۶۲۴ واحد صنفی تریکو و خرازی در اصفهان تعطیل شد

عضو هیئت مدیره و مسئول کمیسیون اتحادیه تریکو و خرازی اصفهان گفت: از ابتدای امسال تا کنون ٦٢٤ واحد صنفی در رسته تریکو و خرازی تعطیل شده است.

محمد صدر هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از این تعداد، ٢٩٨ واحد صنفی پروانه دار  بوده و ٣٢٦ واحد نیز تشکیل پرونده داده بود که در نهایت تعطیل و فرآیند صدور پروانه آنها به اتمام نرسید.

وی با بیان اینکه نبود تناسب بین مالیات تعیین شده و درآمد واحدهای صنفی در شرایط رکود شدید و نوسانات قیمتی امسال یکی از دلایل اصلی تعطیلی بسیاری از واحدهای صنفی شد، افزود: متاسفانه ثبات نداشتن قوانین اقتصادی نیز مزید بر علت گشته و به تعطیلی واحدهای تولیدی و صنفی دامن می زند.

عضو هیئت مدیره و مسئول کمیسیون اتحادیه تریکو و خرازی اصفهان اضافه کرد: در حالیکه تولیدات داخلی ما در این حوزه زیاد نبود، واردات کالاهای خارجی نیز ممنوع شد و قاچاق کالا بویژه عروسک ها کاهش یافت، که مجموعه این عوامل به رکود در این بازار دامن زد. 

صدر هاشمی ادامه داد: تولید کنندگان داخلی قبل از گران و کمیاب شدن مواد اولیه، توانایی رقابت با کشور چین را داشتند اما با شرایط پیش آمده این سوال ذهن را درگیر می کند که چند ماه آینده نیز تولیدکنندگان داخلی توان رقابت دارند یا نه؟ این در حالی است که نه تنها حمایتی از سوی مسئولان انجام نمی شود بلکه با کاهش و حتی ممنوعیت واردات این دسته از کالاها بویژه عروسک و اسباب بازی مشکلات بیشتری بر سر راه این صنف ایجاد شده است.

وی گفت: واحدهای صنفی با وجود مشکلات متعدد، دیگر توان پرداخت هزینه های جاری خود همچون نرخ بالای اجاره بها و هزینه برق، آب و ... را نیز ندارند.

عضو هیئت مدیره و مسئول کمیسیون اتحادیه تریکو و خزازی اصفهان در مورد تولیدات عروسک اصفهان و کشور نیز گفت: البته در حال حاضر کارگاه‌هایی به صورت شخصی در قالب شرکت یا کارخانه مشغول فعالیت در حوزه تولیدات اسباب بازی و عروسک هستند که بیشتر جنبه بازی و سرگرمی دارد و درصد بسیارکمی نیز بازی فکری تولید می‌کنند.

صدر هاشمی افزود: در کشور تولیدکنندگان بسیار خوبی در حوزه اسباب بازی و عروسک فعالیت می کنند اما اصفهان در این حوزه عملکرد ضعیفی دارد و برخی فعالان این حوزه تولیدات خود را به سمت پوشاک برده‌اند، زیرا افزایش نرخ دلار ایجاد رقابت سالم را از بین برده است.

عضو هیئت مدیره و مسئول کمیسیون اتحادیه تریکو و خرازی اصفهان اظهار کرد: طراحی و ساخت عروسک در کشور بیشتر کپی برداری از طرح‌های چینی است، زیرا در این زمینهایده پردازی نداریم حتی قبل از گرانی و سختگیری‌ها در خصوص واردات عروسک، طرح کارتون های ایرانی در چین ساخته می شد.

وی اضافه کرد: سال ها پیش عروسک‌هایی با عنوان باربی به دلیل زیبایی و تنوع در بازار رایج و پاسخگوی نیاز کودکان شد در آن زمانکانون فکری کودک و نوجوان طراحی دارا و سارا را در ایران شکل داد که تولید آنها در چین انجام می شد اما به دلیل قیمت‌های بالا و ناتوانی در رقابت با عروسک‌های باربی از گرونه رقابت و بازار خارج شد.

صدر هاشمی ادامه داد: عروسک باربی قاچاق بود و حدود پنج هزار تومان به فروش می‌رسید اما عروسک‌های دارا و سارا هر کدام ۱۵ هزار تومان قیمت داشت و خانواده‌ها ترجیح می دادند عروسک با قیمت پایین و شکیل تر برای کودکان خود خریداری کنند، هر چند هنوز عده ای پذیرای این حقیقت نیستند که عروسک ها دارا و سارا از بازار رقابتی حذف شده اند.

وی تصریح کرد: متاسفانه کانون فکری کودکان و نوجوانان به عروسک‌های دارا و سارا از بُعد مالی و درآمدزایی توجه ویژه داشت و از بُعد فرهنگی به آن نگاه نمی‌کرد گرچه وظیفه اصلی این ارگان نیز ترویج فرهنگ است نه تجارت.  

عضو هیئت مدیره و مسئول کمیسیون اتحادیه تریکو و خرازی اصفهان با اشاره به گمانه زنی های فراوان پیرامون تولید عروسک های سنتی، بیان کرد: طراحی و ساخت عروسک‌های سنتی و ایجاد مشاغل خانگی در حد شعار باقی مانده است زیرا میان حرف و عمل فاصله زیادی وجود دارد، در کشور چین هر شهری در حال تولید یک محصول است این در حالی است که در ایران به این جایگاه نرسیده ایم که بدانیم کدام استان توانایی تولید چه محصولی را دارد و از توانمندی های آنها بهره مند شویم.

وی ابراز امیدواری کرد که روزی مسئولان، توانمندی‌های مردم را باور کرده، در حوزه تولید قوانین دست و پا گیر را کم کنند و حمایت و ایجاد تسهیلات را در دستور کار خود قرار دهند.

کد خبر 361095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
    0 0
    درسته باید رقابت با کالای خارجی باشه اما الان حمایت از تولید کننده داخلی مهمتره تا حمایت از فروشنده کالای قاچاق
  • مهدی IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
    0 0
    شما به عنوان اتحادیه و با توجه به فرمایشات حضرت آقا ملزم هستسد که با بازرسی از زیررمجموعه شغلیتان با فروشندگان کالای خارحی و قاچاق برخورد کنید