باید حوزه دامپزشکی را حمایت کنیم

گلپایگان- مدیر کل شبکه دامپزشکی استان اصفهان گفت: یکی از موضوعات مهم کشور امنیت غذایی است که اگر به خوبی مدیریت نشود ناامنی در بعد امنیت روانی، اجتماعی و اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، شهرام موحدی امروز (یکشنبه) در آیین تکریم و معارفه مدیر جدید شبکه دامپزشکی گلپایگان اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم کشور امنیت غذایی است که اگر به خوبی مدیریت نشود ناامنی در بعد امنیت روانی، اجتماعی و اقتصادی را به همراه دارد.

وی افزود: امروزه امنیت غذایی برای هر جامعه‌ای بسیار مهم است که برای حفظ امنیت غذایی باید شبکه دامپزشکی حمایت شود.

مدیر کل شبکه دامپزشکی استان اصفهان گفت: در اوایل انقلاب در زمینه واردات غذایی از جمله پنیرهای دانمارکی و تخم مرغ فرانسوی وابستگی صد درصدی به کشورها داشتیم، اما امروز در حوزه مواد غذایی نه تنها به خودکفایی کامل رسیدیم بلکه تولیدات کشاورزی و دامی را به کشورهای آسیای میانی و خاورمیانه صادر می‌کنیم.

وی با اشاره به کلام امام مبنی بر این ‌که "کشاورزی محور توسعه" است، تصریح کرد: سیاست‌های ما باید در جهت اهمیت دادن به امنیت بخش کشاورزی و دامداری اجرا شود.

موحدی خاطرنشان کرد: شرکت‌های تولید کننده خودروسازی با کوچک‌ترین تحریم دچار مشکل می‌شوند، اما کشاورزان باید سربلند باشند که در حوزه کشاورزی محصولاتی را وارد نمی‌کنیم که بخواهیم تحریم شویم و در این راستا مسئولان کشور باید قدردان تولید کنندگان کشاورزی و دامی باشند.

وی با بیان اینکه در حوزه غذایی معضلات بسیار فراتر از شرکت‌های تولید کننده خودرو است، افزود: تخم مرغ یک کالای استراتژیک نیست بلکه فوق استراتژیک است، تخم مرغ یک ماده غذایی فساد پذیری بوده و در دنیا تجارت جهانی تخم مرغ معنایی ندارد.

مدیرکل شبکه  دامپزشکی استان اصفهان تاکید کرد: اگر صنعت تخم مرغ در کشور آسیب ببیند از کدام کشور می‌توان تخم مرغ وارد کرد؟ پس باید از بخش کشاورزی، دامداری و آبزی پروری حمایت کنیم، امنیت غذایی بسیار مهم و تبعات اجتماعی فوق العاده‌ای دارد، امروز شاید برای مردم افزایش قیمت خودرو مهم نباشد، اما  قیمت تخم مرغ به خاطر مصرف روزانه بسیار مهم است..

وی با بیان اینکه مسئولان باید به شعار "کشاورزی محور توسعه است" اهمیت بدهند، خاطرنشان کرد: با تصویب طرح تحول نظام سلامت در مجلس میلیاردها تومان اعتبار برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد، اما طرح تحول سلامت باید طرح تحول درمان نام می‌گرفت.

موحدی افزود: سلامت ابعاد گسترده و پیچیده‌ای از جمله درمان، پیشگیری، پیش بینی و مبارزه دارد، بیش از نیمی از  بیماری‌های عفونت‌زا بین انسان و دام مشترک است  و خط مقدم این مبارزه شبکه دامپزشکی است، اما با این اوصاف به شبکه دامپزشکی یک ریال اعتبار تخصیص داده نمی‌شود.

وی عنوان کرد: همه در حرف می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است، اما در عمل، به این موضوع توجه نمی‌شود، در سال ۹۵ به دلیل گسترش واکسیناسیون علیه بیماری تب مالت در دام‌ها میزان ابتلا به این بیماری در انسان کاهش یافت و در نتیحه  ۱۰ میلیارد تومان در یک سال از هزینه‌های بیمارستانی کاسته شد.

مدیر کل شبکه دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: اگر در گذشته اجرای سمینار دامپزشکی و نقش آن در توریسم مطرح می‌شد، مسخره می‌کردند، اما غافل از آنکه اگر یک توریست به کشور بیاید و دچار بیماری شود مورد نقد رسانه‌های غربی قرار می‌گیریم و این موضوع جبران ناپذیر است.

وی تأکید کرد: باید حوزه دامپزشکی را حمایت کنیم چراکه این حوزه نقش بی بدیلی در امنیت و سلامت غذایی و روانی دارد،  شهرستان گلپایگان در زمینه تولیدات دامی، لبنی و کشاورزی فوق العاده‌ است، اگر می‌خواهیم گلپایگان هلند ایران باقی بماند باید حوزه دامپزشکی و کشاورزی را کمک کنیم.

به گزارش ایمنا، در این جلسه از خدمات ۱۷ ساله مسعود غفاری تقدیر و امیر شهبازی به عنوان مدیر جدید شبکه دامپزشکی گلپایگان معرفی شد.

کد خبر 360878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.