ایران می‌تواند جزء ۱۰ کشور سرآمد گردشگری باشد

استاد تاریخ دانشگاه اصفهان گفت: شهرهایی چون اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد و یزد با وجود انباشت ابنیه تاریخی و میراث کهن اسلامی و ایرانی می‌توانند تامین‌کننده و ترویج‌دهنده موضوع گردشگری باشند.

محمدحسین ریاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص روش‌های حفظ میراث تاریخی اصفهان اظهار کرد: شهر اصفهان توسعه پیدا کرد اما این توسعه گاهی بدون توجه به برخی ابعاد تاریخی آن بوده است.

وی با بیان اینکه برخی فضاهای تاریخی شهر در چند دهه گذشته قابل تخریب یا تعدیل بوده اما در برخی فضاها باید حفظ می‌شدند، افزود:  امروز دنیا در بحث گردشگری وارد شده و بر آثار و میراث تاریخی و فرهنگی سرمایه گذاری بسیاری می‌کند که حفظ این آثار خود به نوعی جزء زیرساخت‌های گردشگری محسوب می‌شود.

این اصفهان‌شناس با تاکید بر اینکه اصفهان الگوی همه شهرهاست، تصریح کرد: کثرت آثار تاریخی در اصفهان به معنای این نیست که به آنها بی‌توجه باشیم باید بسیاری از این میراث تاریخی حفظ می‌شد که متاسفانه نشد.

این پژوهشگر تاریخ با ابراز تاسف از مهاجرپذیر و صنعتی شدن اصفهان اظهار کرد: باید یک برنامه‌ریزی دلسوزانه، نه مقطعی برای درازمدت صورت بگیرد و فارغ از هرگونه گرایش سیاسی همه آنها که متعلق به این سرزمین هستند این شهر را بشناسند و به دیگران هم آن را بشناسانند.

باید از هدررفت سرمایه‌های انسانی و مالی جلوگیری کرد

استاد دانشگاه اصفهان در خصوص عمده‌ترین مشکل به نتیجه نرسیدن امور گفت: مشکل بزرگ کشور در دهه‌های گذشته تا به حال این است که برخی ادارات و نهادهای فرهنگی، عمرانی تنها دنبال ارائه گزارشات کار هستند و اینها دردی از ما دوا نمی‌کند و همه کشورهای دنیا که در حوزه‌های گردشگری، فرهنگی و عمرانی موثر بودند، با دلسوزی و دقت از هدر رفت سرمایه‌های انسانی، مادی و معنوی خود جلوگیری کردند.

 ریاحی با اشاره به لزوم استفاده از افراد دلسوز که امتحان خود را پس داده اند، خاطرنشان کرد: باید افراد متخصص را به مجموعه‌های تصمیم‌گیری وارد کنند و موضوعاتی چون پشتوانه علمی، تجربه، دلسوزی و لیاقت موارد مهمی هستند که بسیاری از پیشرفت‌های تاریخی به دلیل وجود این ویژگی‌ها در افراد مختلف بوده است.

وی با تاکید بر اهمیت شایسته‌سالاری گفت: باید تعامل و تعادل به معنای واقعی در جذب نیروها وجود داشته باشد چرا که امروزه بسیاری افراد به سازندگی ایران علاقه‌مندند و سرمایه‌هایی هم دارند که باید به خوبی هدایت شود.

استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در صورت پرداختن شایسته به بحث گردشگری در ایران می‌توانیم جزء ۱۰ کشور اول گردشگری دنیا باشیم، افزود: شهرهایی چون اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد و یزد با وجود انباشت ابنیه تاریخی و میراث کهن اسلامی و ایرانی می‌توانند تامین‌کننده و ترویج‌دهنده موضوع گردشگری باشند.

ریاحی در خصوص وضعیت و جایگاه کنونی اصفهان در حفظ میراث تاریخی گفت: برخی شهرها مانند تبریز انصافا در حوزه نظم، ساماندهی و هماهنگی به خوبی پیش رفته‌اند و انتظار می‌رود اصفهان در هر موضوعی که مربوط به حفظ تاریخ این شهر است سرآمد باشد چرا که اصفهان کانون فرهنگ ایران و اسلام بوده و دارای ویژگی‌ها و معیارهای فرهنگ تشیع است.

اصفهان‌شناسان به گذشته و آینده توجه دارند

این پژوهشگر و نویسنده تاریخ اصفهان در توصیف اصفهان گفت: این شهر در دوره‌های مقتدرترین پادشاهان یعنی ملکشاه سلجوقی یا در دوره عظمت آل‌بویه پایتخت بوده است و دانشمندانی همچون ابن‌سینا سال‌ها در این شهر حضور داشتند و وقتی شاه عباس پایتخت را از قزوین به اصفهان آورد این شهر دارای مرکزیتی شد که باید همچنان این ویژگی‌ها تقویت، حفظ و توسعه یابد.

استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه اصفهان‌شناسان در عین توجه به  دوران گذشته از دوره حال غافل نیستند، افزود: وظیفه یک اصفهان‌شناس این است که همانطور که گذشته را می‌بیند و به آن توجه دارد آینده را هم ببیند و در مورد آن صحبت کند و با همه کمبود امکاناتی که هست باید بتوانند برنامه‌های مناسبی برای توسعه فرهنگی و غنی‌سازی هویت بومی که قرن‌ها میراث‌دار آن بوده‌ایم داشته باشیم.

کد خبر 361808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.