روزانه بیش از ۷.۵ میلیون حمله سایبری اتفاق می‌افتد

یک کارشناس هک و امنیت با تاکید بر وجود نداشتن امنیت در فضای مجازی گفت: همه ما در زمینه فضای سایبری بی‌سواد هستیم و روزانه بیش از ۷.۵ میلیون حمله سایبری در دنیا اتفاق می‌افتد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید کلانتری شامگاه چهارشنبه در اولین همایش تقویت و نوسازی تمدن اسلامی در فضای مجازی اظهار کرد: از سال ۱۹۷۱ مفهومی به نام فضای مجازی شکل گرفت که این مفهوم خصوصا بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر به دنیا تحمیل شد و اولین شبکه‌ای که به دنیا وارد شد ارپانت بود که متعلق به وزارت دفاع آمریکا و یک شبکه داخلی بود و بعدا در اتاق فکر صهیونیست‌ها تصمیم بر آن شد تا از این فضا در دنیا به نفع خود استفاده کنند.

این کارشناس هک و امنیت با بیان اینکه مردم تمام دنیا را برای انجام کوچکترین مایحتاج زندگی به اینترنت وابسته کردند، افزود: امروزه کامپیوتر را به تمام وسایل اعم از ساعت، قهوه‌جوش، تلویزیون و کل فضای زندگی انسانها تحمیل کرده‌اند و آن را محور اصلی زندگی قرار داده‌اند تا حدی که هیچ راه برگشتی هم از این امر نداریم.

کلانتری با تاکید بر اینکه اتاق‌های فکر صهیونیست در حال تلاش بی‌وقفه هستند، تصریح کرد: آنها با در اختیار داشتن دوسوم ماهواره‌های دنیا می‌خواهند تمام ورودی اطلاعات را به دست بگیرند و در ایران ۳۶۰۰ شبکه ماهواره‌ای روزانه ۵۵ میلیون کلمه خبری توسط خبرگزاری‌های سی‌ان‌ان و اسوشیتدپرس تولید می‌شود که تمام اخبار و عکس‌العمل مردم به این اخبار را رصد می‌کنند.

با اسنیفر تمام پیام‌های گوشی موبایل قابل رصد و شنود است

وی با تاکید بر اینکه آنها با کنترل به نتیجه دلخواه خود می‌رسند، افزود: همه ما در این فضای سایبری بی‌سواد هستیم و بی‌سواد کسی نیست که نتواند از این فضا استفاده کند بلکه بیسواد کسی است که فرهنگ استفاده از این فضا را نداند.

وی در خصوص هک کردن اطلاعات افراد در فضای مجازی گفت: وقتی گوشی به وای‌فای مودم وصل می‌شود اینترنت به تمام قسمت‌های گوشی موبایل وصل می‌شود و در دنیای سایبری مفهومی به نام "اسنیفر" وجود دارد که اسنیفر به معنای گوش دادنی است که حتی صدای نفر آخر یک سالن را هم بشنوید.

این کارشناس هک و امنیت "اسنیف" را به معنای شنود  تمام ورودی و خروجی‌ها دانست و تصریح کرد: کوچکترین پیام یا هر نوع ترافیکی از سیستم خارج می‌شود و امروزه بسیاری از اخاذی‌ها از این طریق شکل می‌گیرد و متاسفانه افراد کاملا از این موضوعات بی‌اطلاع هستند.

۵۰ درصد از حملات سایبری در فضای مجازی رخ می‌دهد

وی با ابراز تاسف از وقوع اتفاقات تاسف‌انگیز در جامعه گفت: به راحتی گوشی موبایل را در اختیار جوانان و نوجوانان است در حالی که نمی‌دانیم روزانه بیش از هفت‌و نیم میلیون حمله سایبری در دنیا اتفاق می‌افتد و حدود ۵۰ درصد حملات سایبری در فضای مجازی رخ می‌دهد.

این کارشناس هک و امنیت نگاه مثبت به فضای مجازی را فاجعه امروز جامعه دانست و اظهار کرد: ۹۵ درصد افراد به این فضا نگاه مثبت دارند در حالی که آنها عمق حملات را درک نکرده‌اند و به موضوع امنیت با تمام ابعاد توجهی ندارند.

وی با اشاره به وجود دو رویکرد کلان و خرد در امنیت تصریح کرد: شرکت گوگل طرف قرارداد با "ان‌اس‌ای" یا همان آژانس امنیت ملی آمریکاست که در مریلند به نحوی ساخته شده که حتی در جنگ‌های اتمی هم آسیب نمی‌بیند و شعار این آژانس این است که چنین سازمانی اصلا وجود ندارد یعنی خودش را هم انکار می‌کند.

کلانتری با بیان اینکه ان‌اس‌ای روزانه بیش از ۴.۵ میلیارد پیام از کل دنیا را رصد و شنود می‌کنند، افزود: به محض روشن شدن لپ‌تاپ شنود در آن فعال می‌شود و برای هرکدام از ما در "ان‌اس‌ای" پرونده‌ای وجود دارد که عمده سهامداران آن یهود هستند.

وی در خصوص فعالیت ان‌اس‌ای در سطح خرد جامعه گفت: پرونده‌های حملات سایبری به شدت در حال افزایش است و باید در مورد فضای مجازی جامعه را واکسینه کرد چرا که بزرگترین باغ وحش دنیا باغ‌وحش ویروس‌های کامپیوتری است که تا به حال ۴۲ تریلیون ویروس تولید کرده‌اند.

آنتی‌ویروس‌ها تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد ایجاد امنیت می‌کنند

این کارشناس هک و امنیت با هشدار به کاربران فضای مجازی تاکید کرد: کسانی که بدون هیچ ملاحظه‌ای وارد هر گروه یا کانالی می‌شوند و هر لینکی را باز می‌کنند نباید توقع امنیت داشته باشند.

وی در خصوص یک باور غلط در بین افراد جامعه گفت: بیشتر افراد می‌گویند اطلاعات گوشی من برای کسی مهم نیست در حالی که نفوذی‌ها از کوچکترین عضو جامعه می‌توانند حتی به گوشی وزاری یک کشور دست یابند.

کلانتری ۹۹ درصد افراد را قربانی حملات سایبری دانست و افزود: می‌توانند گوشی یک نفر را هک کنند و به تمام شماره‌های لیست او دسترسی یابند و دقیقا همان نقطه‌ای که فکر می‌کنید در آنجا امنیت هست از همان‌جا هک می‌شوید حتی از یک کارمند ساده می‌توانند به اطلاعات مسئولین رده بالا دست یابند پس همه اطلاعات هرچند بی‌اهمیت شما برای آنها مهم است.

این کارشناس هک و امنیت در خصوص بی‌تاثیری نصب آنتی‌ویروس اظهار کرد: آنتی‌ویروس‌ها تنها می‌توانند ۱۰ تا ۱۵ درصد ایجاد امنیت کنند و "ریورزشل" ترفندی است که در آن هکرها همه آنتی‌ویروس‌ها را غیرفعال می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ‌کس در این فضا امنیت ندارد، افزود: ۹۸ درصد حملاتی که صورت می‌گیرد از طریق مهندسی اجتماعی است که نفوذگر بدافزاری طراحی می‌کند که به هیچ‌وجه از نصب آن بر سیستم خود متوجه نمی‌شوند و مهندسی اجتماعی به نوعی هنر تحویل بدافزار به مخاطب است این نفوذگر برای زدن رمز عبور از کدملی، شماره ثابت و کدملی افراد خانواده و تاریخ تولد آنها یک میلیون رمز می‌سازد و از این طریق به اطلاعات افراد حمله می‌کند.

به هیچ کانال، گروه و سایتی اعتماد نکنید

این کارشناس هک و امنیت با بیان اینکه هک کردن در پنج فاز انجام می‌شود، اظهار کرد: مراحل هک به ترتیب اسکن اطلاعات، دسترسی به اطلاعات، حفاظت از دسترسی و در آخر پاک کردن ردپاست که هرچه نفوذگر تبحر بیشتری داشته باشد در این مرحله کمتر احتمال دستگیری او وجود دارد.

کلانتری در خصوص انواع حملات سایبری گفت: حمله‌هایی که بر پایه انسان اتفاق می‌افتد و از غفلت‌های انسان در آن استفاده می‌کنند در این روش نباید برنامه‌ها را با بی‌دقتی و بدون توجه به امنیت آنها نصب کنیم.

وی در خصوص مرحله دوم هک گفت: نفوذگر با نصب ویروس منتظر دسترسی شما به ویروس به صورت ناخواسته می‌ماند و کاربر بدون اینکه بداند به از ورود ویروس استقبال می‌کند.

کلانتری با هشدار به اینکه به هیچ کانال، گروه و سایتی اعتماد نکنید، اظهار کرد: هیچ اطلاعات حساسی را در گوشی خود ذخیره نکنید عکس‌های خانوادگی را هم در محل امنی ذخیره کنید.

وی با تاکید بر اینکه امروز فضای سایبری دستخوش شدیدترین حملات است تصریح کرد: متاسفانه هر روزه فجایع بسیاری برای خانواده‌ها پیش می‌آید که لازم است هوشمندانه‌تر و با دقت بیشتری از هر وسیله‌ای اعم از فضای مجازی و گوشی موبایل استفاده کرد و والدین باید هشدارهای لازم را به کودکان و نوجوانان در خصوص عدم امنیت و مضرات استفاده از اینترنت بدهند.

کد خبر 362773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.