۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
فرزندان هدفمند تربیت کنیم

دکترای روانشناسی و مشاور خانواده گفت: اگر والدین به اهداف و برنامه‌های کودکان احترام بگذارند، فرزندان در برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری‌ می‌توانند با والدین گفت‌وگو کنند.

سمیه کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت هدفمندی و برنامه ریزی در زندگی اظهار کرد: با توجه به دنیای پر مشغله امروزه و اولویت های زیادی که در اطراف قرار دارد به نظر می رسد که انتخاب یک هدف در زندگی کاری سخت باشد در حالی که اهداف اشخاص باعث می‌شود که آنها هر روز از خواب با اشتیاق بیدار شده و برای رسیدن به هدف مور نظرشان تلاش کنند.

وی با بیان اینکه هدف در واقع نقطه ای است که افراد می خواهند به آن برسند، افزود: اهداف نقطه هایی است که اشخا ص در زندگی خانوادگی و اجتماعی و جایگاه خاص خود تصمیم رسیدن به آنها را دارند و می توانند مقاصد مختلفی را داشته باشند، بنابراین می طلبد که برای رسیدن به  آن نقاط حتما برنامه ریزی داشته باشند.

وی تصریح کرد: هنگامی که می خواهیم به نقطه ای برسیم باید جایگاه خودمان را بدانیم و در این صورت می توانیم بهتر درباره رسیدن به نقطه مورد نظر تصمیم بگیریم.

این مشاور و مدرس دانشگاه معتقد است که یک فرد هدفمند باید چهار  ویژگی را مد نظر داشته باشد. یکی اینکه همیشه برای داشتن یک هدف خوب باید دقیقا هدف را مشخص و شفاف کرد. دوم اینکه باید اهدافی را پیدا کرد که دست یافتنی باشند گاهی اوقات اهداف آتقدر بلند پروازانه هستند که ممکن است رسیدن به آنها هرگز امکان پذیر نباشد.

کریمی با تاکید بر اهمیت واقع بینانه بودن اهداف ادامه داد: اگر  افراد در برنامه‌ریزی‌ها به نتیجه نرسند به طور یقین اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و دچار مشکل خواهند شد بنابراین باید برای برنامه‌ها زمان بندی داشت و زمان شروع و رسیدن به نقطه مورد نظر و قرار گرفتن در مکان تعیین شده را دانست.

وی با اشاره به اینکه جوانان امروزی رفتارهای متفاوتی با جوانان دهه های گذشته دارند و محرک های بیرونی زیادی عامل این امر است، اظهار کرد: نوع تفریح، برنامه های تلویزیونی و فضای مجازی از موانع رسیدن به اهداف جوانان امروزی است و اغلب آنها  را از رسیدن به موفقیت باز می‌دارد.

این مشاور و مدرس دانشگاه تصریح کرد: اگر فرزندان از کودکی فقط اهداف بلند مدت را مد نظر قرار دهند برای رسیدن به آنها دچار ناامیدی و مشکل می شوند. باید اهداف در دو بخش کوتاه مدت و بلند مدت و اینکه فرد چقدر می تواند به این اهداف نزدیک شده و به آنها برسد، کاملا مشخص باشند.

وی با بیان اینکه یکی از شیوه های غلط والدین این است که خودشان برای بچه ها برنامه ریزی می کنند، گفت: این گروه والدین این تصور را دارند که کودک آنها هنوز برای برنامه ریزی بچه است و نمی تواند هدفی داشته باشد.

دکترای روانشناسی و مشاوره خانواده درتوصیه به والدین تاکید کرد: بایستی والدین بپذیرند که کودکان آنها بسیار خوب می توانند هدف را انتخاب کرده و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنند. اگر والدین به اهداف و برنامه های آنها احترام گذارند، فرزندان هم می‌توانند در برنامه ریزی و هدف گذاری‌ با والدین گفت و گو داشته باشند تا بتوانند قانون و برنامه مشخصی را انتخاب کنند در این صورت اعضای خانواده هم برای رسیدن به آن هدف همراه فرزندان تلاش می کنند.

کد خبر 362989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    0 0
    تربیت در پرتو اگاهی و هدفمندی و نظم و قانون و الگوهای ایده ال و سازنده میسر است. مردم در تمام مراحل نیاز به تربیت دارند اما تربیت عمدتا در دوران کودکی تا جوانی اثر ماندگار دارد. انها که اهل شعار و وعظ، اما پایبند قانون و نظم و عفت کلام و صداقت و مسئولیت و رعایت حقوق و اصول انسانی در برخورد با مطالبه گران و دگراندیشان نیستند، نتنها صلاحیت مربی شدن ندارند بلکه در موقعیتهای سیاسی و اجتماعی به الگوهای بسیار مخرب تبدیل، و موجب افزایش دروغ و بی اعتمادی و کلاهبرداری و قانون گریزی و بحرانهای اجتماعی میشوند. تربیت بشیوه چوپان و رمه، به افراد شخصیت مستقل و باثبات حافظ ارزشهای انسانی و معنوی نمیدهد هرچند نتوانند گناه کنند.