آسیب های اجتماعی در مدارس

نشست بررسی آسیب‌های اجتماعی در مدارس با عنوان "در حاشیه مدارس" به میزبانی خبرگزاری ایمنا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آموزش و پرورش یک پدیده فراگیر اجتماعی است و مدارس نیز عناصر خروجی این پدیده هستند که دانش‌آموزان را در دل خود جای داده‌اند. بهداشت روان، آموزش‌های خود مراقبتی، تقویت هوش عاطفی، هوش معنوی و ... مواردی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و پژوهشگران حوزه اجتماعی باید در کنار امر آموزش و حتی مهم‌تر از آن در مدارس مورد توجه قرار گیرد.

بر این اساس خبرگزاری ایمنا، به منظور بررسی وضعیت آسیب‌های اجتماعی در مدارس نشستی را با موضوع " در حاشیه آموزش" با حضور علیرضا نصر اصفهانی ( عضو شورای عالی آموزش و پرورش استان اصفهان)، احمد پدرام( کارشناس آسیب‌های اجتماعی)، زهرا قجاوند (رییس هسته مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان)، مهرداد صیاف‌زاده(مستشار شعبه دادگاه کیفری یک دادگستری کل استان اصفهان) و آزیتا شهریاری (کارشناس امور اجتماعی معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ) و افسانه میرزاییان (کارشناس مسئول دفتر آسیب های اجتماعی بهزیستی استان اصفهان) برگزار کرد که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

نصر اصفهانی: نباید خودمان را به خواب بزنیم

علیرضا نصر اصفهانی، عضو شورای عالی آموزش و پرورش در این نشست با تاکید بر اینکه باید با مردم صادق باشیم، اظهار کرد: مردم بدانند که با شرایط فعلی که در آموزش و پرورش وجود دارد نمی‌توان آینده خوبی برای آن پیش بینی کرد.

وی اضافه کرد: ۹۵ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق معلمان می‌شود و با بودجه فعلی نمی‌توان این سیستم عریض و طویل را به درستی اداره کرد.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید بر اینکه باید از تعارفات عبور کنیم، تصریح کرد: نباید در جلسات اولیا و مربیان با تعارف درخواست کمک کنیم، باید صادقانه با مردم حرف بزنیم و بگوییم که چنانچه می‌خواهید فرزندتان درست تربیت شود باید هزینه پرداخت کنید و چنانچه به این امر توجه نکنید این هزینه را باید چندین برابر جای دیگری صرف کنید. در این شرایط مردم و مدیران مدارس از سرگردانی خارج می شوند.

نصراصفهانی با بیان اینکه در حال حاضر مدارس تبدیل به وسیله ای برای رفع وظایف دیگر نهادها شده‌اند، افزود: بسیاری نهادها از ظرفیت مدارس برای رفع تکلیف خود استفاده می کنند و مدیران توان مخالفت با این توافق‌نامه‌ها و قراردادها را ندارند و اداره آموزش و پرورش از دست اهلش خارج شده است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش نیاز به پشتوانه مالی دارد، تصریح کرد: این حمایت می‌تواند سیستم آموزش و پرورش را کارآمد کند.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه باید به عنصر زمان توجه داشته باشیم، تصریح کرد: باید امروز خودکنترلی و خود مراقبتی را به دانش آموزان آموزش دهیم؛ بر اساس احادیث هر چه انسان بیشتر از یک مسئله نهی شود به آن تمایل بیشتری پیدا می‌کند، با وجود اینترنت هیچ چیز از دسترس دانش آموزان دور نیست بنابراین نباید خودمان را به خواب بزنیم.

نصر اصفهانی تصریح کرد: باید توجه داشت که اگر دانش آموزان در مدارس و از روش‌های درست آموزش‌های جنسی و خود مراقبتی را دریافت نکنند، این موارد را از مسیری دریافت می‌کنند که به طور حتم آسیب زاست.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه باید بیلان حساب مدارس در اختیار والدین قرار گیرد، اضافه کرد: این امر به اعتمادسازی میان والدین و دانش آموزان کمک می‌کند.

پدرام: مدارس دچار فرزندآزاری شده‌اند

احمد پدرام ، کارشناس آسیب‌های اجتماعی نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: در طی چهار دهه‌ای که روانشناس هستم تمام دغدغه سال‌ها کار کردنم این بوده که مدارس به کودکان چه آموزش‌هایی می‌دهند هر چند به خوبی می‌دانیم معلمان دلسوزی داریم.

وی با اشاره به وجود آسیب های اجتماعی در کشور افزود: این آسیب‌ها را ناگریز باید بپذیریم چراکه تنها مربوط به ایران نیست، اما باید بدانیم که چگونه فرزندان خود را در مقابل این هجمه از آسیب‌های اجتماعی ایمن‌سازی و واکسینه کنیم.

آسیب شناس اجتماعی تصریح کرد: دغدغه‌های مسئولان آموزش و پرورش را سال ها دیده‌ایم و باید با این نگرش که همه در یک خانواده و با یک هدف در حرکت هستیم، در مقابل مشکلات و معضلات این حوزه بایستیم.

وی اظهار کرد: به عنوان یک روانشناس هر روز با کودکان پر استرسی مواجه هستم که لذتی از درس خواندن نمی‌برند، هوش عاطفی و معنوی آن‌ها رشد نمی‌کند و حتی به لحاظ جسمی هم دچار آسیب‌های بسیاری هستند.

پدرام با بیان اینکه روابط امروز کودکان ما حتی تا بزرگسالی دچار مشکل است، اظهار کرد: باید در سیستم آموزشی بازنگری داشته باشیم چراکه گاهی این سوال مطرح می‌شود که آیا مشاور نیامده است که به بچه‌های ما هدف  زندگی را یاد بدهد و روابط انسانی و مهارت‌های ارتباطی را بیاموزد؟

وی با اشاره به کمپ‌های دانش آموزی گفت: ماهانه مبالغ سنگینی برای مطالعه فرزندان در سالن‌های مطالعه تحت عنوان «کمپ‌های دانش آموزی» گرفته می‌شود که اینها متفاوت از کمپ اعتیاد نیست و فشار عاطفی بسیاری بر دانش آموزان، والدین و حتی معلمان وارد می‌کند.

این آسیب شناس اجتماعی خاطرنشان کرد: معلمان امروز تحت فشار اقتصادی بسیاری هستند و حقوق آن‌ها کفاف زندگیشان را نمی‌دهد و برخی ناچار به فعالیت‌های دیگری هستند.

وی با بیان اینکه تمام فضای آموزش ما را اضطراب فرا گرفته است، افزود: آموزشگاه‌ها امروز نه تنها به فرزندان ما بیماری می‌دهند، بلکه اضطراب زیادی را به آنان تزریق می‌کند به طوری که ۴۵ درصد دانش آموزان دچار این چالش می‌شوند.

پدرام در انتقاد به وضعیت آموزش امروز گفت: فرزندان ما اجازه دوست یابی ندارند و به آن ها یاد داده‌اند، زکات علم نشر آن نیست و دوستی وجود ندارد، رفیق ندارد هرچه هست رقیب است، آیا هوش معنوی و اجتماعی فرزندان ما در چنین فضایی رشد می کند؟

وی با اشاره به مراجعان خود در یک ماه گذشته اظهار کرد: در یک ماه اخیر در دانش آموز مراجعه کننده مواردی چون خودکشی، اعتیاد، مصرف گل، آسیب جنسی، تجاوز، توزیع مواد مخدر و خشونت را شاهد بوده‌ایم. در برخی موارد تحت فشار قرار دادن کودکان به خاطر شهریه‌های بالا درگیرهایی بین والدین و فرزندان ایجاد کرده است.

وی با تأکید بر اینکه خیران باید به آموزش و پرورش کمک کنند، تاکید کرد: خیران مدام فضای فیزیکی مدارس را می‌سازند در حالی که باید به فضای تربیتی و روانی فرزندان نیز توجه کنند و به جای ماهی دادن، ماهی گیری را به آنها یاد دهند.

پدرام اظهار کرد: باید از کسانی که وضعیت مالی خوبی دارند برای کمک به نیازمندان استفاده کرد، آموزش و پرورش همواره حرف از آموزش رایگان می‌زند در حالی که هیچ دانش آموزی تاکنون به صورت رایگان تحصیل نکرده است.

وی با ابراز تأسف از فرسودگی محتوا و برنامه‌های آموزشی در مدارس گفت: باید مفهوم و برآیند انتگرال و دیفرانسیل را یاد بدهیم، بعضی دروس برای فرزندان ما هیچ کارایی ندارد، آموزش و پرورش باید انسان ساز باشد و انسان متعهد و دغدغه‌مند پرورش دهد.

این آسیب شناس اجتماعی اظهار کرد: مدارس دچار فرزند آزاری شده‌اند، تنها نامادری و ناپدری‌ها نیستند که فرزندان را آزار می‌دهند بلکه ما فرزند آزاری آموزشگاهی نیز داریم و همه معلمان، والدین و مشاوران دانش آموزان را به خاطر نمرات کم تحقیر می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش خود به اندازه کافی سیلی خورده است، اظهار کرد: باید از هرطریقی که می توانیم اعم از خیریه‌ها یا کمک‌های دولتی و خصوصی به آموزش و پرورش کمک کنیم.

پدرام در انتقاد به مهاجرت دانشجویان و تحصیل کردگان در خارج از کشور گفت: هنوز خانواده‌ها نمی‌دانند که مهاجرت خود یک آسیب است و امروز برای بچه‌ تا حد ۱.۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری می‌شود که تنها پاسپورت خارج از کشور را بگیرد در حالی که نمی‌دانند این امر خود یک آسیب اجتماعی است.

نمره محوری کودکان را به سمت خودکشی می‌برد

پدرام با اشاره به اینکه شناخت روانشناسی والدین از فرزندان کم است، اظهار کرد: والدین تنها پول توجیبی را به عنوان تربیت فرزندان می‌دانند و توجهی به مباحث روانی آن‌ها ندارند.

وی با اشاره به اینکه حفظ قرآن نیست که کمک کننده است بلکه عمل به قرآن زندگی را اعتلا می بخشد، افزود: متأسفانه در دهه های اخیر بسیاری از افراد تنها حافظ قرآن بودند و بعد از گزینش در یک دستگاه دیگر به آن عمل نکردند ما باید برای عمل به قرآن مسابقه بگذاریم نه حفظ قرآن.

این روانشناس با تأکید بر ا ینکه دین دارای سه بخش است، تصریح کرد: اعتقادات، مناسک و رفتار دینی از اجزای اصلی دین هستند و باید والدین و جامعه همگی الگوی رفتار دینی برای فرزندان باشند.

پدرام با تأکید بر اینکه باید عشق را به فرزندان خود آموزش بدهیم، اظهار کرد: اگر عشق را به فرزندان بیاموزیم مراقبت از خود را هم یاد می گیرند و باید در مدارس تفاوت عشق ورزی با عشق بازی را به نوجوانان آموزش دهند که این خود از بسیاری اختلالات در حوزه مسائل بین دو جنس می کاهد.

وی در خصوص چاپ کتاب خود با عنوان دلواپسی های جنسی گفت: ۱۵ سال پیش که یک ماهه مجوز چاپ می دادند برای مجوز این کتاب یکسال درگیر بودم و امروز این کتاب به چاپ نهم هم رسیده است و در سال های اخیر صحبت در مورد این موضوعات بیشتر شده است.

این روانشناس با تأکید بر اینکه در جامعه سالم و ایده آل هم آسیب وجود دارد، افزود: خیریه ها و ان جی او ها باید بتوانند در کنار آموزش و پرورش قرار بگیرند و آموزش عالی باید به طرف تقویت علوم انسانی برود.

پدرام در خصوص وضعیت دانشگاه‌ها گفت: سال گذشته از سیل انبوه افراد خواهان رشته پزشکی تنها چهارهزار نفر توانستند به این رشته بروند که این خود برای افرادی که موفق به قبولی نشدند عوارض روانی بسیاری دارد.

وی با تأکید بر اینکه در سیستم آموزش همه بخش ها اعم از معلمین، والدین و دانش آموزان همگی بیمار هستند، افزود: در مراجعین خود در مدرسه‌ای ۱۱ کودک کلاس اول دیدم که ترس از کنکور دارد و این درحالی است که در دوسال اخیر به شدت بر این بیماری ترس و اضطراب افزوده شده است.

این روانشناس با اشاره به مدارسی که نمره محور هستند اظهار کرد: مدارسی وجود دارد که نمره نوزده را ضعیف تلقی می کنند و یا حتی برخی مدارس دانش آموزان را به خاطر معدل کمتر از ۱۸ تهدید به اخراج می کنند و تا حدی که برخی از کودکان در این سیستم به‌ خاطر نمرات خود تصمیم به خودکشی می‌گیرند.

قجاوند: تعداد مشاور در مدارس استان باید ۱.۵ برابر شود

زهرا قجاوند، رییس هسته مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: قبل از طرح آسیب های اجتماعی در مدارس باید توجه داشت که وقتی خانواده به عنوان کوچک ترین واحد اجتماع تعریف می‌شود مدرسه نیز به عنوان اولین و کوچکترین نهاد اجتماعی در جامعه تعریف می شود.

رییس هسته مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه کودکان با حضور در مدرسه به صورت رسمی وارد دنیای جدید و بزرگتری از اجتماع می شوند، ادامه داد: دانش آموزان قبل از اینکه وارد فضای آموزش و پرورش شوند حداقل پنج سال را در فضاهای دیگری حضور دارند؛ یعنی وقتی دانش آموز وارد مدرسه می‌شود یک نقطه سفید نیست.

وی تصریح کرد: امروزه ما شاهد صحبت های زیادی در زمینه آسیب های اجتماعی در مدارس هستیم، اما باور من این است که این رشد فقط مختص به مدارس نمی شود که اگر اینگونه بود باید تمام تمرکز را بر روی آموزش و پروش می گذاشتند، اما این تنوع و فراوانی در همه جامعه ما جاری شده و به تبع آن مدارس هم جریان را می پذیرند.

قجاوند با بیان اینکه آموزش و پرورش استان اصفهان امسال میزبان ۸۳۸ هزار دانش آموز در همه مقاطع تحصیلی است، گفت: بنا بر چارت سازمانی و نمودار جامعه مشاوره ای، ۹۵۰ مشاور در مدارس استان ما را همراهی می‌کنند و در سیستم نظام مشاوره ای به ازای هر ۱۵ دانش آموز، یک ساعت مشاوره تخصیص پیدا می‌کند. ۹۵۰ مشاور اگر به صورت ۲۴ ساعته در خدمت ما باشند در نهایت ۲۲ هزار  نفر ساعت را می‌توانند پوشش بدهند و در این حالت از دیگر کشور ها عقب هستیم زیراآنها به ازای هر هشت دانش آموز یک ساعت مشاور اختصاص می دهند، اما ما اگر بخواهیم همه مدارس را با استاندارد هر ۱۵ نفر یک ساعت پوشش دهیم نیاز به دو هزار مشاور در استان داریم.

رییس هسته مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: این تعداد مشاور در مدارس استان باید ۱.۵ برابر شود تا بتوانیم تمام مقاطع را پوشش دهیم و با قاطعیت اعلام می‌کنم این امر محقق نخواهد شد زیرا ما ورود نیرو نداریم ولی خروج نیرو داریم.

وی با بیان اینکه مشاور نداریم و با این تعداد مشاور فقط می‌توان متوسط اول را پوشش داد، افزود: متاسفانه محیط استخدامی در نظام آموزش پرورش تعیین نمی‌شود و دغدغه همیشگی ما این بوده  که نیروی متخصص به تعداد دانش آموزان نداریم.

قجاوند تصریح کرد: مشاور در مقطع ابتدایی وجود ندارد در متوسطه دوم هم که اقای پدرام مطرح کردند در بهترین حالت یک سوم مدارس تحت پوشش قرار می‌گیرد و در متوسطه اول با این حجم عظیم از مشکلات در این مقطع سنی فقط میتوان به ازای هر ١٥ نفر یک ساعت نیرو تعیین کرد در این یک ساعت حتی بهترین مشاورهای استان به صورت گروهی هم نمی‌توانند از پس کار برآیند.

وی ادامه داد: یکی از مطالبات اصلی ما نیرو است اگر باورمان است که آموزش و پرورش را باید دریابیم همه دست به دست دهیم و به یاری این سازمان بشتابیم.

رییس هسته مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: مدارس آموزش و پرورش در هر سال موظف به برگزاری حداقل پنج جلسه آموزش خانواده هستند؛ یعنی هر خانواده اگر یک فرزند در آموزش و پرورش داشته باشد بعد از ۱۲ سال حداقل ۶۰ جلسه یک ساعت آموزشی چه در قالب کارگاه چه در قالب نشست پشت سر گذاشته است، اما متاسفانه ٦٠ درصد از مدارس اصفهان فاقد فضایی فیزیکی برای حضور مشاوران هستند.

وی تصریح کرد:  والدین آموزش‌های لازم را جهت برخورد با مسائل پرورشی ‌دانش‌آموزان می گیرند اما باز شاهد خلاءهایی در بین خانواده‌ها هستیم و به اصرار سعی داریم این خلا را در بیرون از خانواده‌ها و در اجتماع از طریق  بعضی از ارگان‌ها و سازمان ها که با مسائل آموزشی در گیر هستند بر طرف کنیم که این مورد یکی دیگر از دغدغه‌های ماست آقای صیاف زاده مطرح کردند ما دغدغه‌ها را می‌دانیم  آسیب‌ها را می‌شناسیم  و به دنبال راهکار برای رفع آن‌ها هستیم؛ آموزش و پرورش می‌تواند قدم‌های بسیار موثری بردارد به شرطی که اعتبار و نیرو در اختیار داشته باشد.

خانواده ها دغدغه های هدفمند نشده دارند

 قجاوند پیرامون دغدغه‌مند بودن خانواده‌ها  اظهار کرد: من در یکی از مدارس مناطق فقیر و حاشیه نشین اصفهان دعوت شدم  و مشاهده کردم بچه‌ها پول توی جیبی قابل توجهی به همراه داشتند و اصرار بر خرید از دکه مدرسه دارند و برای من جالب بود که حتی در این مناطق دانش آموزان مبالغ قابل توجهی به عنوان پول تو جیبی دریافت می‌کردند این نشانه از آن دارد که خانواده‌ها دغدغه‌مند هستند ولی هیچ جهت گیری برای این دغدغه‌ها صورت نگرفته است .

وی پیرامون نقش انجمن اولیا و مربیان در مدارس افزود: انجمن اولیا مربیان در مدرسه این قدرت را  دارد که بدون اجازه از این انجمن قادر به هزینه یک ریال برای مدرسه نیست؛ حتی اجازه جابه‌جایی یک دبیر را ندارد یعنی در واقع این انجمن که بعضی مواقع بی‌اهمیت تلقی می‌شود و مشارکت  فعالی در آن دیده نمی‌شود، می‌تواند مانند یک مدیر امور مدرسه را کنترل کند و این جازه را دارد که هر کجا ضعفی را مشاهده کرد از خارج سیستم آموزش و پرورش برای کمک به بهبود عملکرد مدرسه استفاده کند.

رییس هسته مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: گرداننده تمامی مسائل آموزشی و پرورشی مدارس انجن اولیا مربیان است پس اگر در مدرسه‌ای مسائل آموزشی بیشتر از مسائل پرورشی مورد توجه قرار می‌گیرد مبنی بر تصمیمات انجمن اولیا و مربیان است.

وی پیرامون آسیب‌های اجتماعی در مدارس افزود: مدارس اصفهان به صورت پایلوت مرتب مورد بازرسی قرار می‌گیرد، کارشناسان اداره کل بهزیستی، معاونت اجتماعی قوه قضاییه، معاونت اجتماعی علوم پزشکی و ... آسیب‌های موجود در مدارس را رصد و مورد مطالعه قرار می‌دهند که این مطالعات نه تنها برای پیشگیری بلکه برا تعلیم و تفسیر نیز مفید واقع می‌شود.

قجاوند با بیان اینکه چنانچه در هنگام بروز حوادث مشاوران مدرسه در جریان قرار گیرند می‌توانند در گام نخست برخورد مناسب با دانش آموز را داشته باشند، افزود: چنانچه در مدارس مشاور مدرسه فعال نباشد، فرد مورد نظر به مشاور منطقه و پس از آن به مشاور استان ارجاع داده می‌شود.

وی در خصوص نحوه برخورد با دانش آموزان ترنس و دانش آموزانی که دارای اختلالات جنسی هستند نیز گفت: بسیاری از این دانش آموزان ترنس نیستند و توهم ترنس بودن دارند و با برگزاری جلسات مشاوره متوجه تلقین‌های اشتباه خود و دیگران می‌شوند ولی اگر دانش‌آموزی این وضعیت را داشته باشد  ما آن را به متخصصان پزشکی و روان پزشکی ارجاع می‌دهیم زیرا این موارد فراتر ازحد تخصص کارشناسان ما است.

رییس هسته مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: ما در مدارس اجازه آموزش خود مراقبتی نداریم و در این زمینه باید بازنگری انجام شود.

تشریح علت خودکشی دو دانش آموز از روی پل چمران

وی با تشریح اجرای خود کشی دو دانش آموز اصفهانی با سقوط از روی پل چمران گفت: این دو دانش‌آموز هر کدام چهار و دو سال تحت مراقبت مرکز مشاوره استان بودند؛ شخصاً این پرونده را پیگیری می کردم، دانش آموزی که فوت شده بود را به مدت چهار سال تحت مراقبت قرار دادیم اما متاسفانه خانواده وی به ویژه مادر و عمه‌هایش در خصوص مصرف داروها همکاری نداشته و مانع مصرف دارو توسط این دانش آموز می شدند.

وی افزود: این دانش آموز تا قبل از خودکشی آخر چندین بار اقدام به خودکشی کرده بود اما خانواده‌اش در خصوص درمان وی مقاومت می کردند و در نهایت نیز منجر به خودکشی موفق وی شد.

قجاوند تصریح کرد: دانش آموز دوم که خوشبختانه زنده بود نیز به مدت سه سال تحت مراقبت بود و در حال حاضر نیز توان آمدن به مدرسه را ندارد و به دنبال تخصیص اعتبار برای ادامه تحصیل وی از راه دور هستیم.

صیاف‌زاده: آموزش برخی از مسائل در مدارس نباید خود باعث انجراف شود

مهرداد صیاف‌زاده، مستشار شعبه سه دادگاه کیفری یک دادگستری کل استان اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: امروز در عصر رشد تکنولوژی زندکی می کنیم، هجوم افسار گسیخته شبکه های اجتماعی تمام زندگی دانش آموزان را دربر گرفته است. رشد تکنولوژی موجب آسیب های جدیدی می‌شود که برای جلوگیری از آن‌ها باید سواد رسانه ای و خودمراقبتی ها را افزایش داد.

وی افزود: در اصل ۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی بند ۶ به کرامت انسانی تاکید شده؛ ضمن اینکه جمهوری اسلامی عضو کنوانسیون حقوق کودک است و قوانین تصویب شده در مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از کودکان است. امروزه شیوه آموزش در دنیا تغییر پیدا کرده و باید فعالیت های بیشتری در این راستا داشته باشیم تا کودکان برای مقابله با آسیب‌های جدید آماده شوند.

مستشار شعبه سه دادگاه کیفری یک دادگستری کل استان اصفهان ادامه داد: در مورد برخی از آسیب‌هایی که دانش آموزان را تهدید می ‌کند نمی توان تمام تقصیر را بر گردن آموزش و پرورش یا قوه قضاییه انداخت. باید تکنیک گفت و گو را در خانواده ها و مدرسه رشد داد تا کودکان و نوجوانان به جای مطرح کردن نیازها و مشکلات خود با هم سن و سالانشان که تجربه درستی ندارند و در برخی موارد مشکلات جدید ایجاد می‌کنند با خانواده خود صحبت کنند.

صیاف‌زاده ادامه داد: توجه خاص رسانه ها به مسائل و آسیب های اجتماعی به خاطر مسائلی است که سالانه رخ می دهد که البته در کشور ما به واسطه وجود عرف ها و شرع وقوع برخی آسیب ها نسبت به دنیا کمتر است. با توجه به رشد تکنولوژی باید کلاس های توجیهی و آموزشی برای خانواده ها و کادر آموزشی برگزار شود. مدیر مدرسه باید غمخوار دانش آموزان باشد نه اینکه با بداخلاقی و پرخاش با آنها برخورد کند.

وی با اشاره به دلیل اینکه کودکان به رشد فیزیکی و ذهنی نرسیده اند و بیشتر در خطر هستند، گفت: هر مدرسه نیاز به یک روانشناس و دفتر حمایت از کودکان دارد. البته باید توجه داشت که بسیاری از کودک آزاری ها بعد از ازدواج مجدد والدین و توسط ناپدری یا نامادری رخ می دهد.

مستشار شعبه سه دادگاه کیفری یک دادگستری کل استان اصفهان افزود: تجربه جلسات ماهانه من با اداره آموزش و پرورش زمانی که در یکی از شهرستان‌های استان دادستان بودم نشان داد که این تعامل موجب کاهش بزه شد. امروز امر به معروف و نهی از منکر در محله ها کمتر شده، در گذشته اگر کسی برای طفلی مشکل آفرین می شد معتمدین محل از این اتفاق جلوگیری می‌کردند و آن را گزارش می‌دادند.

صیاف زاده تصریح کرد: در طبقه چهارم دادگستری دفتر حمایت از کودکان دایر است، اما آیا در مدارس نیز همچین دفتری وجود دارد؟ امروز مدارس باید کانون هایی آکنده و مملو از محبت و امنیت باشد تا نتایج قابل قبولی از مدارس و دانش آموزان به دست آید. نشاط و تحرک و مسائل اخلاقی و معنوی در مدارس کمترین اهمیت را دارد؛ آموزش و پروش باید ارتباط خود را با پلیس و دادگستری افزایش دهد و از ظرفیت همه جامعه استفاده کند.

وی اضافه کرد: بسیاری از جوانان با اینکه تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان رسانده اند و مدرک گرفتند، بی کار هستد این مسائل باعث می‌شود تا دانش آموزان نیز بی انگیزه شوند بنابراین باید برای دانش آموزان امید ایجاد کرد.

مستشار شعبه سه دادگاه کیفری یک دادگستری کل استان اصفهان با بیان اینکه وظیفه پدر و مادر این است که کنجکاوی کودکان را برطرف کنند، ادامه داد: هدف از مشاوره و آموزش برطرف کردن حس کنجکاوی است. براساس ماده ۳۱ قانون آیین دادرسی کیفری پلیس ویژه اطفال و نوجوانان باید تشکیل شود. قانون، پلیس و سازمان های مردم نهاد را ملزم به پیگیری مسائل آموزشی کرده است، از منظر قانونی ظرفیت‌های لازم وجود دارد فقط به یک اراده در سطح ملی نیاز است. البته هر مسئله باید ضابطه‌ای داشته باشد و آموزش برخی مسائل در مدارس نباید خود باعث انحراف شود.

میرزاییان: پنهان‌کاری و آبروداری در آینده چالش ایجاد می‌کند

همچنین افسانه میرزاییان، کارشناس دفتر آسیب های اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در این نشست اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی شامل رفتارهایی است که برخلاف هنجار و نُرم جامعه بوده که متأسفانه با رشد فزاینده‌ای در کشور روبه رو است، البته اغلب، افرادی در معرض این آسیب‌ها قرار می‌گیرند که مهارت‌های اجتماعی ضعیفی دارند.

وی با اشاره به عوامل فردی و محیطی در آسیب پذیری افراد گفت: عوامل فردی شامل شخصیت‌های وابسته، کشمکش‌های خانوادگی، کودکان تک فرزند و کودکان بی‌علاقه به تحصیل است که افراد را در معرض خطر آسیب‌های اجتماعی قرار می‌دهد.

کارشناس دفتر آسیب های اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به عوامل محیطی موثر در بروز آسیب های اجتماعی ادامه داد: عواملی چون مشکلات اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی والدین و دسترسی آسان به مواد مخدر در جامعه امروز می‌تواند زمینه ساز بروز این آسیب‌ها شود، خانواده‌ها برای جلوگیری از بروز این مشکلات باید قبل از ورود فرزندانشان به مدرسه مهارت‌های لازم را به آن‌ها آموزش دهند.

وی با اشاره به مرکز اورژانس اجتماعی اصفهان افزود: در بهزیستی استان، اورژانس اجتماعی با هدف کنترل و کاهش آسیب‌ها برای جامعه هدف خود اعم از زنان آسیب دیده، دختران فراری و همه افرادی که مورد انواع خشونت‌ها قرار گرفته‌اند، فعالیت می‌کند.

میرزاییان با اشاره به خدمات اورژانس اجتماعی گفت: این مرکز در خیابان مصلی اصفهان پذیرای افراد آسیب یا خشونت دیده است البته در ۱۶ شهرستان استان نیز مراکز آن دایر بوده و به شهروندان تمام خدمات تخصصی روانشناسی و مددکاری را ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه عواملی چون پنهان کاری و آبروداری چالش‌های عظیم آینده را موجب می‌شود، تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که در خانواده و مدارس کودکان را با توانایی‌های مالی و روانی درست تربیت کنیم و تأکید ما به خانواده‌ها این است که به توانایی ذهنی و تربیتی فرزندانشان بیش از پیش اهمیت دهند.

کارشناس مسئول دفتر آسیب‌های اجتماعی بهزیستی در خصوص تعامل بهزیستی و آموزش و پرورش اظهار کرد: بهزیستی، اورژانس اجتماعی با آموزش و پرورش ارتباط تنگاتنگی دارد و در موارد توجه به دانش آموزان آزاردیده یا مورد خشونت واقع شده همکاری های لازم را دارند.

وی با اشاره به ورود اورژانس اجتماعی در موارد خشونت گفت: دانش آموزانی که مورد خشونت واقع شده اند مدارس در مورد آن ها با خط ۱۲۳ تماس می گیرند و تیم سیار اورژانس اجتماعی مداخلات خود را برای آن ها شروع می کنند که در تیم اورژانس اجتماعی روانشناس، روانپزشک و مددکار اجتماعی حضور دارند.

میرزاییان با اشاره به تعاملات بهزیستی با دادگستری برای دستور قضایی گفت: آموزش جنسی فرزندان باید از زمان کودکی و بعد از دوسالگی به کودک داده شود تا کودک وظایف خود را در مواقع حساس بداند و برای این امر باید خانواده ها و والدین در ابتدا آموزش ببینند وا ین آموزش را به فرزندان خود بدهند.

شهریاری: بخشی از آسیب‌های دانشجویان ریشه در دوران مدرسه دارد

آزیتا شهریاری، کارشناس امور اجتماعی معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: زمانی که آسیب‌های دانشجویی را بررسی می‌کنیم بخشی از این آسیب‌ها به دوران دانش آموزی بر می‌گردد؛ متاسفانه کارگاه های آموزشی وجود ندارد تا اختلالات کودکان در دوران دبستان شناسایی و در بخش کلان برای رفع آن چاره اندیشی شود.

وی ادامه داد: قوانین سختگیرانه ای که در برخی مدارس خاص برای ثبت نام کودکان گذاشته می شود به خانواده و دانش آموز استرس وارد می‌کند و این تفکر در کودکان ایجاد می شود که موفقیت آن‌ها در آینده وابسته به تحصیل در یک مدرسه خاص است.

کارشناس امور اجتماعی معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بسیاری از آسیب های اجتماعی قابل پیشگیری است ولی اطلاعات کافی در این زمینه وجود ندارد. اگر دانش آموز اطلاعاتی که نیاز دارد را از خانواده و یا مدرسه دریافت کند، دیگر به دنبال جواب سوال‌های خود در شبکه‌های اجتماعی و گروه دوستان نیست و بسیاری از آسیب ها کنترل خواهد شد. آموزش و پرورش باید به تغییر نگرش و رفتار دانش آموزان کمک کند. این تغییر نگرش نیاز به مشارکت بخش های مختلف و کمک و یاری ارگان ها و سازمان های دولتی و غیر دولتی دارد.

کد خبر 363264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.