روشی نو برای تسخیر بازار طلای سرخ

دهاقان – کاشت زعفران به صورت گلخانه‌ای و بدون نیاز به خاک برای نخستین بار توسط یکی از اهالی روستای پوده دهاقان ، دروازه‌ای جدید رو به بازارهای بین المللی باز کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، توسعه کشت زعفران در سال‌های اخیر باتوجه به تغییرات نرخ ارزهای خارجی، نوسانات بازارهای داخلی، روند خوب تولید و توزیع زعفران، کاهش بارندگی و دسترسی به منابع آب کافی باعث شده تا حتی در بسیاری از مناطقی که کشت زعفران هم رایج نبوده متداول شود.

گذر زمان و افزایش سطح کشت این گیاه هم نتوانسته از ارزش بالای آن کم کند و این روزها کشورهایی همچون چین، هم به طرفداران خرید زعفران ایرانی اضافه شده‌اند؛ حال این تولیدکنندگان هستند که باید با ایده‌های متفاوت و نوین بتوانند جای خود را در بازار های بین المللی ثابت نگه دارند.

دهاقان نیز در این میدان رقابت سعی کرده تا بتواند سهمی در این عرصه داشته باشد. نوش آفرین امیری پوده، جوان دهاقانی برای نخستین بار با دریافت اطلاعات و شرکت در دوره‌های مختلف کشت محصولات کشاورزی، از جمله روش کشت ایروپونیک زعفران، توانسته گلخانه کوچک خانه خود را به این روش به طلای سرخ اختصاص دهد.

این کار آفرین دهاقانی در این باره می‌گوید: مدت‌ها بود که در فکر کشت زعفران بودم، اما با تحقیقاتی که انجام دادم به این نتیجه رسیدم که کشت زعفران را به روش ایروپونیک انجام دهم که اکنون در سطح سه هکتار از گلخانه‌ام به صورت آزمایشی اقدام کردم البته تاکنون نیز موفق بوده‌ام.

وی ادامه می‌دهد: خیلی‌ها فکر می کنند رشته تحصیلی من با این موضوع در ارتباط است در صورتی که من کارشناس ارشد تاریخ هستم و صرفا به خاطر علاقه به کشت محصولات کشاورزی به این عرصه کشیده شدم.

کار آفرین پوده ای می افزاید: برای کسب این موفقیت تلاش بسیاری کردم؛ دوره های آموزشی را در استان های قم، همدان، کرمانشاه و خراسان گذرانده، عامل موفقیتم را فقط تحقیقات میدانی و سفر به استان های مختلف برای مشاهده عینی کشت محصول زعفران به این روش می‌دانم چراکه اگر تنها به شنیده‌ها اکتفا می کردم و از تجربه های دیگران استفاده نمی کردم مطمئنا موفقیتی حاصل نمی شد.

امیری پوده با اشاره به مزایای این روش تاکید می‌کند: استفاده از روش ایروپونیک در کشت زعفران سبب می شود علاوه بر اینکه در هزینه ها صرفه جویی می کند، آفت های محصول را قبل از اینکه در خاک برود از بین می برد.

هزینه ۳۰ میلیون ریالی برای اجرا

وی باتوجه به هزینه ۳۰ میلیون ریالی برای اجرای این طرح، خاطرنشان می کند: اگر مسئولان در ادامه طرح سنگ اندازی نکنند، حاضرم هم آموزش دهم و هم سطح کشت محصول را گسترده‌تر کنم تا محصول سالم تری داشته باشم تا زمینه صادرات آن فراهم شود.

این کار آفرین می گوید: با توجه به محدودیت منابع آبی در منطقه، کشت این گونه محصولات علاوه بر اینکه نیاز آبی ندارد به لحاظ تولید نیز به ازای هر هکتار پنج برابر محصول زعفران در خاک برداشت می شود و قیمت آن نیز سه برابر قیمت زعفران معمولی است.

امیری پوده با اشاره به مزیت این روش، تصریح می‌کند: جلوگیری از هدر روی آب، از بین رفتن  آفت‌ها و همچنین حراست از خاکی که بعدا زعفران را در خود جای می دهد مهم ترین خصوصیات کشت هوایی است.

وی می افزاید: کشت ایروپونیک زعفران هم از نظر بهداشتی و هم بازدهی، کشتی بسیار عالی و مقرون به صرفه است که ضمن تولید چهار برابری با مقایسه با روش کشت در زمین، نیاز به کود و سم ندارد و کاملا ارگانیک است و البته در این روش در طول دوره رشد به هیچ عنوان نباید آب با پیاز گیاه تماس داشته باشد، زیرا تماس ریشه با آب، سبب ریشه‌دهی پیاز شده و از توان گل دهی کاسته می‌شود چراکه در روش ایروپونیک، ابتدا پیاز زعفران در آب کاشته می شود و پس از جوانه زدن به دل خاک می رود.

کد خبر 362125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.