در ایران تنها ۵ درصد پساب جمع آوری و بازیافت می شود

رییس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان گفت: در کشور سالانه ۴۰ میلیارد مترمکعب پساب تولید می شود که کمتر از دو میلیارد متر مکعب آن بازیافت می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهرداد فرهادیان در دومین همایش ملی صنعت بازیافت با شعار "از زمین برای زمین" با اشاره به بحران آب در استان اصفهان، اظهار کرد: بر اساس آمارها سالانه ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب در بخش شرب شهر اصفهان اختصاص می یابد که اگر در حوزه بازیافت آب اقدام کنیم بسیاری از چالش های زیست محیطی و آب مرتفع می شود، همانگونه که بسیاری از کشورها مشکلات آب را با بازیافت آب رفع کردند.

 وی با بیان اینکه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون متر مکعب از این پساب ها را می توان بازیافت کرد، افزود : در کشور علی رغم ظرفیت هایی که داشتیم، کار جدی انجام ندادیم. در ایران تنها ۵ درصد پساب جمع آوری و بازیافت می شود و حدود ۹۵ درصد آن بدون هیج اقدامی در محیط زیست رها می شود.

رییس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان تصریح کرد: در کشور سالانه ۴۰ میلیارد متر مکعب پساب تولید می شود که کمتر از دو میلیارد متر مکعب آن بازیافت می شود.

فرهادیان با اشاره به اینکه دغدغه دانشمندان جهان در قرن ۲۱ ، محیط زیست ، آب و هوا و تغییر اقلیم است، اظهار کرد:  دغدغه کشور ما در حال حاضر آلودگی هوا و پسماند است. بر اساس پژوهش ها،  در آینده  کشور با چالش های جدید تری از نظر آبی رو به رو خواهیم بود و وضعیت بدتر خواهد شد.

وی با اشاره به روند کاهشی سرانه دسترسی به منابع آب، گفت: سرانه آب ایران یک چهارم سرانه جهانی است و با توجه به روند رشد جمعیت نیاز آبی در بخش های شرب و صنعت افزایش می یابد. از سوی دیگر نیز تغییر اقلیم موجب کاهش بارندگی ها می شود.

رییس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان با اشاره به اقلیم خشک و نیمه خشک کشور گفت : نیاکان ما نیاز آبی را با توجه به شرایط اقیلمی کشور تعیین می کردند، اما در حال حاضر بسیاری از قناتها و کاریزها را از بین برده ایم .

فرهادیان با اشاره به میزان بارش های کشور افزود: متوسط بارش کشور یک سوم متوسط جهانی است و در مقابل میزان تبخیر ۳ برابر جهان است.

این استاد دانشگاه گفت: برای برون رفت از بحران آبی باید رویکردها را تغییر داد، بهینه کردن مصرف آب در بخش شرب و در کشاورزی و توسعه صنایع کم آب بر از جمله این اقدامات است.

فرهادیان با بیان اینکه در جهان در خصوص آب شیرین کن سرمایه گذاری شده است و درصد زیادی از آب مصرفی را بازیافت می کنند، گفت: در استان اصفهان باید قوانین محلی در حوزه بازیافت داشته باشیم  و در بخش بازیافت فاضلاب سرمایه گذاری کنیم، با این حال هزینه بازیافت آب از پساب با توجه به نوع فرآیندها متفاوت است.

وی با اشاره به ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب شرب استان اصفهان  اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد  این پساب را می توان مجدد استفاده کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کیفیت پساب اصفهان خوب نیست ، گفت: تکنولوژی  تصفیه خانه فاضلاب اصفهان مربوط به ۴۰ سال پیش است با وجود اینکه توسعه فناوری ما در حد استاندارهای جهانی است .

وی گفت: برای برون رفت از چالش های آب باید از فاضلاب شهری برداشت و استفاده کرد. بازیافت منابع پساب را نیز باید با ارائه تسهیلات و معافیت مالی به برخی صنایع در راستای استفاده از انرژی های تجدید پذیر تشویق و حمایت کرد.

کد خبر 362511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.