ساختن یک تیم ملی قوی نیازمند سرمایه‌گذاری است

ملی‌پوش اصفهانی والیبال بانوان گفت: عملکرد حرفه‌ای باشگاه‌های ترکیه، توجه این کشور به بازیکن‌سازی و نهایتاً تشکیل یک تیم ملی قوی، پیشرفت در والیبال و سایر رشته‌های ورزشی را میسر کرده تا جایی که توانسته‌اند بین خودشان و دیگر کشورهای همسایه مثل ایران فاصله ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال ۲۰۱۶ میلادی بود که به عنوان لژیونر راهی بلغارستان شد و با حضور در سوپرلیگ این کشور بر یافته‌هایش افزود؛ آشنایی متفاوت او با دنیای والیبال، راهی نو و مسیری تازه را پیش رویش گشود تا پیشرفت را طور دیگری ببیند؛ یک سال بعد (سال ۲۰۱۷ میلادی) که به مالدیو رفت این علاقه بیشتر و بیشتر شد تا اینکه حضور در یکی از تیم‌های ترکیه امسال، باز هم برایش تجربه‌ای نو را رقم زد.

مائده برهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص رفتنش به ترکیه و بازی در لیگ دسته یک این کشور اظهار کرد: برای نخستین‌بار این اتفاق خوب را من و زینب گیوه تجربه کردیم و در واقع پایه‌گذارش ما بودیم؛ نتیجه‌اش هم این بوده که الان سه بازیکن ایرانی در تیم‌های مختلف ترکیه مشغول به فعالیت هستند و این شانس برای بقیه بازیکنان هم وجود دارد که در آینده بتوانند در این جایگاه قرار بگیرند.

وی افزود: من و زینب گیوه با تلاش خودمان این راه را باز کردیم بدون اینکه حمایت شویم؛ هر کاری که لازم بوده خودمان انجام دادیم و برایش تلاش کردیم.

ملی‌پوش اصفهانی تیم ملی والیبال بانوان رده بزرگسالان تصریح کرد: شهریور ماه امسال قراردادم را با تیم کچورن ترکیه بستم و مهرماه بازی‌ام را در لیگ دسته یک این کشور شروع کردم؛ الان هم نیم‌فصل اول تمام شده و از ۷ ژانویه نیم‌فصل دوم آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: لیگ ایران با لیگ ترکیه اصلاً قابل قیاس نیست چه به لحاظ برنامه‌ریزی و سخت‌افزاری و چه از نظر نرم‌افزاری؛ واقعاً از هیچ نظر نمی‌توان مقایسه کرد؛ ۱۲ تیم سطح بالا در سوپر لیگ و دو گروه ۱۴ تیمی در مجموع ۲۸ تیم در لیگ دسته یک ترکیه حضور دارند؛ همچنین در لیگ دسته دو این کشور که لیگ دسته پایین‌تر محسوب می‌شود هشت گروه ۱۰ تیمی در مجموع ۸۰ تیم بازی می‌کنند که این خودش نشان‌دهنده تفاوت زیاد بین لیگ‌های والیبال ایران و ترکیه است.

برهانی به لیگ‌ بلغارستان و تفاوتش با لیگ ترکیه اشاره و خاطرنشان کرد: من در سوپرلیگ بلغارستان بازی کردم؛ تقریباً می‌توان گفت از نظر سطح با لیگ ترکیه هم‌تراز است و تفاوت زیادی با هم ندارند ولی باز هم به نظر من سطح لیگ‌های ترکیه بالاتر از لیگ بلغارستان است؛ به عنوان مثال لیگ دسته یک که ما بازی می‌کنیم سطح بالاتری نسبت به سوپرلیگ بلغارستان دارد ضمن اینکه باشگاه‌ها برنامه دارند و تیم‌ها از نظر مالی خیلی حمایت می‌شوند؛ هر تیمی به طور میانگین دو بازیکن خارجی می‌تواند بگیرد که همین موضوع باعث می‌شود ناخودآگاه سطح بازیکنان و لیگ بالا برود.

وی با اشاره به عملکرد تیم‌های خارجی در رقابت‌های برون‌مرزی گفت: ترکیه در رده پایه و لیگ‌های والیبال سرمایه‌گذاری خوبی کرده البته نه فقط در والیبال بلکه در همه رشته‌های ورزشی به این امر مهم پرداخته‌اند و پیشرفت خوبی که داشته‌اند توانسته بین خودشان و کشورهای همسایه مثل ایران فاصله ایجاد کنند.

این بازیکن ملی‌پوش با اشاره به دلایل موفقیت کشورهای خارجی در تورنمنت‌های بین‌المللی و برون‌مرزی، افزود: توجه به رده‌های پایه و بازیکن‌سازی، عملکرد حرفه‌ای باشگاه‌ها، نظارت ویژه بر قوانینی که فدراسیون والیبال این کشورها جدی می‌گیرد و نسبت به آن قاطعانه رفتار می‌کند و نهایتاً لیگ برتر آن‌ها که باعث شده یک تیم ملی قوی داشته باشند دست به دست هم می‌دهند تا یک تیم ملی خوب تشکیل شود.

وی خاطرنشان کرد: لیگ ترکیه که ما در آن بازی می‌کنیم از لیگ‌های معتبر دنیا است؛ بهترین بازیکنان المپیکی دنیا در این لیگ بازی می‌کنند که همین موضوع باعث شده هم باشگاه‌ها قوی‌تر شوند و هم نگاه‌ها سمت این کشور باشد؛ ترکیه در مسیر پیشرفت است و بیشتر از گذشته بهتر می‌شود.

برهانی اضافه کرد: در لیگ دسته یک والیبال ترکیه که ما بازی می‌کنیم بازیکنانی حضور دارند که سابقه حضور در جام جهانی را دارند و این نشان‌دهنده ارزش بالا و سطح خوب سوپرلیگ و دیگر لیگ‌های ترکیه است که به این موضوع اهمیت داده و بازیکنان سطح بالا را در اختیار می‌گیرند.

کد خبر 363102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.