لباس تنگ، ریفلاکس معده را تشدید می‌کند

متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و کبد گفت: بیماری ریفلاکس یک روند فیزیولوژیک نیست و برگشت محتویات اسیدی معده به مری است. علت این بیماری یک زمینه ژنتیک دارد اما عوامل دیگری از جمله اضافه وزن، استرس و بدغذایی نیز در بروز آن دخیل است.

محسن شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بیماری شایع ریفلاکس که ۵۰ درصد افراد جامعه درگیر آن هستند، اظهار کرد: در طول شبانه روز به طور فیزیولوژیک مقداری از ترشحات معده اشخاص وارد مری می شود و ممکن است که فرد آن را احساس کند و سریع هم برطرف می شود.

وی با بیان اینکه با امواج دودی مری ممکن است که آن حس از بین برود و فرد آن را حس نکند، افزود: اگر اشخاص به ندرت این حس را داشته باشند مشکلی نیست و در واقع یک روند فیزیولوژیک است.

متخصص داخلی ادامه داد: گاهی افرادی هستند که مکرر احساس ترش کردن، سوزش سر دل و یا سوزش‌های پشت جناق سینه دارند و مکرر دهانشان پر از آب تلخ و بدمزه می شود.

وی با تاکید بر اینکه این اتفاق یک روند فیزیولوژیک نیست و ریفلاکس یا برگشت محتویات اسیدی معده به مری است، گفت: علت این بیماری یک زمینه ژنتیک است اما عوامل دیگری از جمله اضافه وزن، استرس ها و بدغذایی در آن دخالت دارند.

فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: بدغذایی به این معنا است که شخص پرخوری کند و یا بلافاصله بعد از خوردن غذا بخوابد که عادت بسیاری از ایرانیان است و خوردن نوشیدنی های کافئین بلافاصله بعد از غذا این روند را تشدید می‌کند.

وی یادآور شد:  همچنین افرادی که عادت به پوشیدن لباس‌های تنگ، گن و کمربندهای سفت را دارند ممکن است بیماری ریفلاکس در آنها  بروز کند.

شریفی با اشاره به اینکه عوامل محیطی باعث تشدید بیماری ریفلاکس می‌شود، اظهار کرد: کسی که زمینه این بیماری را دارد باید عوامل محیطی را که باعث تشدید این بیماری می شود کنترل کند؛ کاهش وزن، نپوشیدن لباس‌های تنگ و پرهیز از مصرف کافئین‌ها از تشدید این بیماری جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه مصرف عرق نعناع برای این گروه از افراد ممنوع است، گفت: در خانواده های سنتی به طور مکرر تاکید می شود که عرق نعناع برای معده خوب است، اما برای این گروه افراد مصرف آن ممنوع است و علاوه بر این  باید از خوردن غذاهای تند و پر ادویه، فست فودها و آب مرکبات پرتقال و لیمو شیرین هم پرهیز کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره درمان دارویی افراد مبتلا به بیماری ریفلاکس معده گفت: در این افراد اگر با کنترل استرس ها و اصلاح شیوه زندگی بیماری کنترل نشد لازم است که حتما فرد دارو استفاده کند.

وی تصریح کرد: درمان این بیماری مادالعمر است و شخص باید حتما تا آخر عمر دارو مصرف کند. روش‌های درمانی جدیدی در ایران و اصفهان شروع شده است و می‌توان این بیماری را درمان و کنترل کرد.

فوق تخصص گوارش و کبد با تاکید بر اینکه بیماری ریفلاکس معده بیماری آزار دهنده ای است، خاطرنشان کرد: این بیماری می تواند زندگی شخص را مختل کند. توصیه می شود افراد همراه با کاهش وزن و خوردن بموقع غذا سعی کنند از سبد غذای سالم خانواده ایرانی دور نشوند.

کد خبر 362297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.