بهترین سخنورهای نوجوان اصفهان معرفی می‌شوند

مدیر خانه نوجوان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از برگزاری رقابتی برای انتخاب بهترین سخنورهای نوجوان اصفهانی با عنوان «سکوی سخن» خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیره وکیلی‌زاده، درباره برگزاری برنامه سکوی سخن اظهار کرد: این برنامه توسط انجمن دانش‌آموزی سکوی سخن طراحی شده و از صفر تا صد آن توسط نوجوانان برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود و خانه نوجوان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تنها کار هماهنگی و نظارت برای هرچه بهتر برگزار شدن آن را انجام می‌دهد.

وی افزود: نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ ساله پس از ثبت‌نام در این طرح باید یک کتاب به برنامه اهدا کنند و تمام کتاب‌های اهداشده، جایزه نفر اول این رقابت خواهد بود.

مدیر خانه نوجوان ادامه داد: جلسه توجیهی برنامه سکوی سخن ۱۵ آذرماه در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی برگزار می‌شود و دو نفر از شرکت‌کنندگان به اجرای برنامه خود می‌پردازند که مورد داوری دو داور نوجوان و سه داور بزرگسال که دو نفر از آنها آشنا با داستان و ادبیات و یک نفر از اساتید فن بیان هستند، قرار می‌گیرد تا نوجوانان با فرآیند برگزاری مسابقه آشنا شوند.

وکیلی‌زاده با اشاره به روند برگزاری این رقابت تصریح کرد: پس از برگزاری جلسه توجیهی، نوجوانان یک ماه فرصت دارند تا تمرین کنند و مرحله نیمه‌نهایی این رقابت پس از پایان امتحانات دی ماه دانش‌آموزان و در بهمن ماه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ کتابخوانی یکی از اهداف برگزاری رقابت سکوی سخن است، گفت: در مرحله نیمه‌نهایی هر شرکت‌کننده باید یک کتاب در حوزه نوجوان را در زمان ۸ دقیقه اجرا کند و این اجرا توسط داوران از ابعاد مختلف بررسی و نمره‌گذاری می‌شود و تعدادی از شرکت‌کنندگان به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند.

مدیر خانه نوجوان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اضافه کرد: پیش از برگزاری مرحله نهایی، برای نوجوانانی که به این مرحله رسیده‌اند کارگاه‌های توانمندسازی برگزار می‌کنیم. در نهایت و پس از برگزاری مرحله نهایی به نفرات اول تا سوم جایزه‌ای تعلق می‌گیرد.

وکیلی‌زاده با اشاره به اطلاع‌رسانی درباره برگزاری برنامه سکوی سخن در مدارس، کتابخانه‌ها و مراکز فعالیت نوجوانان در سطح شهر، درباره نحوه ثبت‌نام در این طرح، گفت: جلسه توجیهی برنامه از ساعت ۱۶ پنجشنبه ۱۵ آذرماه در کتابخانه مرکزی شهرداری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به رویکرد خانه نوجوان برای "سیاست‌گذاری با نوجوان برای نوجوان"، درباره برنامه‌های این مرکز برای تشویق نوجوانان به شرکت در فعالیت‌های اجتماعی تصریح کرد: پیش از این تنها برای نوجوان برنامه‌ریزی می‌شد، در حالی که فاصله ما با نوجوانان نسل فعلی در بهترین حالت یک دهه است و مواردی که برای ما مهم بوده، شاید در اولویت نوجوانان امروزی نباشد. به همین دلیل در اجرای تمام برنامه‌های این مرکز از نظرات نوجوانان استفاده می‌کنیم.

مدیر خانه نوجوان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: همچنین نسل بعدی مدیران توانمند کشور از میان نوجوانان فعلی معرفی می‌شوند و باید بستر لازم را برای توانمندسازی و پرورش آنها آماده کنیم، به خصوص اینکه در حال حاضر آموزش و پرورش بیشتر به بخش آموزش می‌پردازد و در خانه نوجوان تلاش داریم در کنار آموزش، بیشتر به پرورش بپردازیم، اما در عین حال نمی‌خواهیم به تنهایی برای نوجوانان تصمیم بگیریم.

وکیلی‌زاده با بیان اینکه نوجوانان نشان داده‌اند که بسیار مسئولیت‌پذیر هستند و می‌توانند کارها را به بهترین شکل ممکن انجام دهند، اضافه کرد: در اجرای برنامه‌های خانه نوجوان ابتدا شاهد کار انفرادی نوجوانان بودیم، اما هم‌اکنون آنها بیشتر از کار فردی به کار تیمی اهمیت می‌دهند و تلاش می‌کنند با مشورت یکدیگر جلو بروند، اما در عین حال به فکر حذف بزرگ‌ترها هم نیستند و با تکیه بر تجارب نسل پیشین در تمام مراحل کارهای خود با ما مشورت می‌کنند، ولی در ایده‌پردازی و سبک اجرا آزادی عمل دارند.

کد خبر 360603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.