هر کیلو مرغ ۱۱۶۰۰ تومان/ کاهش جوجه‌ریزی مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه هم‌ اکنون در بازار اصفهان قیمت مرغ برای مصرف کننده ۱۱هزار و ۶۰۰ تومان است، گفت: افزایش قیمت تمام شده و کاهش جوجه ریزی مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت این محصول است.

زهرا فیضی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا قیمت روز مرغ زنده را کیلویی ۸۰۰۰ تومان، قیمت کشتارگاه را کیلویی ۱۱هزار و۴۰۰ تومان و میانگین قیمت مصرف‌کننده را ۱۱هزار و ۶۰۰ تومان اعلام و اظهار کرد: از درب کشتارگاه تا مغازه قیمت تا هشت درصد می‌تواند افزایش یابد و ممکن است در فروشگاه‌های مختلف این قیمت تفاوت داشته باشد اما قیمت اعلام شده به صورت میانگین در کل استان همین مقدار است.

وی یادآور شد: دولت در دوره هایی که جوجه ریزی زیاد است و قیمت مرغ به دلیل مازاد تولید کاهش می یابد، مازاد تولید مرغ را خریداری می کند تا از ضرر تولیدکننده جلوگیری کند همچنین در زمان‌هایی مانند مدت اخیر که قیمت این کالا افزایش پیدا می‌کند مرغ‌های منجمد را با کیفیتی قابل قبول برای تعادل بازار و حمایت از مصرف‌کننده، به بازار تزریق می‌کند.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: توزیع مرغ منجمد دو روز است که شروع شده و قیمت هر کیلو از آن برای مصرف کننده ۸۹۰۰ تومان است و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و رفاه عرضه می‌شود.

وی دلایل افزایش قیمت مرغ را افزایش هزینه‌های تولید، افزایش قیمت نهاده‌ها، جوجه یک روزه، هزینه‌های کارگری، حمل و نقل، واکسیناسیون و ریزمغذی‌ها بیان کرد و گفت: همه این دلایل گفته شده به افزایش هزینه تمام شده مرغ منجر می شود.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: مسائلی همچون بروز مشکل در حمل نهاده‌ها از بنادر در زمان ترخیص این کالا و تاخیر در ارائه ارز باعث شد که نهاده‌ها از بنادر به داخل کشور توزیع نشود و در یک مقطع نیز نهاده‌ها به سختی وارد استان ها شد.

فیضی اضافه کرد: کمبود نهاده‌ها باعث افزایش قیمت می‌شود بنابراین مرغداران مجبورند کالای خود را زودتر به بازار عرضه کنند، بی شک چنین مرغی وزن کمتری دارد بنابراین حتی وزن میزان تولید نیز با وجود این مشکلات کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: نگرانی مرغدار از تامین نهاده‌ها و قیمت آن باعث کاهش جوجه ریزی می‌شود بنابراین مرغداران، مرغ را زودتر به کشتارگاه عرضه می‌کنند و در جوجه ریزی های بعدی نیز با احتیاط بیشتری عمل می‌کنند در نتیجه تولید کاهش پیدا می‌کند و کاهش تولید و عرضه معمولا افزایش قیمت را به دنبال دارد.
مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: غالب افراد مرغ را به صورت گرم و تازه خریداری می کنند بنابراین هر گونه تغییر در عرضه مرغ باعث تغییر در قیمت آن می‌شود.

فیضی با بیان اینکه نوسانات قیمت، مشکلات زیادی را برای تولیدکننده‌ها به دنبال داشته است، گفت: اکنون تولیدکننده‌ها سرگردانند که چقدر باید هزینه کنند؟، بازار مرغ را به چه قیمتی می‌خرد؟، این در حالیست که نوسانات قیمت به ضرر تولید است و تا زمانی که قیمت‌ها ثابت نشود این مشکلات ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قیمت مرغ در آبان ماه امسال از ۱۱هزار تومان به ۹ هزار تومان کاهش یافت و دلیل آن عرضه بیش از حد مرغ به دلیل افزایش جوجه ریزی اعلام شد اما در مدت اخیر قیمت این کالا به ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش یافته است.

کد خبر 361069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.