"تاغ" در بیابان‌زدایی نزدیک مناطق مسکونی کاشته نمی‌شود

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: با توجه به علاقه حیوانات موزی مانند "موش" به گونه‌های درخت "تاغ" این گیاه در بیابان‌زدایی موارد نزدیک به مناطق مسکونی کاشته نمی‌شود و رویکرد اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان این است که از گونه‌های گیاهی مختلف در بیابان‌زدایی استفاده کند.

عبدالرضا مهاجری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در پاسخ به اینکه آیا استفاده از بعضی نهال‌ها در بیابان زدایی منجر به شیوع بیماری سالک در میان شهروندان می شود، اظهار کرد: عوامل متعددی از جمله وجود نخاله های ساختمانی و زباله ها در نزدیکی منازل مسکونی، استفاده از کودهای دامی و وجود حیوانات موزی همچون موش منجر به بیماری سالک می شود البته برای از بین بردن این حیوانات موزی همکاری نهاد های استانی همچون سازمان محیط زیست و معاونت برنامه ریزی استانداری و تامین اعتبار لازم است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان افزود: با توجه به علاقه حیوانات موزی همچون "موش" به گونه های درخت "تاغ" این گیاه در بیابان زدایی موارد نزدیک به مناطق مسکونی کاشته نمی شود و رویکرد اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان این است که از گونه های گیاهی مختلف در بیابان زدایی استفاده کند.

وی با اشاره به پدیده بیابان زایی در شرق اصفهان خاطر نشان کرد: متاسفانه مدتی است که این منطقه دچار پدیده بیابان زایی و وجود ریزگرد ها شده است و این موضوع مهم سبب شده است تا اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان تمرکز ویژه ای بر منطقه شرق اصفهان داشته باشد و برنامه هایی برای جلوگیری از بیابان زایی در این منطقه تدوین کند.

مهاجری گفت: در کنار نهالکاری که یکی از روش های بسیار کارآمد برای بیابان زدایی است، احیا و اصلاح مراتع، بذر پاشی، احداث بادشکن های غیر زنده نظیر بادشکن های سنگی یا چوبی نیز برای بیابان زدایی در اصفهان استفاده می شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به اینکه جلوگیری از حرکت شن های روان در بیابان از مهم ترین اهداف بیابان زدایی است، اظهار کرد: در حال حاضر نهالکاری یکی از بهترین روش ها برای بیابان زدایی در اصفهان است و به صورت مرتب توسط ماشین آلات و فناوری های نوین انجام می گیرد البته انجام آن توسط نیروی انسانی، غیر ممکن و زمان‌بر است و صرفه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقلیمی بیابان و خصوصیات گیاهان صحرایی، از گونه های مختلفی همچون تاغ، اسفناج وحشی، گز، پرداق و شمبیل برای نهالکاری بیابان ها استفاده می شود، افزود: میزان آب لازم برای نهالکاری به جهت بیابان زدایی، ۱۹ مرحله در طول سه سال است که پس از آبیاری درخت در این مراحل، گیاه در طبیعت رها می شود تا به رشد طبیعی برسد.

مهاجری با بیان اینکه حرکت شن های روان یکی از عوامل ایجاد بیابان های منطقه اصفهان است، خاطر نشان کرد: بهره برداری بی رویه از مراتع، منابع و کشت مکرر در زمین های مزروعی از عوامل دیگری است که موجب به وجود آمدن بیابان های اصفهان شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان افزود: اعتبار و بودجه بیابان زدایی در اصفهان از منافع ملی و استانی، توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانداری اصفهان تعیین و تامین می شود، بی شک در صورت تامین به موقع اعتبارات در این زمینه، بیابان زدایی در اصفهان به صورت مرتب انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: مساعدت مردم در زمینه گزارش موارد بیابان زایی و در خطر قرار گرفتن طبیعت به سازمان منابع طبیعی استان اصفهان، از مواردی است که در حفظ منافع ملی بیشترین تاثیر را دارد و لازم است تا شهروندان گزارش‌های خود را در این زمینه توسعه دهند.

کد خبر 361553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.