بایدها و نبایدهای دولت و نمایندگان در بودجه ۱۳۹۸

رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان گفت: در بودجه سال جدید دولت باید تنها به سراغ موارد ضروری برود و اولویت اصلی خود را به پروژه‌های ناتمام بدهد تا به بهره‌برداری برسند و سرمایه‌گذاری‌هایی قبل بی‌دلیل هدر نرود.

سیدعلی نکویی در رابطه با اولویت‌های بودجه سال ۱۳۹۸ به خبرنگار ایمنا گفت: بخشی از بودجه، هزینه‌هایی است که برای مسائل مختلف اختصاص داده می‌شود به نظر من در درجه نخست باید مقداری در بحث هزینه‌ها صرفه جویی بشود، چرا که جا برای جلوگیری از بعضی افراط‌ها وجود دارد.

وی افزود: موضوع «کارآفرینی و تولید» از دیگر مسائلی است که باید در بودجه سال ۱۳۹۸ دیده شود؛ رفع بخشی از مشکلاتی که تولیدکنندگان ما در بخش های صنعت و کشاورزی دارند، می تواند در بودجه لحاظ شود؛ به این ترتیب که بودجه بتواند به خودکفایی کشور کمک کند.

دولت روی درآمدهای فرضی و احتمالی حساب نکند

رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان گفت: نکته سوم در رابطه با بودجه این است که درآمدها باید واقعی باشد و دولت از حساب باز کردن روی درآمدهای فرضی و احتمالی پرهیز کند و تنها منابعی را در نظر بگیرد که واقع نگرانه باشد.

نکویی خاطر نشان کرد: موضوع چهارم هم لزوم توجه به «اتمام طرح‌های عمرانی ناتمام» در بودجه سال ۱۳۹۸ است؛ موارد بسیاری پیش آمده که کلنگ زنی‌ها از سوی برخی مقامات صورت گرفته و توقعاتی را ایجاد کرده است، اما بعد مشخص شده که انجام آن پروژه ضرورتی نداشته و یا بودجه ای برای تکمیل آن در نظر گرفته نشده بود، در نتیجه طرح ناتمام مانده است.

وی افزود: از این طرح‌ها زیاد داریم به نظر من در بودجه سال جدید باید اختصاص هزینه به پروژه های جدید تا جایی که ممکن است متوقف بشود، دولت تنها به سراغ موارد ضروری برود و اولویت اصلی خود را به پروژه‌های ناتمام بدهد تا اینها به بهره برداری برسند و سرمایه گذاری‌های قبل، بی جهت هدر نرود.

رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان در رابطه با بودجه دفاعی-نظامی کشور نیز گفت: با توجه به شرایط جغرافیایی، سیاسی و ناامنی هایی که دشمنان ایران برای کشورمان ایجاد کرده اند، ما هم باید آمادگی داشته باشیم تا بتوانیم در مقابل هجوم دشمن یا شیطنت و کارشکنی‌های آنها بایستیم. وضعیت دفاعی ما باید به گونه ای باشد که دشمن جرأت حمله نداشته باشد. بنابراین با رعایت اولویت ها و منطق دفاعی باید به بودجه این بخش نیز توجه کافی بشود.

نمایندگان در تصویب بودجه «ملی نگر» و «کلان نگر» باشند

نکویی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این که در سال‌های گذشته شاهد بودیم که بودجه‌ای که دولت به مجلس ارائه می داد، در حین رسیدگی و به خاطر پیشنهادهایی که نمایندگان مجلس می‌دادند کلا تغییر می‌کرد.

وی تصریح کرد: یعنی بودجه ای که در نهایت تصویب می‌شد با بودجه ای که دولت ارائه داده بود تفاوت زیادی داشت؛ دلیلش هم این است که برخی نمایندگان منطقه‌نگر هستند؛ به عنوان نمونه یک نماینده پیشنهاد می دهد که یک بیمارستان در منطقه خودش ایجاد بشود و با برخی نمایندگان دیگر نیز برای تأمین بودجه آن تبانی می کند.

نکویی خاطر نشان کرد: در چنین رویکردی به منافع ملی و اولویت‌ها توجه نمی شود و در نتیجه بودجه‌ای که از مجلس بیرون می آید با آن بودجه ای که دولت به مجلس داده بود خیلی تفاوت پیدا می کند.

رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان افزود: بنابراین خواهش می‌کنم نمایندگان مجلس در برخورد با بودجه «ملی نگر» و «کلان نگر» باشند و با بعضی پیشنهادهای محلی و حوزه ای که می تواند هزینه بر باشد و مسیر اصلی بودجه را تغییر دهد به منافع ملی آسیب نزنند.

کد خبر 362477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.