اورژانس برنامه خاصی برای گردشگران خارجی ندارد

رییس مرکز اورژانس پزشکی استان اصفهان گفت: اورژانس پیش بیمارستانی برای گردشگران خارجی نداریم، امدادرسانی روتین انجام می شود و برنامه‌ خاصی برای برای گردشگران خارجی که دچار حادثه می شوند، در روند برنامه‌ها نبوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غفور راستین در نشستی با خبرنگاران با اشاره فعالیت‌های اورژانس پیش بیمارستانی که یکی از واحدهای اصلی درمانی وزارت بهداشت و درمان است، اظهار کرد: در سال گذشته بیش از ۲۰۶ هزار ماموریت اورژانس انجام شده است که عمده‌ترین آن در حوزه امدادرسانی به بیماران قلبی، ریوی، تنفسی و مادران باردار با ۱۴۰ هزار مورد و ۶۰ هزار مورد نیز مربوط به تصادفات و سقوط از بلندی بوده است.

وی ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد از حوادث ترافیکی استان‌ در شهرها و ۳۰ درصد در جادهها اتفاق افتاده است.

رییس مرکز اورژانس استان اصفهان با تاکید به اینکه سال گذشته به علت وقوع زلزله بزرگ در غرب کشور در منطقه سر پل ذهاب، برای امداد رسانی به مصدومان ۲۰ دستگاه آمبولانس به مناطق زلزله زده از اصفهان اعزام شدند، افزود:  علاوه براین هم اکنون نیز یک بیمارستان صحرایی ۵۲ تخت خواب در منطقه سر پل ذهاب در حال ارایه خدمات به مردم است.

وی یادآور شد: نیروهای امدادی اورژانس پیش بیمارستانی سال گذشته تا نزدیک نوروز ۹۷ در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به مردم ارایه خدمات می‌کردند و ماموریت‌های منطقه زلزله زده را بر اساس برنامه‌ای که وزارت بهداشت و درمان پیش بینی کرده پوشش می دادند.

رییس مرکز  اورژانس استان اصفهان با اشاره به انجام بیش از ۵۰ هزار ماموریت در طرح زمستانه سال گذشته افزود: ۱۲ هزار ماموریت حوادث ترافیکی بوده است همچنین ۱۲۸ مورد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به همراه امدادرسانی زمینی انجام شد و با استفاده از پایگاه هوایی در طی ۲۰ ماموریت ۴۰ مجروح را به مراکز درمانی برای تکمیل درمان انتقال دادند.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون ۱۵۳ هزار ماموریت انجام دادیم گفت:  ۱۰۵ هزار مورد این ماموریت‌ها غیر تصادفی بود و ۴۸ هزار مورد مصدومان حوادث ترافیکی بود که از این تعداد ۳۵ هزار حوادث ترافیکی داخل شهر و ۱۳ هزار مورد در جاده‌ها مصدوم شدهاند.

راستین در خصوص امدادرسانی به زائران در پیاده روی کربلا اظهار کر:  ۱۰ تیم آموزش دیده در مسیر کرمانشاه به ایلام، ۱۲ دستگاه آمبولانس به همراه ۱۲ تیم پرستاری به بیمارستان‌های ایلام، مرز مهران وتعداد هشت  تیم تخصصی و فوق تخصصی به بیمارستان‌های اهواز و آبادان برای امداد رسانی به مصدومان اعزام شدند.

وی از آغاز طرح امداد زمستانه امسال خبر داد وافزود: این طرح از ۲۲ آذرماه شروع و تا ۲۲ اسفندماه ادامه خواد داشت. برای پوشش امدادی جاده‌های کل استان تعداد ۱۴۵ اورژانس پیش بیمارستانی در حال آماده باش کامل هستند و نیروهای پلیس راه، هلال احمر و حمل و نقل جاده‌ای نیز در نزدیک‌ترین نقطه به پایگاه‌های اورژانس مستقر  می‌شوند.

راستین با اشاره به اینکه ۹۰ درصد پایگاه‌های اورژانس از بهترین تکنولوژی‌ها روز بهرمند هستند، گفت: این پایگاه ها با داشتن آمبولانس‌های مجهز و مدرن، جایگزین آمبولانس‌های قدیمی شدند و علاوه بر این آموزش‌های تخصصی در مدیریت صحنه تصادف و نوع برخورد با مجروح  و امداد رسانی به حادثه دیدگان به نیروهای اورژانس پیش‌بیمارستانی آموزش داده شده است.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین زیرساخت‌های ارتباطی امدادی در اصفهان وجود دارد، گفت: با وجود این زیر ساخت‌های ارتباطی  از دورترین نقطه تا مرکز استان با فاصله  ۵۰۰ کیلومتری به آسانی امکان برقراری ارتباط با بی سیم وجود دارد.

راستین تاکید کرد: تعداد ۶۰ آمبولانس مجهز به دستگاه تست نوار قلب هستند و در طرح ۲۴۷، به طور ۲۴ ساعته طرح خدمات رسانی به بیماران قلبی را دارند و با گرفتن نوار قلب از بیمار در آمبولانس سپس بیمار را به بیمارستان‌های چمران و صدوقی منتقل می کنند و خدمات درمانی برای پیشگیری از بروز سکته قلبی صورت می گیرد.

وی با اشاره به طرح ۷۲۴ برای بیمارانی که دچار سکته شدند، گفت: از این طرح برای افرادی که سکته کرده‌اند استفاده می‌شود  و در صورتی که بیماران به موقع با اورژانس تماس بگیرند کمتر دچار لختی بدن، لکنت و عوارض دیگر می‌شوند.

رییس مرکز اورژانس استان اصفهان یادآور شد: مطابق نظرسنجی‌های به عمل آمده حدود ۸۰ درصد مردم اصفهان از خدمات اورژانس پیش بیمارستانی رضایت داشتند و نارضایتی ۲۰ درصد افراد باقی مانده به دلیل  و ۲۰ درصد دیگر از تاخیر ورود آمبولانس گزارش شده است.

وی با بیان اینکه زمان استاندارد برای حضور بر بالین بیمار کمتر از ۸ دقیقه است، گفت:  متاسفانه در شهر اصفهان گاهی این زمان افزایش پیدا می کند. علت این تاخیر در رسیدن بر سر بالین حادثه دیدگان به دلیل عدم توزیع مناسب پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ و عدم وجود باند ویژه آمبولانس است.

راستین با اشاره به عمر مفید ۱۰ ساله آمبولانس ها گفت: در طرح جدید وزارت بهداشت به جای خرید آمبولانس‌های جدید که نیازمند اعتباری بیش از یک میلیارد تومان هستیم، آمبولانس‌های بالای ۱۰ سال را به طور کامل نوسازی کرده و دوباره وارد چرخه امدادرسانی می کنیم. اکنون تعداد ۲۳۰ آمبولانس در پایگاه‌ها فعال هستند و تعدادی آمبولانس جایگزین را نیز در بین پایگاه ها توزیع کردیم.

رییس مرکز اورژانس پزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: اورژانس پیش بیمارستانی برای گردشگران خارجی نداریم، امدادرسانی روتین انجام می شود و برنامه‌ خاصی برای  برای گردشگران خارجی که دچار حادثه می شوند، در روند برنامه‌ها نبوده است.

کد خبر 361890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.