انتقال وزارتخانه‌ها به استان‌های مستعد در مجلس بررسی می شود

با رد یک فوریت و دو فوریت طرح انتقال وزارتخانه ها به استان های مستعد از سوی نمایندگان، این طرح به صورت عادی بررسی می شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایمنا، در جلسه علنی امروز چهارشنبه-۱۲ دیماه- نمایندگان موافق و مخالف نظر خود پیرامون طرح «انتقال وزارتخانه ها به استان های مستعد» اعلام کردند.

علی اکبری ضمن مخالفت با درخواست دوفوریت برای طرح انتقال وزارتخانه ها به استان های مستعد و دارای شرایط در یک دوره ۵ ساله گفت: هم اکنون مشکلاتی در کشور وجود دارد که موجب می شود طرح مسئله مذکور فوریت نداشته باشد.
نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به اینکه طرح یادشده دارای بار مالی فراوانی است و کشور را دچار مشکلات می کند، خاطرنشان کرد: این مهم در حالی است که مجموعه ای زیرنظر معاون اول رییس جمهور این مسئله را به طور کارشناسی بررسی می کند تا طرح جامعی را ارائه دهند.
این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه تجربه ای در این خصوص در دولت گذشته وجود دارد، تصریح کرد: به عنوان مثال در انتقال سازمان میراث فرهنگی به شیراز ده ها هزار سند گم شد، از این رو نباید اقدام غیرکارشناسی در این زمینه انجام شود.

باید تمرکز زدایی صورت گیرد

جلال محمودزاده در مخالفت با موضوع مذکور با اشاره به اینکه در شرایط کنونی مشکلاتی اعم از اقتصادی، اشتغال جوانان و... وجود دارد که باید به صورت دوفوریت برای رفع آنها طرح ارائه شود، گفت: این مهم در حالی است که باید با تمرکززدایی و افزایش اختیار استان‌ها مشکلات کنونی پایتخت را برطرف کنیم.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نمی‌توان اجزای دولت را از یکدیگر جدا کرد، یادآور شد: براین اساس باید تفویض اختیار صورت بگیرد تا مردم استان‌ها مراجعه کمتری به پایتخت داشته باشند و با این مهم شاهد کاهش آلودگی و ترافیک تهران خواهیم بود.

توسعه باید از تمام نقاط کشور شروع شود

در ادامه همایون یوسفی ضمن موافقت با درخواست دوفوریت برای طرح انتقال وزارتخانه ها به استان های مستعد و دارای شرایط در یک دوره ۵ ساله گفت: برای پیشرفت باید تابع مدل های موفقی باشیم که در کشورهای پیشرفته اجرایی شده است.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بر این اساس توسعه باید از تمام نقاط کشور شروع شود و بر این اساس ظرفیت استان ها را در نظر بگیریم که نتیجه آن منجر به تمرکززدایی می شود.

تهران در حد انفجار است

پروانه مافی نیز ضمن موافقت با طرح یادشده با تاکید بر اینکه شرایط کنونی تهران در حد انفجار است و از سال ۸۶ به بعد جمعیت آن سرریز شده است، گفت: بر این اساس شاهد بروز مشکلاتی در حوزه مسکن، ترافیک و آلودگی هوا در پایتخت هستیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشورهایی مانند سوئیس، برزیل و آفریقای جنوبی تجربه خوبی در این زمینه دارند، تصریح کرد: این کشورها بخشی از دستگاه های اجرایی خودشان را با توجه به ظرفیت مناطق مختلف از پایتخت ها منتقل کردند.

وی با اشاره به اینکه تمرکزگرایی سبب بروز زمینه رانت و فساد می شود و امکان رشد و توسعه را نمی دهد، خاطرنشان کرد: در صورت تحقق این طرح امید در جامعه بیشتر می شود.

کد خبر 363330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.