یلدای امسال برای همه رنگارنگ نیست

شب یلدا در حال فرارسیدن است و همچنان شاهد تکرار یک تجربه تلخ دیگر از گرانی، افزایش قیمت کالاهای خاص و مورد نیاز مردم در این شب تاریخی هستیم، اما امسال این تجربه از همیشه تلخ‌تر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با گذری در بازار و مشاهده قیمت اجناس و کالاها به خوبی می توان دریافت که قیمت‌ها هیچ سنخیت و قرابتی با جیب اقشار ضعیف و حتی متوسط جامعه ندارد و این فقط به مصرف‌کنندگان محدود نمی شود بلکه کاهش قدرت خرید مردم و فشار ناشی از تورم در سال جاری باعث شده که بازارها رونق سال‌های گذشته را به ویژه در آستانه شب یلدا نداشته باشد.

مشاهده قیمت‌هایی که بر میوه و آجیل‌ها خودنمایی می‌کند، نشان‌دهنده عمق فاجعه‌ای به نام گرانی است و حتی کاهش‌های جزئی در برخی قیمت‌ها به مناسبت شب یلدا نیز نتوانست تاثیری بر میزان استقبال مردم از بازارهای شهر داشته باشد.

این گرانی نه‌فقط قشر ضعیف جامعه بلکه اغلب اقشار را تحت تأثیر قرار داده و باعث شده است برگزاری مراسم طولانی‌ترین شب سال که از آداب‌ و رسوم قدیم ایرانیان است، به دلیل نابسامانی‌های بازار، بسیار کمرنگ‌تر از سال‌های گذشته باشد.

واقعیت آن است که  شب یلدای امسال تفاوتی جدی با شب یلدای سال‌ها و حتی دهه‌های گذشته دارد.

البته مسئولان وعده نظارت و بازرسی‌ از واحدهای عرضه‌کنندگان میوه، آجیل و خشکبار، گز و شیرینی و گل‌فروشان را به‌طور محسوس و نامحسوس در این بازه زمانی داده‌اند اما افزایش قیمت‌ها در بازار اتفاقی نیست که صرفا به دست چند فروشنده رقم خورده باشد بلکه آمارها گویای آن است که قیمت ها سراسری و با نظارت ستاد تنظیم بازار است.

این نظارت بر قیمت ها دیگر از توان بازرسان جزء خارج است و نیاز به عزمی بالاتر از طرف مسئولان مربوطه کشور دارد.

گرانی میوه و استقبال سرد

میوه یکی از اصلی‌ترین کالاهای موردنیاز مردم برای برگزاری مناسبت "شب یلدا" است که امسال بنا به گفته مسئولان این بخش با گرانی بسیاری روبرو شده و از این‌رو استقبال در این بازار به‌شدت کاهش داشته است، در همین ارتباط رییس اتحادیه میوه و سبزی اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا، بیان می‌کند: نرخ میوه به‌قدری نسبت به سال گذشته گران‌تر شده که مردم نه برای شب یلدا بلکه به اندازه نیاز خود خرید می‌کنند، با شرایط اقتصادی فعلی و کاهش قدرت خرید مردم در مقایسه با سال گذشته کسی امکان تهیه اقلام موردنیاز خود برای مراسم شب یلدا را ندارد مگر افرادی که به دلیل اجرای مراسمی مجبور به خرید باشند.

نوروزعلی اسماعیلی خاطرنشان می‌کند: گرانی میوه‌هایی از جمله موز، آناناس و نارگیل که وابسته به قیمت ارز است، یک‌طرف اما گرانی میوه‌های تولید داخل، بحثی دیگر است که به نبود مدیریت صحیح، وجود دلالان و صادرات مربوط می‌شود.

وی می افزاید: گرانی میوه پرطرفداری مانند انار نیز به دلیل کم‌آبی و سرمازدگی برخی از باغ‌های انار استان اصفهان به ویژه شهرستان شهرضا است.

به گفته اسماعیلی باوجود گرانی، کمبودی در بازار میوه وجود ندارد به‌جز نارگیل که کمیاب است انواع دیگر میوه فراوان یافت می‌شود ولی موضوع آن است قیمت‌ها به‌قدری نسبت به سال گذشته افزایش داشته که مردم توان خرید ندارند.

نرخ بالای آجیل

با آنکه آجیل همواره عضو ثابت سفره‌های شب یلدای ایرانیان بوده ولی امسال به دلیل گرانی بی‌سابقه‌اش خرید آن چندان مورد استقبال واقع نشد، هرچند عضو هیئت مدیره اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان معتقد است مردم نسبت به خرید این محصول همچنان پایبند هستند ولی گذری در بازار و نگاهی به رفت‌وآمد خریداران نشان‌دهنده استقبال سرد مردم نسبت به تهیه این اقلام است.

به گفته حسین جوانی اگر به‌طورکلی نرخ آجیل را با سال قبل مقایسه کنیم تقریباً دو برابر شده است، برخی اقلام همچون پسته با افزایش چهار برابری و برخی نیز بدون تغییر مانده‌است.

وی می‌افزاید: از آنجا که ۵۰ درصد اقلام آجیل وارداتی است، نوسانات نرخ دلار بر قیمت آن تأثیر مستقیم دارد و اقلام داخلی نیز به دلیل سرمازدگی و صادرات با افزایش قیمت مواجه بوده‌است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان تصریح می‌کند: با وجود آنکه قیمت‌ها گران شده‌است ولی مردم به دلیل برگزاری مراسم سنتی شب یلدا خرید خود را انجام می‌دهند اما به میزانی بسیار کمتر از سال‌های قبل و اقلامی که توان خرید آن را داشته باشند.

در اینجا نکته قابل‌تأمل آن است که عده‌ای دلیل گرانی آجیل را مرتبط با پسته و کمبود تولید آن می‌دانند ، ولی مشکل اینجاست که گرانی آجیل شب یلدا صرفاً به پسته خلاصه نمی‌شود، زیرا می‌توان با مدنظر قرار دادن شرایط خاص فعلی و یا به‌زعم رئیس انجمن پسته، ملاحظات صادراتی، یک سال سفره آجیل این شب خاص را بدون پسته پهن کرد، اما متأسفانه گرانی‌ها، دیگر اقلام تشکیل‌دهنده آجیل را نیز در برگرفته است.

قیمت شیرینی تغییری نکرده است

گز و شیرینی از محصولاتی است که اهمیتش نه مانند میوه و آجیل ولی جایگاه خاص خود را در این‌گونه ایام دارد که بنا به گفته فعالان این حوزه، امسال با  تغییر قیمت چندانی در این بازار روبرو نشده‌ایم به طوری که رییس اتحادیه گز و شیرینی استان اصفهان قیمت گز و شیرینی را کنترل ‌شده می داند، محصولات این صنف مانند دیگر اصناف گران نشده ولی به‌قدری قدرت مالی مردم پائین آمده است که خریدی همچون قبل انجام نمی گیرد.

حسن شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا تصریح می‌کند: فقط آنچه گران شده، گز پسته‌ای است که آن‌ نیز به دلیل افزایش نرخ پسته بوده است.

رییس اتحادیه گز و شیرینی استان اصفهان می‌افزاید: قیمت‌ها به‌صورت مصوبه نیست و با توجه به سطح کیفیت و ارزیابی کارشناسان این نرخ تصویب می‌شود، مردم نیز می‌توانند برای نظارت و بیان هر شکایتی با شماره مرکزی ۱۲۴ تماس بگیرند.

به عنوان کلام آخر حرفی نیست به غیر از چند سوال که ذهن را عجیب به خود مشغول می کند و آن اینکه چرا قدرت خرید مردم بویژه اقشار ضعیف و متوسط که بخش بزرگی از جامعه را تشکیل می دهند، هرسال نسبت به سال گذشته کاهش می یابد؟، چرا قشر محروم و کارگر جامعه امروز باکم توجهی و ناملایمات روبرو هستند؟ و درنهایت آنکه شاید مردم بتوانند از برگزاری چنین مراسم و مناسبتی چشم‌پوشی کنند ولی در برابر دیگر مخارج ضروری سال خود چه کنند؟!

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 361921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.