برنامه‌هایی که از پلی استور حذف شدند!

شرک گوگل به تازگی نرم افزارهای مشکوکی که باتری کاربران را از بین می‌برند، از "Play Store" حذف کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این شرکت بر اساس آخرین مقررات ممنوعیت ضد بدافزارها (anti-malware) حدود ۲۰ اپلیکیشن را از صفحه ورودی آنلاین پلی استور خارج کرده، اما قبل از حذف این برنامه‌ها حدود دو میلیون فرد آن‌ها را دانلود کرده‌اند. اپلیکیشن‌های حذف شده، ابزاری پنهانی بودند که توسعه دهندگان به منظور بازید اگهی‌های تبلیغاتی آن را طراحی کرده بودند.

به گزارش " Ars Technica" دانلود این نرم افزارها نه تنها باعث می شد افراد کلاهبردار از شرکت‌های تبلیغاتی پول نقد بگیرند، بلکه تاثیر مخرب و زیان‌باری بر باتری گوشی کاربران  و پهنای باند آن‌ها داشته است. براساس گزارش و مشاهدات شرکت ارائه دهنده آنتی ویروس Sophos، برنامه‌های سرکش از یک راه پنهانی استفاده می‌کردند که امکان بارگیری فایل‌ها را در پس زمینه و بدون اطلاع کاربران برای مهاجمان فراهم می‌کرد. 

 موضوع قابل توجه دیگر اینکه برخی از این برنامه‌ها هنگامی که بر روی سایت پلی استور قرار می‌گرفتند، شامل نرم‌افزارهای مخرب نبودند، بلکه زمان به روزرسانی این راه پنهانی برای آن‌ها گشوده می‌شد. این موضوع از آن جهت نگران کننده است که حتی اپلیکیشن‌هایی که کاربران تصور می‌کنند، ایمن بوده  و زیانی به همراه ندارند، می‌توانند با یک بروزرسانی ساده، مخرب و زیان بار شوند.

اپلیکیشنها با کلیک بر روی آگهی‌های افراد کلاهبردار مورد استفاده قرار گرفته و بدافزارها امکان نفوذ اتوماتیک و خودکار را در اطلاعات پس زمینه کاربران به دست می آورند و حتی زمانی که کاربران آن‌ها را به صورت اجباری (force-closed)می‌بندند، باز این اتفاق رخ ‌می‌دهد. در نتیجه باتری شدیدا آسیب دیده و پهنای باند کاربران از بین می‌رود. هدف از این کار، اجازه دادن به مهاجمان برای ایجاد یک برنامه تبلیغاتی فریبکارانه با فعال شدن مداوم یک اپلیکیشن و شبیه سازی کلیک‌های تبلیغاتی است.

از آنجا که کاربران آیفون بیش از کاربران اندروید هزینه صرف خرید برنامه‌ها می‌کنند، زیان این برنامه‌ها بیشتر متوجه آن‌ها می شود. یکی از معروف ترین برنامه‌های حذف شده توسط شرکت گوگل از پلی استور، اپلیکیشن "Sparkle Flashlight" است که از سال ۲۰۱۶ بر روی صفحه پلی استور قرار گرفت و تا به حال میلیون ها دانلود از آن صورت گرفته است. این نرم افزار ماه مارس سال جاری به روز رسانی شد و اجازه نفوذ بدافزارها را فراهم کرد.

کد خبر 360699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.