مشارکت تمام سهام داران در  توسعه "شهرمنطقه" اصفهان

نماینده مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برنامه توسعه شهرمنطقه اصفهان به دنبال آرمان‌گرایی، ایده‌ال‌گرایی و فعالیتی که به نتیجه نرسد نیست چرا که نگاه این برنامه راهبردی است و بر مشکلات کلیدی تمرکز دارد.

احسان مالکی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص برنامه توسعه شهرمنطقه اصفهان اظهار کرد: قرار بر تهیه برنامه‌ای برای توسعه شهرمنطقه اصفهان است که سیاست‌های کلان جهت‌گیری‌های حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی را مشخص کند.

وی با اشاره به اینکه فرایند تهیه برنامه را تنها یک تیم محدود نمی‌تواند پیش ببرد، افزود: باید در این برنامه اجماعی بین سهم‌داران مختلف شکل بگیرد و برای اول بار است که بدین منظور هم بخش عمومی شامل شهرداری، شورای شهر، بخش‌های دولتی، بخش خصوصی، تشکل‌های صنفی و نهادهای مدنی حضور دارند تا بر سر آنچه در آینده شهر می‌خواهد رخ دهد به اجماع برسند.

نماینده مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در تشریح جهت‌گیری‌های توسعه گفت: اصفهان شهری است که متکی به صنایع سنگین مانند فولاد مبارکه است که این صنعت، صنعتی دارای آلودگی و سرمایه بری زیاد بوده، مشکلاتی برای شهر ایجاد کرده است. از طرفی اصفهان ظرفیت بالایی در حوزه صنایع خلاق همچون ادبیات، انیمیشن‌سازی، طراحی و صنایع دستی دارد و باید بدانیم این صنایع هم می‌توانند سهم قابل توجهی در رونق اقتصاد شهر پیدا کنند. اینکه ترکیب صنعت شهر چگونه باشد از جمله پرسش هایی است که در این برنامه می‌توان به آن پرداخت.

وی در خصوص دیگر موضوعات قابل بحث در این برنامه گفت: پرسش دیگری که مطرح است اینکه اصفهان چقدر ظرفیت جمعیت دارد و چقدر می‌توان به محیط اکولوژیک اصفهان بار توسعه تحمیل کرد تا منابع خاکی و آبی ما کشش کافی داشته باشد.

زمینه مشارکت سهم‌داران در برنامه توسعه شهری فراهم می‌شود

نماینده مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان اولین ویژگی‌ این برنامه را حل مشکلات دانست و تصریح کرد: این برنامه به دنبال آرمان‌گرایی و ایده‌ال‌گرایی و فعالیتی که به نتیجه نرسد نیست چرا که نگاه این برنامه راهبردی است و بر مشکلات کلیدی و حوزه‌هایی تمرکز دارد که اگر تغییر در آنها حاصل شود می‌تواند بیشترین تاثیر را در حل مشکلات و توسعه شهر داشته باشد.

وی در خصوص ویژگی کلیدی مهم دیگر این برنامه که مشارکت سهم‌داران مختلف است، اظهار کرد: به چند شیوه قرار است سهم‌داران مختلف درگیر فرآیند برنامه شوند که یکی از راه‌های آن نظرسنجی یا پرسشگری عمومی است که بخشی از آن در فضای مجازی انجام می‌شود و بخش دیگر آن مصاحبه‌های عمیق با شهروندان است.

 مالکی‌پور در تشریح جلسات با سهم‌داران مختلف افزود: این جلسات با اقشار مختلف اعم از کارگران، معلمان، مهندسان، اقلیت‌های مذهبی، زنان و مواردی از این دست تشکیل خواهد شد و همچنین جلسات تخصصی با موضوعات خاص مانند آب، گردشگری، مسکن، حمل‌ونقل و بهداشت با حضور سهم‌داران این موضوعات برگزار خواهد شد.

نماینده مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در تشریح لغت سهم‌دار خاطرنشان کرد: این واژه در ادبیات برنامه‌ریزی به معنای افراد و گروه‌هایی است که از یک سیاست، برنامه یا اقدام اثر می‌پذیرند یا بر آن اثر می‌گذارند چه این اثر مثبت و چه منفی باشد. معادل‌های دیگر آن ذی‌نفع، ذی‌نفوذ، ذی‌مدخل می‌باشند.

"شهرمان" رویدادی برای مطرح شدن دغدغه‌های شهروندان خواهد بود

وی با اشاره به اینکه شیوه دیگر مشارکت برگزاری رویدادهای عمومی در سطح شهر است، تصریح کرد: در این برنامه رویدادی با عنوان " شهرمان " پیش‌بینی شده که برنامه‌ای مانند تریبون آزاد با حضور اعضای شوراست که مردم در میادین و فضای باز عمومی خاص در فصل بهار دغدغه‌های خود را با اعضای شورای راهبردی این برنامه مطرح می‌کنند.

برنامه توسعه شهری به صورت مستند و فیلم گردآوری می‌شود

مالکی‌پور در خصوص مصوبات آخرین جلسه برنامه توسعه شهرمنطقه اصفهان اظهار کرد: در جلسه امروز مشاور برنامه گزارشی از اولین جلسه تخصصی هفته گذشته با موضوع گردشگری مطرح کرد همچنین در مورد سازوکار مشارکت سهم‌داران بحث شد و زمان بندی طراحی این برنامه که از ۱۵ دی‌ماه تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه خواهد بود مطرح شد.

وی در پایان از ثبت تجربه این برنامه خبر داد و گفت: قرار است تجربه این برنامه به صورت فیلم مستند و کتاب گردآوری شود که این اقدام روایتی از این اتفاق بزرگ را ثبت خواهد کرد همچنین در آینده نزدیک تمام وقایع مطرح شده در این فرآیند در سایت مربوط به این برنامه برای بازدید مردم و کارشناسان بارگذاری خواهد شد.

اولین جلسه تخصصی با موضوع گردشگری برگزار شد

همچنین کاوه اسدپور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص برنامه توسعه شهرمنطقه اصفهان اظهار کرد: اقدامات انجام شده در دو هفته قبل به دست آوردن مکانیزم اجرایی مشارکت بوده است که در قالب جلسات کانونی پیگیری شد و اولین جلسه کانونی و تخصصی این شورا در پنج‌شنبه هفته گذشته با موضوع گردشگری برگزار شد.

نماینده شرکت مهندسین مشاور نقش محیط در تشریح اولین جلسه شورا با موضوع گردشگری تصریح کرد: در جلسه مذکور در مورد اینکه سهم‌داران گردشگری اصفهان چه کسانی هستند و چه نظری دارند بحث شد که از بخش‌های خصوصی و دولتی اعم از میراث فرهنگی، جامعه هتل‌داران، راهنمایان تور، آژانس‌های مسافرتی، نخبگان عرصه گردشگری، اساتید دانشگاه، مدیران ترمینال‌ها و فرودگاه اصفهان، شهرداری، شورای شهر، نماینده وزارت امور خارجه، کمیسیون گردشگری و کمیسیون اقتصادی شورای شهر و روسای صنف تولیدکنندگان صنایع دستی و مشاور برنامه در جلسه حاضر بودند.

اسدپور با اشاره به مطرح شدن مشکلات حوزه گردشگری در اولین جلسه شورای راهبری اظهار کرد: در خصوص مشکلات گردشگری اصفهان اولویت‌بندی‌ها صورت گرفت و مشکلات ریشه‌ای گردشگری اصفهان مشخص و نتایج جلسه به شورای راهبری ارائه شد.

وی با تاکید بر اینکه نتیجه زمان‌بندی جلسات کانونی در هفته آینده مشخص و به شورای راهبری ارائه می‌شود، افزود: بعد از مشخص شدن موضوعاتی که ذیل کمیسیون‌های شش گانه باید شکل بگیرد مشخص می‌شود که برای هرکدام از این موضوعات چه بخش‌هایی اعم از دولتی، خصوصی و سمن‌ها باید دعوت شوند تا در مدت دو ماه به نتیجه برسیم و زمان‌بندی برای درگیر کردن عموم مردم در جلسات موردنظر از ۱۵ فروردین‌ماه تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه خواهد بود.

کد خبر 363715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.