طراحی اپلیکشن ثبت‌نام شهروندان برای حضور در کمیته‌های نظارتی شورا

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شورای شهر اصفهان از طراحی اپلیکیشن ارتباط با شهروندان به منظور ثبت نام و برای حضور در کمیته‌های نظارتی خبر داد و گفت: این اپلیکیشن تا پایان سال رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا روحانی در برنامه رادیویی «صدای شهر» اظهار کرد: پیشینه و تاریخچه شوراهای اسلامی شهر به ۱۱۱ سال پیش و زمانی که یکی از نخستین قوانینی که در مجلس شورای ملی با عنوان «قانون بلدیه» در سال ۱۲۸۶ تصویب شد، بر می‌گردد.

وی افزود: انجمن‌های بلدیه که پس از مدتی به «انجمن شهر» تبدیل شد، در طول ۱۱۱ سال تغییر ساختارهای مختلفی داشت؛ انجمن های شهر نیز نمی‌توانستند در قامت عمل، فعالیت‌های خود را به نحو مطلوب انجام دهند، از این رو یکی از مطالبات انقلاب اسلامی تشکیل شوراها بود.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شورای شهر اصفهان با بیان اینکه اولین قانون شوراهای اسلامی کشور در سال ۱۳۶۱ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، تصریح کرد: این قانون طی پنج نوبت دستخوش اصلاحات و تغییرات شد تا اینکه در تاریخ ۱۷ اسفندماه سال ۷۷ اولین دوره انتخابات سراسری شوراهای اسلامی شهر و روستا با استقبال مردم در بیش از ۴۰ هزار حوزه انتخاباتی کشور برگزار شد و حدود ۲۰۰ هزار نفر از منتخبان مردم وارد شوراهای شهر و روستا شدند.

وی با اعلام اینکه شوراهای اسلامی شهرها و روستاها از  ۹ اردیبهشت ۷۸ فعالیت رسمی خود را آغاز کردند، گفت: سال گذشته انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر برگزار شد و در اصفهان ۱۳ نفر از منتخبان مردم در قالب شش کمیسیون تخصصی به شورای شهر راه یافتند.

روحانی ادامه داد: به طور معمول هر طرح باید توسط اعضاء شورای شهر مورد بررسی قرار گیرد، البته مردم و مجموعه‌های آکادمیک و نخبگان می‌توانند در تدوین طرح‌ها کمک کنند.

ارکان مؤثر شورای شهر

وی با بیان اینکه یکی از ارکان مؤثر شورای شهر، مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا است، گفت: این مرکز نقش جدی دارد زیرا اقدامات کارشناسی اولیه لوایح و طرح‌ها  توسط این مرکز انجام و پس از آن وارد کمیته‌های تخصصی می‌شود.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شورای شهر اصفهان تصریح کرد: سایت شورای شهر اصفهان به نشانی  isfahanshora.irاست که تمام اخبار شورا، تصاویر، جلسات و کمیته های نظارتی در آن بارگذاری شده و شهروندان می توانند از طریق این سایت در جریان اخبار شورا و مصوبات قرار گیرند یا انتقادات و پیشنهادات خود را انتقال دهند.

وی با بیان اینکه از جمله راه‌های ارتباطی مردم با شورای شهر ، ارتباط مستقیم و مراجعه حضوری به دبیرخانه شورا و ارتباط با کمیسیون‌های شورا است، افزود: یکی از مهمترین ارکان شورای شهر کمیته های نظارتی است که به صورت هفتگی یکشنبه‌ها ساعت ۱۶ در مناطق شمالی، جنوب، شرقی و غربی اصفهان با حضور چند نفر از اعضای شورا و شهردار منطقه برگزار می‌شود و مردم برای گرفتن وقت حضور در کمیته های نظارتی می‌توانند از طریق ثبت نام در سایت شورا و یا مراجعه به روابط عمومی شورا اقدام کنند.

رفع ۸۰ درصد مشکلات مردم در کمیته‌های نظارتی

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شورای شهر اصفهان خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد مسائل مردم در کمیته‌های نظارتی رفع و رجوع می‌شود.

وی ادامه داد: اعضای شورا به صورت برنامه های مدون که در دبیرخانه شورای شهر اطلاع رسانی شده، زمان هایی برای انجام ملاقات مردمی در محل دبیرخانه شورا حضور دارند.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شورای شهر اصفهان از طراحی یک اپلیکیشن که از طریق آن شهروندان اصفهانی می‌توانند با شورای شهر ارتباط برقرار کنند و برای حضور در کمیته‌های نظارتی وقت بگیرند، خبر داد و افزود: این اپلیکیشن تا پایان سال رونمایی می‌شود تا فاصله بین مردم و شورا به حداقل برسد و خدمت‌رسانی‌ها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر اصفهان اولین شورایی است که به سامانه دسترسی آزاد اطلاعات دسترسی پیدا کرده است، اظهارکرد: شهروندان به ویژه دانشجویان می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را در خصوص مصوبات، پروژه‌ها و برنامه‌های شورا از طریق مراجعه به این سامانه به دست آورند.

روحانی افزود: سامانه مصوبات شورای شهر اصفهان یکی از بزرگترین دستاوردهای شورای شهر است که از اولین مصوبه شورا در سال ۷۸ تا آخرین مصوبه که مربوط به یکشنبه همین هفته شورای شهر اصفهان بوده، در این سامانه قابل مشاهده است.

وی خاطرنشان کرد: در روزهای یکشنبه که جلسات علنی شورای شهر از ساعت هشت صبح تا ظهر و روزهای سه‌شنبه جلسات تلفیق برگزار می‌شود، هیچ کدام از اعضاء شورا در ساختمان شورای شهر حضور ندارند، اما روزهای دیگر هفته حداقل چهار نفر از اعضاء حضور دارند، البته شهروندان برای انجام ملاقات باید وقت قبلی از روابط عمومی بگیرند.

بودجه اداره شهر مهمترین مصوبه شورای شهر

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شورای شهر اصفهان در پاسخ به این سؤال که نظارت شورای شهر بر سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری چگونه است، گفت: با توجه به اینکه در هیئت مدیره سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه شورا، تعدادی از اعضاء شورای شهر حضور دارند، فرایندهای نظارتی انجام می‌شود، اما ممکن است در فضای اجرا اتفاقاتی افتد و این کارکنان هستند که می‌توانند مسایل و مشکلات را انتقال دهند.

وی با اشاره به مهمترین مصوبه‌های شورای شهر، اظهارکرد: مهمترین مصوبه شورا در تمام ادوار، مصوبات بعد از فرایند برنامهنویسی و بودجه‌نویسی است، چرا که بودجه اداره شهر مهمترین مصوبه شورای شهر به شمار می‌رود و این فرایند به مدت چهارماه توسط شهرداری انجام و تا پایان دی‌ماه تقدیم شورا میشود، شورای شهر نیز به مدت یک ماه در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق ، بودجه پیشنهادی را بررسی و در بهمن ماه تصویب و ابلاغ آن انجام می‌شود.

حضور بیش از ۴۰۰ ساله ارامنه در اصفهان

روحانی تصریح کرد: در حال حاضر جلسات فشرده تنظیم بودجه در حال برگزاری است و امیدواریم بودجه به نحوی تنظیم شود که مشکلات شهر را برطرف سازد.

وی با تبریک فرارسیدن سال جدید میلادی گفت: با حضور بیش از ۴۰۰ ساله ارامنه در اصفهان، تاثیرات فرهنگی و اقتصادی این همزیستی مسالمت‌آمیز  بین شهروندان مسلمان و شهروندان مسیحی به وضوح دیده می‌شود، بی شک همانطور که در قانون به صراحت آمده شهروندان مسلمان و غیرمسلمان از حقوق مساوی برخوردار هستند و مسایل شهری را همانطور که برای شهروندان خودمان پیگیری می‌کنیم برای آنها نیز پیگیری خواهیم کرد.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شورای شهر اصفهان گفت: در دوران گذشته «صفاخانه‌ها» مرکز تعامل و گفت و گو بین ادیان بوده و باعث می‌شده در شهر گفت و گو و همزیستی مسالمت آمیز برقرار باشد و در حال حاضر امیدوارم این فضا را بتوانیم تقویت کنیم.

کد خبر 362625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.