طبخ و توزیع ۴۵ دیگ آش حلیم نذری در شهر گلشهر

گلپایگان- آش حلیم نذری حسینیه قدیم شهر گلشهر هر سال در نخستین شب جمعه زمستان طبق یک سنت دیرینه طبخ می‌شود و پس از سپیده دم صبح روز جمعه آش حلیم پخته شده، بین مردم توزیع می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، امسال طبخ آش حلیم نذری که آیینی کهن در این شهرستان است؛ به دلیل همزمان شدن آخرین شب آذرماه با روز جمعه، حلیم نذری حسینیه قدیم در جمعه شب ۳۰ آذرماه انجام شد.

برای طبخ آش حلیم نذری حسینیه قدیم گلشهر از حدود دو ماه قبل متولیان امر پخت آش حلیم با رفتن به در منازل ، مواد لازم از جمله گندم را جمع‌آوری کرده و سپس برای تبدیل شدن به بلغور به آسیاب می‌برند.

مهدی یاوری پژوهشگر و عضو انجمن ورپادگان در این باره می‌گوید: طبخ آش حلیم حسینیه قدیم گلشهر حدود ۳۰۰ سال قدمت دارد، در دوران گذشته چند نفر به صورت پیاده و با کوله پشتی ( به اصطلاح محلی کوله بندی ) گندم برای پخت آش را از منازل جمع آوری می‌کردند.

وی می‌افزاید: ‌ضایعات گندم‌ توسط خانم‌ها پاک می‌شد و پس از شست و شو با چرخ دِسار به بلغور تبدیل می‌شد تا برای پخت آش آماده ‌شود، با هیزم‌هایی که از تابستان و پاییز جمع آوری می‌شده آش حلیم را می‌پختند، هر کسی در پخت آن سهمی ایفا می‌کرد.

پژوهشگر و عضو انجمن ورپادگان ادامه می‌دهد: مایحتاج دیگر آش حلیم مانند گوشت و پیاز و حبوبات از ماه‌ها قبل به نیت آش کنار گذاشته می‌شود، مثلا در گله گوسفند برهای را از زمان تولد برای آش نشان می‌کنند، حتی گوسفندی را نذر می‌کنند تا آن بره‌ برای پخت آش ذبح شود.

وی یادآور می‌شود: امروز دیگر برای گندم جمع کردن پیاده یا به وسیله گاری نمی‌روند بلکه با ماشین انجام می‌شود، برای تبدیل شدن گندم به بلغور از دِسار استفاده نمی‌شود و گندم ها برای تهیه بلغور به آسیاب می‌برند.

پژوهشگر و عضو انجمن ورپادگان اظهار می‌کند: آش حلیم نذری در نخستین شب جمعه زمستان به نیت حضرت زهرا (س) و برای طلب باران پخته می‌شود، هنگام همزدن این آش ذکرهایی خوانده و صلوات فرستاده می‌شود که به فضای روحانی پخت آش می‌افزاید.

وی تصریح می‌کند: نیم ساعت قبل از اذان صبح زیر دیگ‌های آش را خاموش می‌کنند و سپس در آنها را بسته می‌شود و مقداری نمک هم روی درب دیگ می‌ریزند تا بنا به اعتقادات قدیم مهر بگیرد، پس از اقامه نماز صبح، متولیان پخت آش به سراغ دیگ‌ها می‌آیند و مشاهده می‌شود آش متبرک و مهر ائمه روی آش دیده می‌شود و سپس آش بین مردم توزیع می‌شود.

یاوری خاطرنشان می‌کند: حسینیه قدیم گلشهر یکی از قدیمی‌ترین حسینیه‌های این شهر است که در شمال شهر واقع شده است، مردم این شهر نیت و اعتقاد خاصی به این مکان دارند، ساختمان قدیمی آن دارای چند طاق قدیمی وخشتی بوده که برای توسعه ، تخریب و ساختمان جدید احداث شده است.

وی گفت: نذورات بسیاری برای حسنیه جمع آوری می‌شود، مراسم عزاداری اباعبداله الحسین(ع) در حسینه قدیم از روز اول ماه محرم تا دهه آخر ماه صفر با شکوه خاصی برگزار می‌شود، همچنین مراسم روضه خوانی در دهه فاطمیه(س) همه روزه درحسینیه قدیم برقرار است.

پژوهشگر و عضو انجمن ورپادگان خاطرنشان کرد: درسال ۹۶ به همت میراث فرهنگی شهرستان و با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر گلشهر، انجمن دوست داران میراث فرهنگی شهرستان و هیئت امنای حسینه طبخ آش حلیم حسینیه قدیم برای ثبت در فهرست میراث ناملموس کشور قرار گرفته است، همچنین مستند تلویزیونی در رابطه با پخت آش ساخته شده است که به زودی پخش می‌شود.

کد خبر 362137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.