۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
کسب‌وکارِ "شیخ‌بهایی"

چهاردهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی با حضور و استقبال گسترده صاحبان ایده، شرکت‌های سرمایه‌گذار و نهادهای پژوهشی و فناوری سراسر کشور در مجموعه سیتی سنتر اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چهاردهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی به عنوان اولین جشنواره حوزه کارآفرینی در کشور از سال ۱۳۸۲ توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعالیت خود را آغاز کرده که سه جشنواره اول با عنوان کارآفرینی برگزار شد.

پس از سه دوره برگزاری موفق این جشنواره در حوزه کارآفرینی هیئت امنای شهرک تصمیم به برگزاری جشنواره‌ای با عنوان "جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی" (کارآفرینی مبتنی بر فناوری یا Technopreneurship) گرفتند که این نام در کشور مطرح شد.

در کشور حدود ۴۳ پارک علم و فناوری و پنج هزار شرکت دانش بنیان و واحد فناور فعال هستند که در این میان به گفته سیدمهدی ابطحی، رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، این شهرک دارای ۱۰ مرکز رشد فناوری، دو پارک علم و فناوری و حدود ۵۰۰ شرکت دانش بنیان بوده و با هدف حمایت و هدایت شرکت های دانش بنیان، جشنواره شیخ‌بهایی را در دو بخش مسابقه ‌ای و غیرمسابقه‌ای برگزار می‌کند.

بخش مسابقه‌ شامل طراحان کسب و کار به‌صورت گروه‌های دانشجویی و آزاد، فن‌آفرینان و فرصت‌های سرمایه‌ گذاری و بخش غیر مسابقه‌ای جشنواره را نیز  تِک کارپت، نمایشگاه، مذاکره با سرمایه گذاران، نقطه شروع ارتباط (نشا) و کارگاه‌های آموزشی تشکیل می‌داد.

در روز پایانی جشنواره نشست پرسش و پاسخ "انتقال تجربه کسب‌وکار در فضای بین‌المللی" با حضور معاون اقتصادی وزارت امور خارجه، رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیر مشارکت یونیسف در ایران در کنار کارشناسان جشنواره برگزار و درحاشیه آن نیز طرح‌هایی در موضوع "نوآوری برای کودکان" مطرح شد که قرار است سال آینده با همکاری صندوق حمایت از کودکان ملل متحد جایزه‌ای در بخش مسابقه جشنواره به خود اختصاص دهد.

در بخش "فرش فناوری یا tech Carpet" که برای نخستین بار در کشور در این جشنواره برگزار شد، ۲۰ گروه از فن‌آفرینان فرصتی مناسب یافتند تا به شناسایی و معرفی هرچه بیشتر خود در برابر بازدیدکنندگان جشنواره، صاحبان سرمایه و اهالی رسانه پرداخته و ایده‌های خود را بیان کنند.

بخش نشا(نقطه شروع ارتباط) قسمت دیگری از جشنواره است که در آن فن‌آفرینانی که طرح آن‌ها به بخش غیرمسابقه‌ای فرصت‌های سرمایه‌گذاری راه پیدا کرده برای ایجاد تعامل پویا و سازنده با سرمایه‌گذاران، به مدت سه دقیقه طرح خود را به حاضران در جلسه و نمایندگان نشاها و سرمایه‌گذاران ارائه کرده و دو دقیقه هم به سوالات آنها و کارشناسان جشنواره پاسخ می‌دهند.

نمایندگان نشا و سرمایه‌گذاران حاضر در جشنواره می‌توانند در صورت علاقه و با حضور کارشناسان جشنواره وارد مذاکره بیشتر و جلسات جداگانه و اختصاصی با صاحبان طرح‌ها شوند.

در ایام قبل و همزمان با برگزاری جشنواره، مربیان در کنار طراحان و شرکت‌کنندگان این بخش به راهنمایی و مشاوره می‌پردازند تا صاحبان طرح‌ها بتوانند بهترین ارائه را برای روز نهایی به داوران، نمایندگان نشاها و سرمایه‌گذاران حاضر درجشنواره داشته باشند.

در شهرهای بزرگ دنیا و در اکوسیستم‌های خوب کسب و کار، دسترسی مدیران به مشاورین توانمند بسیار آسان و بی‌دردسر است. طبق معیارهای سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) در یک اکوسیستم کارآفرینی شبکه متخصصین در دسترس فعالین اقتصادی است.

در دنیای امروز، باشگاه‌ها و کلاب‌های ویژه مدیران و فعالان اقتصادی یکی از ابزارهای شناخته شده برای شبکه‌سازی است و در قسمتی از جشنواره شیخ‌بهایی با همین هدف باشگاه مشاوران و مدیران که زیرنظر کمیته شبکه‌سازی متخصصین کمیسیون آموزش اتاق بارزگانی استان اصفهان تشکیل شده نیز فعال است.

در این قسمت، مدیران و مشاوران گردهم آمده، با هم گفت‌وگو کرده، چایی می‌خورند و در مورد مسایل مختلف مشورت می‌کنند؛ بدون آنکه سخنرانی رسمی، آموزش و سمیناری درمیان باشد و بدون آنکه بابت مشاوره‌های چند دقیقه‌ای پولی رد و بدل شود مذاکرات به گونه‌ای پیش می‌رود که گاهی به تعاملات جدی‌تر منجر خواهد شد.

این مطلب را حسین قلع‌ریز یکی از مشاوران این باشگاه گفته و اضافه می‌کند "مشاوران در حوزه های مختلف پس از ارائه رزومه، گذراندن دوره و ثبت در دبیرخانه کمیته و بعد از انجام مصاحبه، عضویت باشگاه را کسب می‌کنند تا علاوه بر حضور در برنامه‌های هفتگی باشگاه، در رویدادهای کارآفرینی به صورت ویژه در سطح استان نیز حضور پیدا کنند."

او می‌گوید "از مراجعه کنندگان پس از پذیرش نظرسنجی انجام می‌شود که در حدود ۲۸ دوره‌ای که پیش از این برگزار شده بالای ۸۰ درصد مراجعین از مشاوران خود رضایت داشته‌اند."

در نهایت از میان ۸۰۰ ثبت‌نام کننده در جشنواره، بیش از ۷۰ طرح کسب‌وکار جدید به این جشنواره، راه یافته و مورد داوری قرار گرفت که از طرح‌های برگزیده در بخش‌های المییاد دانشجویی، طراحان کسب و کار بخش آزاد، بهترین ارائه در بخش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و فن‌آفرینی، شرکت‌های رشدیافته، شرکت‌های تاثیرات اجتماعی، شرکت‌های فن‌آفرینی دانش بنیان، فن‌آفرینان شرکت‌های نوپا در آیین اختتامیه جشنواره تقدیر به عمل آمد.

در این میان جایزه "فناوری صنعت‌ساز دکتر محمود شیخ زین‌الدین" که به یاد استاد فقید دانشگاه صنعتی اصفهان و تحت عنوانی که خود او برای نخستین بار مطرح کرد نامگذاری شده است به شرکت پارسا پلیمر شریف از سوی شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری اهدا شد.

این جایزه به طرح‌های فناورانه‌ای اهدا می‌شود که از زمان بهره‌برداری آن بیش از پنج سال نگذشته، به مرحله تولید انبوه رسیده، خط تولید صنعتی آن‌ها ایجاد شده و وارد بازار فروش شده باشند.

کد خبر 362924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.