ترجمه و تصحیح کتاب مفتاح الحساب غیاث الدین جمشید کاشانی رونمایی شد

برای نخستین بار در ایران ترجمه، تصحیح و شرح کتاب مفتاح الحساب نوشته غیاث‌الدین جمشید کاشانی توسط "محمدرضا عرشی" محقق و پژوهشگر کاشانی در سومین نمایشگاه سراسری کتاب کاشان رونمایی شد.

به گزارش ایمنا، کتاب مفتاح الحساب نوشتۀ غیاث‌الدین جمشید کاشانی است که مقالۀ پنجم آن توسط "محمدرضا عرشی" مورد ترجمه، تصحیح و شرح قرار گرفته است در سومین روز از نمایشگاه سراسری کتاب کاشان رونمایی و وارد بازار نشر شد.

انتشار مقالۀ پنجم از کتاب "مفتاح الحساب" اثر غیاث الدین جمشید کاشانی از بزرگترین ریاضیدانان و منجمان دوره اسلامی قرن نهم هجری توسط انتشارات ارمغان ادب در ۵۸۲ صفحه در قطع وزیری به قیمت ۶۰ هزارتومان به چاپ رسیده است.

محمدرضا عرشی، تصحیح کننده و مترجم مقاله پنجم مفتاح الحساب نوشته غیاث الدین جمشید کاشانی در مراسم رونمایی این کتاب گفت: کتاب مفتاح الحساب با وجود دو بار انتشار در قاهره و دمشق تاکنون به فارسی ترجمه نشده بود که برای نخستین بار ترجمه، تصحیح و شرح مقالۀ پنجم آن همراه با زندگی، اوضاع و احوال شخصی و آثار مکتوب غیاث الدین جمشید کاشانی در ایران به چاپ می رسد.

وی با بیان اینکه غیاث‌الدین جمشید کاشانی  با القاب بطلمیوس ثانی یا مولانای اعظم معرفی می شود، افزود: وی یکی از بزرگترین ریاضیدانان، منجمان و زیج نویسان  دوره اسلامی است که آثارش به مغرب زمین نرسید و تا همین اواخر از کتاب هایش کسی اطلاعی نداشت تا اینکه در سال ۱۳۱۹ خورشیدی "سیدمحمد محیط طباطبایی" برای نخستین بار  در کشور وی را به جامعه علمی ایران و جهان شناساند.

به گفته وی، مفتاح الحساب نوشته غیاث الدین جمشید کاشانی یکی از مهمترین کتاب‌های ریاضی در دورۀ اسلامی است که نگارش آن از سال ۸۲۴.ق تا ۸۳۰.ق به طول انجامیده که نویسندۀ کتاب اثر خود را به الغ بیگ فرزند و جانشین تیمور که به عنوان پادشاهی ستاره‌شناس، ریاضی‌دان و اهل علم و ادب معروف بوده تقدیم می‌کند.

عرشی مقاله پنجم مفتاح الحساب را نیمی از این کتاب دانست، تصریح کرد: ترجمه و تصحیح این کتاب را که به زبان عربی نوشته شده از ۱۰ سال قبل آغاز و با استفاده از روش بینابینی نسخه موجود در کتابخانۀ ملک در کنار نسخه‌های دیگری در کتابخانه‌های مرعشی، فیضیه و مدرسۀ سپهسالار برای ترجمه و تصحیح مورد بررسی و تحقیق قرار داده ام.

این دانش آموخته رشته «تاریخ علم» افزود: در ترجمه و شرح مقاله پنجم کتاب مفتاح الحساب ۵۵ نسخه خطی این اثر منحصربه فرد در علم ریاضیات معرفی شده که در کتابخانه های مختلف ایران از جمله کتابخانۀ ملی ملک، مدرسۀ سپهسالار، کتابخانۀ ملی و آستان قدس رضوی و در خارج از ایران در کتابخانه‌های ظاهریۀ دمشق، جامع‌الکبیر صنعا یمن، اسکندریۀ مصر، برلین و پاریس موجود می‌باشد.

سومین نمایشگاه سراسری کتاب کاشان، به عنوان چهاردهمین نمایشگاه کتاب اصفهان و سیصد و هفتاد و هفتمین نمایشگاه کتاب استانی کشور با عرضه بیش از ۶۳ هزار عنوان کتاب از ۲۷۶ ناشر و نمایندگی از ساعت ۱۵ تا ۲۱ روزهای پنجم تا ۱۱ دی ماه در مصلی بقیة الله الاعظم این شهرستان واقع در بلوار امام رضا (ع) در حال برگزاری است.

کد خبر 362873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.