گرامیداشت تاج اصفهانی در تخت فولاد

سی و هفتمین سالگرد استاد جلال تاج اصفهانی با حضور انبوه جمعیت از اقشار مختلف مردم و علاقه‌مندان به موسیقی اصیل ایرانی بر سر مزار او در تخت فولاد، تکیه سیدالعراقین برگزار شد. مراسمی که سالهاست بدون هیچ تبلیغی و به صورت خودجوش برگزار می شود.

به گزارش ایمنا،‌ امکان ندارد در طول سی و هفت سالی که از درگذشت استاد می گذرد در روز سیزدهم آذر تکیه سیدالعراقین در تخت فولاد را خالی از جمعیت ببینید. صندلی‌های موجود در تکیه کفاف انبوه جمعیت را نمی‌داد و به ناچار افراد زیادی برای گرامیداشت استاد ایستاده بودند و تعداد زیادی نیز در بیرون از محل برگزاری حضور داشتند و تماشاگر مراسم بودند. عشق به استاد جلال تاج اصفهانی و عشق به آواز و موسیقی پیر و جوان نمی‌شناسد.

اگر دورتادور تکیه که محل برگزاری مراسم گرامیداشت استاد تاج بود را نگاه می کردی نه فقط عکس استاد بلکه عکسها و بنرهایی از استادان دیگر بنام و مشهور هنر موسیقی و دیگر هنرها را مشاهد می کردید و با یک حساب سرانگشتی متوجه می شدید شهر اصفهان؛ شهر هنرمندان و تخت فولاد؛ آرامگاه هنرمندان زیادی است.

عکس استادانی چون سید حسن کسایی (موسیقی دان و نی نواز توانا)، نایب اسدالله اصفهانی (موسیقی دان و مناسب نواز و ردیف دان دوره قاجار)، میرزا آقا امامی (از بزرگترین هنرمندان نقاشی سنتی ایران)، محمدحسین مصورالملکی (طراح، نقاش و نگارگر)، عبدالغفار مصدق زاده (استاد کاشی کار و هنرمند نامی) و شیخ اسماعیل تاج الواعظین (از فضلای اهل منبر و پدر استاد جلال تاج) از جمله هنرمندان بزرگی هستند که عکس شان زینب بخش مراسم روز گذشته بود.

تاج از خواندن امتناع نمی کرد

در ابتدای این مراسم سعید بیابانکی که خود از شاعران  و طنزپردازان مطرح کشورمان است به جمعیت پرشور حاضر در مراسم و به ویژه مهمانانی که از شهرهای دور و نزدیک آمده بودند، خوش آمد گفته  و در ادامه جواد ذهتاب به جایگاه دعوت می شود. ذهتاب با اشاره به تصنیف معروف "به اصفهان رو" اثر "استاد جلال تاج اصفهانی" شعری در مورد زاینده رود و به قول ایشان "سوگ سرودی در مورد زاینده رود" می خواند.

در ادامه استاد تقی سعیدی؛ خواننده مکتب آوازی اصفهان و از شاگردان استاد جلال تاج اصفهانی است که به جایگاه می آید و به اجرای آواز می پردازد که با همخوانی و تشویق حضار روبرو می شود.

سپس استاد ستوده با بیان اینکه استاد تاج بسیار خاکی بود به خاطره ای اشاره کرد و گفت: استاد سید حسن کسایی پسر عمویی بنام محمد کسایی داشت که منزلش در خیابان مسجد سید بود. شبی در منزل ایشان دعوت بودیم که استاد تاج نیامد. بعد از گذشت مدت زمانی صدای آواز ایشان به گوش رسید. گمان کردیم راه منزل را گم کرده و آواز می خواند که ما به دنبال ایشان برویم. همین کار را انجام دادیم ولی زمانی که ایشان را دیدیم فهمیدم که ایشان راه را گم نکرده بلکه در مسیر عده ای ایشان را شناخته و خواسته بودند برایشان آواز بخواند که استاد تاج هم بی درنگ قبول کرده و شروع به آواز خواندن می کند.

آواز باید اثرگذار باشد

در ادامه این مراسم استاد فاضل جمشیدی با بیان اینکه آواز خواندن عرصه ای نیست که هرکس به آن وارد شود، افزود: کسی که در این عرصه وارد می شود باید بداند برای که، برای چه و به چه اندازه و چطور بخواند و در این مورد باید آگاهی و شناخت داشته باشد. او با اشاره به اینکه آواز فقط به خواندن نیست اظهار داشت: آواز باید اثرگذار باشد و حداقل اینکه آواز باید شگفت انگیز باشد

استاد فاضل جمشیدی در ادامه به گردشگرانی که به مراسم آمده بودند به زبان انگلیسی خوش آمد گفت و افزود: به زودی برای جوانانی که از کشورهای مختلف هستند آواز ایرانی در شهر اصفهان آموزش داده می شود

سی و هفتمین سالگرد استاد تاج اصفهانی به همت استاد علی اصغر شاهزیدی از شاگردان زنده یاد استادتاج اصفهانی و از استادان فعلی آواز ایرانی برگزار شد و غیر از اعضای خانواده تاج اصفهانی، جمع پرشوری از هنرمندان، نویسندگان، موسیقی دان ها، استادان و پیشکسوتان در این مراسم حضور داشتند که از جمله می توان به استاد دوانی، ملک مسعودی، طباطبایی، سعیدی، احمدی و حسن اکلیلی اشاره کرد.در این مراسم هنرمندان و پیشکسوتانی از استان های دیگر از جمله تهران، آذربایجان شرقی، اردبیل و مازندران نیز حضور داشتند.

کد خبر 360529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.