حمایت از صنعت بازیافت منابع محدود حیاتی را حفظ می‌کند 

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: حمایت از صنعت بازیافت به اشتغال سبز، اقتصاد سبز، حفاظت از منابع محدود حیاتی و پیشگیری از هدررفت منابع کمک بسزایی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید مصطفی قادریان ظهر امروز -یکم دی ماه-، در جلسه مطبوعاتی پیرامون " دومین همایش ملی صنعت بازیافت"، اظهار کرد: به کشوری مصرف کننده تبدیل شده‌ایم که سرعت مصرف در آن روز به روز افزایش یافته و حاصل آن انبوهی از منابعی است که مدیریت صحیحی بر آن نشده‌است.

وی با بیان اینکه نباید به گونه‌ای با منابع برخورد کنیم که گویی آب، هوا، خاک و ... همیشگی است، گفت: اکنون ناگزیریم به سمت صنعت بازیافت برویم، سازمان محیط زیست نیز سیاست‌های حمایتی با هدف تسهیل‌گری برای توسعه این صنعت را اتخاذ کرده‌است.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان، افزود: این سازمان پل ارتباطی قوی مراکز اجرایی، تصمیمگیر، مراکز پژوهشی و همچنین اعمال قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی مرتبط با مدیریت پسماند است.

قادریان با تاکید بر اینکه برگزاری همایش ملی صنعت بازیافت رسیدن به این اهداف را سرعت می‌بخشد، گفت: امروز سطح دانش محیط زیستی حتی در فعالان صنعتی آنقدر بالاست که خودشان پیگیر اجرای آن هستند و الان تمام فعالان این حوزه در کنار هم قرار گرفته اند تا تسهیل‌گری و از محیط زیست حمایت شود.

وی گفت: در اصل ۵۰ قانون اساسی آمده است؛ «در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏شود. از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیره‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیرقابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است.»

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان با بیان اینکه حتی پیشرفته ترین کشورها چنین قانونی ندارند و فقط در قانون اساسی چهار کشور این قانون هست، گفت: همه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند با استناد به همین قانون از مرجع عالی کشور شکایت کنند که تخریب محیط زیست باعث آسیب رسیدن به آنها شده است.

قادریان با بیان اینکه در کشور ما پس از گذشت سالیان این قانون در سال ۹۳ دوباره احیا شد، گفت:  یکی از سرفصل های این قانون اقتصاد سبز است که با محورهای صنعت کم کربن، استفاده از انرژی‌های پاک، محصولات کشاورزی ارگانیک و چهار محور کلیدی و آرمانی دیگر، متسفانه اجرا نشده است.

محیط‌زیست می‌تواند با اهرم قضایی ذوب‌آهن را تعطیل کند

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه بعضی از صنایع کشور رشد کرده و طبق محاسبات تراز مالی توسعه اقتصادی برای جامعه رقم زده‌اند، گفت: همین صنایع وقتی پای محاسبات محیط زیستی به میان میآید می بینیم که فعالیتشان با رویکرد جامعه و محیط‌زیست همسو نیست.

وی افزود: نمیتوان این صنایع را تعطیل کرد، برای مثال همین امروز محیط زیست می‌تواند ذوب آهن را با اهرم قضایی تعطیل کند ولی چه بحرانی در کشور به وجود میآید؟ خانواده ذوب آهن کم تعداد نیست و این صنعت برای ۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

قادریان اضافه کرد: برای تحقق بعضی قوانین به زیرساخت فرهنگی اقتصادی نیاز است که متاسفانه ما به کندی به سمت آن حرکت میکنیم.

وی تصریح کرد: همه زیر ساخت های لازم برای تشکیل صندوق ملی محیط زیست آماده شد اما برای تقویت بنیه اقتصادی و با توجه به فشارهای اقتصادی که به صنعتگر وارد است، نتوانستند این صندوق را فعال کنند.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان با اشاره به قانون فروش یک در هزار، گفت: بر اساس این قانون صنعتگر باید حسابی را باز کند و یک در هزار فروش خود را در آن حساب قرار دهد و با مدیریت محیط زیست و رضایت خود صنعتگر برای حفظ محیط زیست، هزینه شود.

قادریان با اشاره به مهم ترین وظیفه صندوق ملی محیط زیست، گفت: در بند اول اساسنامه این صندوق بر توسعه صنایع بازیافت تاکید شده است و حمایت از فناوری های سازگار با محیط زیست نیز در دستور کار این صندوق است.

کد خبر 362253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.