کاهش چشمگیر مساحت کشت گندم در اصفهان

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در سال‌های قبل که مناطق مرکزی استان به ویژه شهرستان اصفهان تامین آبی می شد بین ۲۵ تا ۳۰ هزار هکتار کاشت گندم در این شهرستان انجام می‌گرفت اما امسال این مساحت به هفت هزار هکتار رسیده‌ است.

محمود رضا افلاکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه علت اصلی این میزان کاهش در مساحت کشت گندم، خشکسالی و نبود منابع آبی کافی است، اظهار کرد: دو سال گذشته (سال زراعی ۹۵-۹۶) ۶۱ هزار و ۹۷۴ هکتار گندم آبی در  استان اصفهان کاشته شد و  ۲۵۸ هزار و ۱۹۷ تن محصول داد و گندم دیم نیز بیشتر در مناطق غرب استان با بارندگی بیش از ۳۰۰ میلی متر، ۲۰ هزار و ۶۵۰ هکتار گندم دیم کاشته شد که تولید آن ۱۶ هزار و ۸۹۷ تن بود.

وی افزود: در آن سال به دلیل وجود کشت تاخیری و بازگشایی آب زاینده‌رود در بهمن ماه، سطح زیر کشت به ویژه در شهرستان اصفهان به حد نرمال رسید. در مجموع ۸۲ هزار و ۶۲۶ هکتار گندم در استان اصفهان کشت و ۲۷۵ هزار و ۹۴ تن گندم تولید شد بنابراین حدود ۲۲۱ هزار تن خرید تضمینی از کشاورزان (خرید گندم مازاد بر نیاز) انجام شد.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: در سال زراعی ۹۶-۹۷ که مقارن شد با خشکسالی بی سابقه ۵۰ سال اخیر و عملا هیچ بارندگی رخ نداد، گندم آبی در مساحت ۳۴ هزار و ۸۰ هکتار و گندم دیم در ۱۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی استان کشت شد، هر چند در بهار بارندگی اندک و نسبتا خوبی داشتیم و بخشی از خسارت ها را جبران کرد اما بخشی از گندم آبی و دیم دچار کم آبی مفرط شد و برخی از کشاورزان حتی به جای برداشت محصولاتشان، آن را به چرای دام اختصاص دادند.

افلاکی ادامه داد: خرید تضمینی در این سال به ۱۰۱ هزار تن رسید و کل تولید آبی و دیم ۱۵۲ هزار تن بود یعنی در قیاس با سال زراعی قبل کاهشی ۴۵ درصدی را تجربه کرد.

وی اعلام کرد: در سال زراعی جاری تا پایان آذرماه ۳۴ هزار و ۷۳۵ هکتار زیر کشت داریم و دیم ۲۶ هزار و ۱۵ هکتار هم دیم داریم در مجموع سطح زیر کشت ۶۰ هزار و ۷۵۰ هکتار بوده که نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است اما اگر روند بارندگی به همین شکل ادامه پیدا کند بسیاری از اراضی دچار خشکسالی شده و ممکن است در مقیاس زیادی خسارت داشته باشیم.

اگر بارندگی‌ها به حدکفایت برسد بهمن‌ماه کشت تاخیری خواهیم داشت

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: برنامه ای برای کشت تاخیری غلات تنظیم شده که اگر سطح آب زاینده‌رود به حد کفایت برسد و وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای حمایت کنند تا آب مورد نیاز تامین شود، کشت ۴۰ هزار هکتاری در بهمن ماه پیش بینی شده است.

وی در پاسخ به اینکه مزیت اقتصادی گندم نسبت به بقیه محصولات چیست که در صورت تامین آب، به کشت این محصول اختصاص می یابد، توضیح داد: گندم یک محصول استراتژیک است و در سفره همه ایرانیان مشتقاتی از این محصول وجود دارد همچنین ورادات این محصول مقرون به صرفه نیست.

افلاکی گفت: البته استان اصفهان به لحاظ شرایط اقلیمی، ظرفیت مناسبی برای کشت غلات ندارد و همواره از استان های دیگر همچون استان گلستان، خوزستان، کرمانشاه و... وارد کننده بوده است.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه در برخی منابع سرانه مصرف گندم ایرانیان ۱۶۷ کیلوگرم عنوان شده است، اعلام کرد: سرانه مصرف گندم اصفهانیان در استان میانگین ۱۴۴ کیلوگرم است البته هدر رفت و دورریز نان در اصفهان نیز کمتر از سایر استان‌ها است.

کد خبر 362953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.