آثار خلاقانه هنرمند ناشنوا در عمارت هنرمند

تماشای آثار مینا با طرح ها و نقوش اسلیمی و رنگ‌های مشکی و خاکستری چنان دلنشین و چشم‌نواز است که از بدو ورود به اتاق‌های تودرتوی عمارت هنرمند چشم‌هایتان بر روی قاب‌های چوبی حاوی این آثار خیره می‌ماند.

به گزارش ایمنا، آثار میناکاری که از دیرباز با طراحی و رنگ آمیزی ثابت و شناخته شده ای توسط هنرمندان این رشته ارائه شده، اینک توسط هنرمند جوانی به نام «علی حاجی علیزاده» که از نعمت شنیدن و سخن گفتن محروم است اما ذائقه، سلیقه و هوش سرشاری در امور مختلف همچون هنر دارد، با رنگ آمیزی و اجرای متفاوتی ارائه شده است.

این هنرمند جوان به گفته پدرش با کسب رتبه دو رقمی کنکور موفق به تحصیل در رشته کامپیوتر شده و بدون استفاده از معلم رابط توانسته شاگرد ممتازی در دوران تحصیلش باشد. علی سه سال است که هر روز ۱۰ تا ۱۲ ساعت با عشق و علاقه ای عجیب کار می کند و ذوق و سلیقه اش را برای خلق آثار مینا در طرحی متفاوت و خلاقانه به کار بسته است.

او تاکید می کند: علی از ذوق و سلیقه اش برای طراحی این آثار استفاده کرده و اصرار دارد که از قالب های تکراری و کلیشه ای این هنر خارج شود. او رنگ آمیزی تازه ای را برای این آثار خلق کرده و آنها را بر روی مس، چوب و ام دی اف طراحی می کند.

پدر علی که نحوه رفتار جامعه با افراد توانخواه را رکن مهمی در رشد و پیشرفت آنها می داند در اینباره می گوید: امروز دغدغه من، علی و همه افراد توانخواهی است که زندگی شان به رفتار جامعه با آنها بستگی دارد.

او ادامه می دهد: یک فرد توانخواه نمی تواند برای تامین هزینه های زندگی اش دست به انجام هر کاری بزند. از سوی دیگر پدر و مادر هم حضوری موقتی در زندگی او دارند و بالاخره این فرد باید بتواند زندگی خود را اداره کند.

او در ادامه از پیشنهاد معاون استاندار استانبول به فرزندش برای اقامت در ترکیه و ثبت آثارش به نام این کشور سخن می گوید و می افزاید: برای علی فرصت های خوبی فراهم است تا بتواند در نقطه دیگری از دنیا به هنر و زندگی اش بپردازد و موفق باشد، اما من و او می خواهیم که او در اینجا بماند و هنرش را به نام کشور خودش ثبت کند. به شرط اینکه مسئولان قدر و قیمت علی و امثال او را بدانند.

علی و آثارش اما کشف اتفاقی فرید صلواتی، مدیر عمارت هنرمند است. صلواتی دراین باره می گوید: کار ما در این عمارت کشف و شناسایی هنرمندانی همچون علی است. دیگر وقت آن رسیده که به جای فقط معرفی هنرمندان شهیر و برجسته مانند استاد تاج اصفهانی، استاد فرشچیان، استاد کسایی به هنرمندانی مانند علی هم اهمیت بدهیم تا شاید در آینده بتوانیم هنرمندانی مانند آن اساتید بزرگ را به جامعه تحویل دهیم.

او تاکید می کند: وظیفه ما این است که از طریق تولید محتوا برای مردم و ایجاد جذابیت برای آنها به هنرمندانی مانند علی پر و بال بدهیم و آنها را در جامعه مطرح کنیم. آنها پتانسیل های جامعه هستند که متاسفانه در اثر غفلت و بی توجهی یک به یک برای مدتی به نحوی نادرست مطرح شده و بعد از خاطر می روند.

صلواتی اراده و همت هنرمندان جوان را عامل مهمی در تعیین مسیر رشد و موفقیت آنها دانست و گفت: علی باید بداند که اگر آثارش در چند جا معرفی و دیده شد، در همین مرحله نماند و خودش را به پله های بالاتر برساند. درجا زدن آفت بزرگی برای یک هنرمند است که علی و امثال او نباید به آن دچار شوند.

آثار «علی حاجی علیزاده» تا دوشنبه سوم دی ماه در عمارت هنرمند، واقع در کوچه چهارم خیابان ابن سینا در معرض تماشای بازدیدکنندگان قرار دارد.

کد خبر 362311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.