نشان از درک عمیق مردم از محرومیت‌ها دانست و تصریح کرد: کمیته امداد قصد دارد جشن نیکوکاری امسال را با توان هرچه تمام‌تر برگزار کند و شادی را در بین محرومان به عینه تقسیم کند.

عسگریان با ابراز امیدواری از افزایش شیب کمک مردم به محرومین گفت: درعید قربان امسال از نظر مبلغی در کل کشور با افزایش ۹۰ درصدی منابع و از نظر تعداد نذورات با افزایش ۵۰ درصدی روبه‌رو بوده‌ایم همچنین در اربعین امسال منابع امداد به نفع محرومین در بخش صدقات در دو استان مرزی ایلام و خوزستان ۲.۵ برابر افزایش داشته است.

وی جایگاه استان اصفهان را ازنظر کمک مردم در موضوعات زکات، صدقات و کمک‌های مبتنی بر نیاز به کمیته امداد در سطح میانی جدول کشوری ارزیابی کرد و تصریح کرد: با این حال شاخص پرداخت زکات استان اصفهان ۴۴ درصد رشد داشته همچنین در طرح اکرام و محسنین که طرح سرپرستی ایتام است نیز این استان با ۴۴ درصد رشد روبه‌رو بوده است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد کشور با بیان اینکه اصفهان استانی صنعتی، توریستی و مذهبی است اما در صدقات همکاری کمتری دارد، افزود: پنج استان تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان و تبریز به عنوان استان‌های اصلی می‌توانند در شاخص رشد و درآمد منابع کمیته امداد در راه کمک به محرومین موثر باشند.

افزایش ۵۰۰ هزار مددجو در سال ۹۷

عسگریان استان سیستان و بلوچستان را در میزان صدقات جزء ۳ استان برتر دانست و گفت: طرح اکرام جزء درآمدهای پایدار کمیته امداد در سطح کشور محسوب می‌شود که خوشبختانه خیرین از این طرح استقبال خوبی داشته‌اند.

وی با اشاره به برون‌سپاری فعالیت‌های کمیته امداد به زودی اظهار کرد: ۱۵۰۰مرکز نیکوکاری که محوریت بیشتر آنها مسجد است، در کشور وجود دارند که تا پایان سال این تعداد به ۲۰۰۰ مرکز خواهد رسید و قطعا برون سپاری کمیته امداد به صورت واگذاری امور به این مراکز به دلیل تجربه کاری بیشتر آنها خواهد بود.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد کشور با بیان اینکه سال گذشته ۱۵۰ هزارنفر از سیستم امداد خارج شدند، تصریح کرد: تا سال قبل ۱ میلیون و پانصد هزار مددجو تحت پوشش امداد در کل کشور بودند که قرار بود در سال ۹۷ با کاهش مددجو مواجه باشیم در حالی که با افزایش بیش از ۵۰۰ هزار مددجو روبه‌رو شدیم و خانواده امداد به ۲ میلیون مددجو رسید.

ادعای هزینه کردن صدقات در دیگر کشورها غلط است

عسگریان با تاکید بر لزوم تمرکز امداد بر خیرین خارج از کشور اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان فرهنگ و ارتباطات داشته‌ایم تا با ارتباطات بیشتر بتوانیم خیرین خارج از کشور علاقمند به کمک را شناسایی کنیم.

وی کمیته امداد را یکی از دستگاه‌های پیشرو در ایجاد اشتغال ارزیابی کرد و افزود: این نهاد سالانه ۱۴۰ هزار شغل ایجاد می‌کند که ۹۵ درصد این مشاغل به صورت فردی و پایدار هستند که به سال‌های سوم و پنجم می‌رسند و رسیدن سن یک شغل تا این مرحله خود به معنای پایدار بودن آن است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد کشور با ابراز تاسف از برخی تخریب‌های کمیته امداد در بین مردم اظهار کرد: اگر کسی بگوید صدقات مردم ایران به دیگر کشورها می‌رود قطعا خطای بسیار بزرگی مرتکب شده است چرا که همه منابع به دست آمده در این نهاد در همان عنوانی که مردم نذورات خود را اهدا کرده‌اند خرج می‌شود و حتی حکم شرعی و فقهی وجود دارد که صدقه یک شهر به شهر دیگری تعلق نمی‌گیرد و امداد اجازه هزینه کردن این مبالغ در حوزه‌های دیگر را ندارد و در چند ماه اخیر ادعاهایی مبنی بر فرستادن مبالغ کمک‌های مردمی به دیگر کشورها ادعایی نادرست بوده است.

تا ۳ سال آینده ۸۰ درصد دریافت صدقات آنلاین می‌شود

عسگریان در خصوص شیوه‌های بکارگیری روش‌های جدید در جمع‌آوری کمک‌ها گفت: قطعا حرکت امداد به سمت ترمیم فرآیندهای اصلی مانند صدقات، نیکوکاری، جشن‌ها و اعیاد خواهد بود و بنابر این است تا ظرف ۳ سال آینده ۸۰ درصد دریافت صدقات از طریق نرم‌افزاری و آنلاین انجام شود.

وی با اشاره به اختصاص سبد کالا به مددجویان کمیته امداد افزود: سبد کالا را دولت در ارقام بودجه‌ای خود آورده است و تا به حال به مددجویان امداد یک سبد کالا تعلق گرفته که تا پایان سال دو سبد کالای دیگر به آنها ارائه خواهد شد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد کشور با تاکید بر اینکه یتیم رها شده‌ و بدون حمایت در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: خانواده همه ایتام مورد حمایت امداد هستند و مردم و خیرین علاقمند به تحت پوشش گرفتن ایتام در هر نقطه از کشور می‌توانند به سایت mohsenin.ir مراجعه کنند و سرپرستی یک یتیم از هر نقطه کشور را قبول کنند.

کد خبر 364125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.