فیلمی از تاریخ معاصر کره جنوبی

"هجدهم ماه می"، فیلمی به کارگردانی «کیم جی هون» ساخت کره جنوبی است که سال ۲۰۰۷ به روی پرده‌های سینما رفت. این فیلم یکی از خونین‌ترین رویدادهای تاریخ معاصر این کشور را به تصویر می‌کشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داستان فیلم "هجدهم ماه می"  به زمان ریاست جمهوری «چون دووهوان» در سال ۱۹۸۰ باز می‌گردد؛ زمانی که او سعی می‌کند به زور، قدرت را از آن خود کند.

این فیلم، روایت‌گر قیام دموکراتیک مردم گوانگجو و سرکوب خونین آن‌ها از سوی حکومت است. روزی که از سوی سازمان یونسکو با عنوان "هجدهم می، قیام دموکراتیک" و یا سایر عنوان‌هایی چون "هجدهم می، جنبش دموکراتیک گوانگجو" شناخته می‌شود. قیامی که بین روزهای ۱۸ تا ۲۷ ماه می سال ۱۹۸۰ شکل گرفت. قیامی که آغازگر آن، اعتراض به کشته شدن دانشجوی دانشگاه ملی چوننام بود که وی به خاطر مخالفت با سیاست‌های آن زمان در کشور، کشته شده بود. اعتراض‌ها در ابتدا مصالحت آمیز بودند اما با سرکوب شدید نیروهای حکومتی به خشونت کشیده شد. دستور کشتار مردم توسط چون دووهوان و به بهانه وابستگی این اعتراضات به کمونیست‌های حامی کیم جونگ ایل انجام گرفت. چون دوو هوان به دلیل نقش داشتن در کشتار مردم گوانگجو در سال ۱۹۹۶ به اعدام محکوم شد.

داستان فیلم با زندگی عادی "مین وو" به همراه برادر جوانترش "جی وو" آغاز می‌شود، همه چیز آرام است و در ابتدا مشکلی وجود ندارد. تا این که در هجدهم ماه می، دانشجویان در گوانگجو مقابل دانشگاه ملی جوننام به اعتراض بسته شدن دانشگاه، تجمع می‌کنند. تجمعات و سرکوب گروه‌های مردمی کم‌کم به خیابان‌ها کشیده می‌شود. مین وو از بردار که در خیابان شاهد برخوردهای خشونت‌آمیز ارتش بوده، از جی وو می‌خواهد که در این تجمعات شرکت نکند. اما او نصیحت برادرش را نادیده می‌گیرد. بعدها جی وو از کشته شدن یکی از همکلاسی‌هایش در این درگیری‌ها خبردار می‌شود. جی وو همکلاسی‌هایش را به تظاهرات به خیابان می‌کشاند. در نهایت طی درگیری نیروهای ضدشورش و حملات مرگبار آن‌ها، جی وو کشته می‌شود. این اتفاق زندگی برادر بزرگتر را به کلی تغییر می‌دهد.

ساخت این فیلم و صحنه‌پردازی‌های آن بسیار مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گویی مخاطب در آن جمع پرتنش حضور دارد. این فیلم در سال ۲۰۰۷ موفق شد جایزه‌های بهترین فیلم و بهترین کارگردانی korea movie star awards  را از آن خود کند.

 بیشتر بخوانید در: روایتی تاریخی از دموکراسی در کره‌جنوبی

کد خبر 362472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.