بلاتکلیفی ۲۰ ساله راه‌های مواصلاتی گلپایگان

گلپایگان-یکی از دغدغه‌های مهم امروز، امن بودن راه‌های مواصلاتی و شریانی کشور است که می‌تواند جان رانندگان و سرنشینان خودروها را حفظ کند، به همین خاطر رفع نواقص راه‌های مواصلاتی و شریانی اهمیت بسیاری دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، با رفع نقاط حادثه خیز از تصادفات مرگبار که ناشی از ناامن بودن جاده‌های مواصلاتی است، کاسته می‌شود. محورهای مواصلاتی در شهرستان گلپایگان و خوانسار مرکز ثقل ترانزیت زمینی و کریدور غرب به مرکز کشور هستند چراکه این جاده‌ها با حجم بالای بار ترافیک مواجهند که در این راستا نگاه دلسوزانه مسئولان راه و شهرسازی را می‌طلبد، از این رو برای اطلاع از آخرین اقدامات انجام شده برای جاده‌های مواصلاتی دو شهرستان گلپایگان و خوانسار گفت‌وگویی با علی بختیار نماینده مردم شهرستان گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

آخرین وضعیت راه‌های مواصلاتی شهرستان های گلپایگان و خوانسار چگونه است؟

یکی از مشکلات شهرستان گلپایگان و خوانسار معوق ماندن طرح‌های نیمه تمام در حوزه راه‌ها و محورهای اصلی و مواصلاتی بوده چراکه برای دو بانده شدن محورها و راه‌های مواصلاتی موته- گلپایگان و گلپایگان- خمین، گلپایگان-خوانسار و خوانسار- دامنه فقط یک طرح دو بانده شدن تعریف شده بود و یا حتی در بعضی موارد ۲۰ تا ۳۰ سال نیمه تمام رها شده‌اند.

برای دو بانده شدن جاده مواصلاتی موته- گلپایگان چه اقداماتی انجام شده است؟

ابتدا در مسیر دو بانده شدن جاده موته- گلپایگان با انتقال خط سراسری لوله گاز مواجه شدیم که شرکت ملی گاز اجازه اجرای کمربندی در این جاده را نمی‌داد و نیاز به هماهنگی‌ داشت از طرفی برای تأمین اعتبار دو بانده شدن محور موته-گلپایگان نیاز به هماهنگی و رایزنی با مدیران دستگاه‌های مختلف اجرایی کشور داشتیم تا توانستیم در جذب اعتبار موفق شویم.

پس از جذب اعتبار پیمانکار انتخاب شد و ظرف مدت چند ماه عملیات دو بانده شدن در این مسیر که ۲۰ کیلومتر آن باقی مانده به پایان رسید.

جاده مواصلاتی گلپایگان-خمین و گلپایگان- خوانسار به کجا رسید؟

محور مواصلاتی گلپایگان- خمین در حال تکمیل بوده، اما همچنان نیازمند اقداماتی است از جمله احداث میدان در این بزرگراه، همچنین در محور مواصلاتی گلپایگان به خوانسار اقداماتی صورت گرفته، اما در مسیر وانشان کمربندی باید ایجاد شود که یک لاین آن باید خارج از روستا اجرا تا جاده دو بانده شود، ایجاد کمربندی خوانسار یکی از نیازهای اساسی این مسیر است که باید تامین اعتبار شود.

آیا برای کمربندی خوانسار اعتباری جذب شده است؟

کمربندی خوانسار  بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت که هفته گذشته ۳۰ میلیارد تومان اعتبار جذب شد، همچنین از محل بند ۳ تبصره ۵ قانون بودجه ۹۷ علاوه بر اعتبارات مصوب ۳۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های کمربندی از محل اسناد خزانه اسلامی  بودجه جذب کردیم تا تمام کمربندی‌های شهر در محورهای مواصلاتی از جمله کمربندی سعیدآباد به گوگد و احداث میدان درب امام زاده در مسیر مواصلاتی را تکمیل کنیم.

با اقدامات و جذب اعتباراتی که انجام می‌شود در صدد هستیم که بخش زیادی از محور مواصلاتی که با بار ترافیکی زیادی مواجه هستند تا پایان سال جاری به اتمام برسند و تصادفاتی که ناشی از ناامن بودن جاده‎‌ها اتفاق می‌افتد را به حداقل برسانیم و مسیر جاده‌های دو شهرستان ایمن باشد.

برای محور مواصلاتی دُرتیکن- اصفهان که از گذرگاه‌های مرگ در شهرستان است چه اقداماتی انجام شده است؟

محور دُر- تیکن به دلیل بار ترافیکی و تصادفات نیاز به اصلاح مسیر و تعویض جاده داشت که سال گذشته دو میلیارد تومان اعتبار جذب شد و سپس با انتخاب پیمانکار عملیات اصلاح و تعویض صورت گرفت، اما اگر همچنان این محور با افزایش بار ترافیک همراه باشد باید تا دو سال دیگر این محور دو بانده شود.

آیا برنامه‌ای برای این محور دارید؟

محور دُر- تیکن کوتاه‌ترین مسیر از سمت گلپایگان و خوانسار به اصفهان است، تصمیم داریم بزرگراه اراک به اصفهان را ایجاد کنیم و همچنین  از مسیر خمین به دامنه بزرگراه اراک به شهرکرد را در محور دُر-تیکن اجرا کنیم.

با تکمیل کمربندی‌های شهرستان می‌توانیم بزرگراه اراک به شهرکرد را اجرا کنیم  و تنها یک مسیر که در حوزه استان نیست را نیز از طریق استان چهارمحال بختیاری پیگیر شدیم که هرچه زودتر عملیاتی شود چراکه با احداث این بزرگراه کریدرو شمال به جنوب کشور که بزرگترین راه مواصلاتی و کریدور اقتصادی کشور است در این مسیر ایجاد خواهد شد و اکنون در حال رایزنی هستیم.

چه اقداماتی برای رفع اشکال فنی در مسیر جاده خوانسار صورت گرفته است؟

در اجرای جاده‌ها اشکال فنی وجود دارد، دو بانده شدن جاده گلپایگان به خوانسار در نزدیکی شهرک‌های صنعتی هنوز به اتمام نرسیده و باید پیمانکار اصلاحات لازم را انجام دهد، پیمانکار و کارفرمایان دقت بیشتری در احداث پروژه‌های مواصلاتی داشته باشند تا در اجرا مشکل ایجاد نشود.

دو بانده شدن جاده‌ها با هدف کاهش آمار تصادفات عملیاتی می‌شود نه اینکه مشکل ساز شود و آمار تصادفات بالا رود.

کد خبر 361510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.