قبل از وقوع بحران به فکر افزایش تاب و توان شهر باشیم

یک کارشناس طراحی شهری با بیان اینکه تاب‌آوری در مسائل شهری را در چارچوب مدیریت بحران باید تعریف کرد، گفت: شهر اصفهان هنوز فرصت برای تقویت تاب‌آوری دارد و تنها باید کوشید تصمیمات نادرست در زمینه مسائل شهری گرفته نشود، زیرا در این صورت از تاب‌آوری کاسته می‌شود.

پیمان طوطیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به تراکم جمعیتی در شهر اصفهان که هنوز بی‌رویه افزوده نشده است و ارتفاع ساختمان‌ها که خیلی گسترده نیست، می‌توان گفت اصفهان هنوز شهر تاب‌آوری است؛ نباید درآمد شهری مبنی بر فروش تراکم باشد، زیرا در این صورت به تراکم غیر اصولی و کاهش تاب آوری می‌رسیم.

این کارشناس طراحی شهری با اشاره به فضاهایی که در گذشته برای تاب آوری شهر ایجاد شده بود، خاطرنشان کرد: در طول تاریخ در زمان صفوی میدان نقش جهان و در زمان سلجوقیان میدان امام علی(ع) فضاهایی باز برای سرویس دهی در زمان بحران بوده است، زیرا در ایام قدیم مردم در زمان بحران در میادین شهر تجمع می‌کردند.

طوطیان اضافه کرد: از زمان تاسیس حکومت قاجار تراکم شهری بالا رفت و اکنون نیز به خاطر وجود تکنولوژی و حجم بالای خودرو ظرفیت شهر متناسب با تراکم ها نیست که این موضوع در کاهش تاب آوری تاثیرگذار است.

وی ایجاد فضاهای مناسب شهری را سبب توزیع متوازن تراکم جمعیتی در سطح شهر دانست و اظهار کرد: باید قبل از وقوع بحران به فکر افزایش تاب و توان شهر باشیم که این تدابیر بتواند جلوی بروز بسیاری از مشکلات را بگیرد و تحمل شهر را بالا ببرد.

این کارشناس طراحی شهری تاکید کرد: با در نظر گرفتن بستر گردشگری موجود در شهر اصفهان می‌توان ظرفیت‌های اجتماعی و گردشگری را تقویت کرد؛ در این صورت به اقتصاد شهر کمک می‌شود و همچنین بر تاب‌آوری شهر افزوده خواهد شد.

کد خبر 362769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.