طرح پوشیدن لباس اقوام در برخی دانشگاه‌ها اجرا شود

عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران گفت: طرح پوشیدن لباس اقوام در مراکز آموزشی باید به صورت پایلوت و تنها در برخی دانشگاه‌های یک شهر اجرا گردد تا ضعف‌های اجرایی مشخص شود و به تدریج این نوع پوشش را ترویج کنیم.

مریم بیضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص طرح پیشنهادی خانم ابتکار با عنوان پوشیدن لباس‌های سنتی- فرهنگی اقوام ایرانی که باید به صورت داوطلبانه و با رضایت خاطر در مدارس، دانشگاه‌ها و دیگر مراکز انجام شود، اظهار کرد: این طرح، بسیار زیبا و قابل تحسین است اما ضعف‌های مدنی برای اجرای آن از سمت سازمان‌ها وجود دارد. پوشیدن لباس اقوام در مراکز علمی و سطح شهر نیاز به تبلیغات و آموزش دارد تا عموم مردم نسبت به این موضوع آگاهی لازم پیدا کرده و سنجیده برخورد کنند .

وی ادامه داد: پوشش‌های سنتی اقوام، فرهنگ و تمدن یک کشور است که بعد از قرن‌ها هنوز به یادگار مانده است و رواج پوشش اقوام در میان مردم تنها با ایجاد شناخت و آگاهی نسبت به این موضوع امکانپذیر است..

عضو انجمن جامعه شناسی ایران تصریح کرد: طرح پوشیدن لباس اقوام در مراکز آموزشی باید به صورت پایلوت و تنها در برخی دانشگاه‌های یک شهر اجرا شود؛ تا ضعف‌های اجرایی مشخص و به تدریج این نوع پوشش را ترویج کنیم.

بیضایی با اشاره به سخنان امام خمینی (ره) که ایشان پوشش زنان عشایر را زیبا و قابل پذیرش توصیف کرده بودند، افزود: بی شک صحبت‌های خانم ابتکار با استناد به فرمایشات امام خمینی (ره) است که پوشش زنان در اقوام مختلف بسیار ارزشمندتر از لباس‌های کوتاه و باز فرهنگ‌های اروپایی است که هیچ ارتباطی با فرهنگ و تمدن ایرانی ندارد.

عضو انجمن جامعه شناسی ایران با بیان اینکه باید بپذیریم که جهان سومی هستیم و با تقلید کورکورانه از پوشش و سبک زندگی اروپایی به هیچ وجه به سمت جهان اولی بودن، سوق داده نمی شویم، ادامه داد: از اروپایی بودن تنها پوشش آنها برای ایرانیان به سوغات آمده است. باید پوشش زنان ایرانی را از گذشته تا کنون به صورت ریشه‌ای و عمقی بررسی کرد تا به یک پوشش بومی ایرانی دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه خودباوری در میان مردم از بین رفته و به رشد درونی نرسیده‌اند و تنها با تکیه بر تجملات و لوکس گرایی به دنبال رقابت با مردم کشورهای اروپایی هستند، گفت: در کشور شبکه‌ای به عنوان ترویج پوشش ایرانی وجود ندارد، به دلیل اینکه تمدن، فرهنگ، اقتدار و ملیت خود را از یاد برده ایم و تنها دنبال تقلید هستیم.

عضو انجمن جامعه شناسی ایران تصریح کرد: متاسفانه زمانی که تجمل گرایی در کنار شهرنشینی رواج پیدا کرد مردم به جوک سازی علیه اقوام و تمسخر یکدیگر پرداختند و به ریشه‌های فرهنگی خود خندیدند. به همین دلیل وقتی لباس اقوام را به عروسک ها می‌پوشانند استقبال نمی‌شود.

بیضایی افزود: لباس‌های رنگارنگ اقوام را نیز به تمسخر گرفتند؛ به تدریج رنگ‌ و نشاط از زندگی ایرانی حذف شد و افسردگی در میان مردم  افزایش پیدا کرد. این در حالی است که روانشناسان معتقدندکه رنگ‌های شاد تاثیر شگرفی بر حفظ سلامت روح و جسم افراد می‌گذارد.

وی خاطر نشان کرد: از دو سال گذشته که رهبر معظم انقلاب به موضوع آسیب‌های اجتماعی توجه ویژه‌ای داشته‌اند، بسیاری از سازمان ها با عزمی راسخ دنبال راهکار برای رفع این مسئله هستند. اگر ایشان در خصوص پوشش اظهار نظر کنند، بی تردید برای پوشش زنان میان اقشار مختلف در جامعه هماهنگی ایجاد خواهد شد.

کد خبر 363547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
    1 0
    بسیار عالی
  • علی IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
    0 0
    بسیار عالی