جمالزاده، جایزه‌ای برای معرفی اصفهان

دبیر اجرایی جایزه ادبی جمالزاده گفت: جایزه ملی ادبی جمالزاده به عنوان جایزه محوری ادبیات در اصفهان تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست خبری نخستین جایزه ملی ادبی جمالزاده امروز چهارشنبه _۱۴ آذر_ در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد. در این نشست رضا روحانی، دبیر اجرایی جایزه جمالزاده، اظهار کرد: در هر حوزه فرهنگی و هنری مانند سینما، تئاتر و ادبیات که سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری وارد شده، یک رویداد محوری را تعریف کرده و جایزه جمالزاده به عنوان جایزه محوری ادبیات در اصفهان تدوین شده است.

وی با بیان جزئیات این جایزه گفت: جایزه در دو بخش اصفهان و بخش آزاد است، در بخش اصفهان آثار مربوط به اصفهان و بخش آزاد در دو زیرشاخه مفاهیم آزاد و سفرنگاره می‌باشد. آثار برگزیده نیز در قالب یک کتاب چاپ خواهند شد.

روحانی درباره چرایی انتخاب نام جمالزاده برای این جایزه تصریح کرد: جمالزاده زاده اصفهان پدر داستان نویسی کوتاه مدرن در ایران است اما قرار نیست داستان‌ها حول محور جمالزده نوشته شود بلکه این اصفهان و عناصر و نمادهای این شهر است که در آثار باید پررنگ باشد. در واقع اصفهان مضمون یک جشنواره ادبی است و آثار اصفهان را در قالب یک نوشته نشان می‌دهد.

دبیر اجرایی جایزه جمالزاده با اشاره به اهداف جشنواره گفت: دو هدف اصلی برای این جشنواره تعریف شد اول اینکه با توجه به اینکه نویسندگان درباره عناصر و شمول اصفهان می‌نویسند حس تعلق را در شهروندان ایجاد و آن را بالا ببرند. دومین هدف کلان این جایزه توسعه گردشگری است، زمانی که این داستان‌ها توسط غیر اصفهانی‌ها و حتی غیرایرانی‌ها خوانده شود این علاقه در آن‌ها ایجاد شود که بیایند و از اصفهان بازدید کنند.

روحانی با بیان این نکته که سیستم مدیریت شهری باید از تصدی‌گری به تسهیلگری پیش رود تاکید کرد: در شورای سیاست گذاری چهار نفر از بدنه مدیریت شهری (محمد عیدی، رضا روحانی، محمد صرامی و فریده روشن) و پنج نفر از صاحب نظران در حوزه ادبیات (علی خدایی، اخلاقی، هرندی زاده، زهتاب و دانشگر) انتخاب شدند تا دست بالا را افراد خارج از مدیریت شهری داشته باشند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه این جشنواره را روزی بخش خصوصی برگزار کند خاطرنشان کرد: جشنواره باید در سال‌های آینده به قدری قوی بشود که بخش خصوصی و مردم برگزاری آن را انتخاب کند و هدفگذاری ما هم همین است.

دبیر اجرایی جایزه جمالزاده درباره بودجه این جایزه نیز گفت: برای سال اول با تصویب شورای شهر مبلغ ۲۰۰ میلیون بودجه برای این جایزه در نظر گرفته شد ضمن اینکه بودجه که در ابتدای کار توسط برگزار کنندگان اعلام شد رقمی حدود ۴۰۰ میلیون بود که در نهایت به این مبلغ رسیدیم. این بودجه نیز از ردیف بودجه صنایع خلاق شهرداری تأمین شده است.

روحانی در پایان افزود: معتقدم کاری کوچک را اگر به خوبی و در مسیر درست انجام دهیم به اتفاقی مفید و مؤثر تبدیل خواهد شد. در کنار جایزه ادبی جمالزاده که به اصفهان می‌پردازد می‌توان برنامه‌هایی محور مرحوم محمدعلی جمالزاده بپردازیم.

می‌توان جزئی اندیشید ولی کلی عمل کرد

در ادامه الهه رضایی، قائم مقام دبیر ادبی جشنواره در این نشست تصریح کرد: تا کنون ۴۳۷ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که پیش بینی می‌شود این آثار به دوبرابر این رقم برسد. مهلت ارسال آثار تا بسیتم آذرماه است ضمن اینکه سوم و چهارم بهمن نیز مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد.

وی درباره نام این جشنواره خاطرنشان کرد: موضوع و محوریت جایزه اصفهان است و قرار نیست داستانی‌هایی که برای جایزه ارسال می‌شود درباره جمالزاده باشد اما چون وی در سال ۱۳۰۰ اولین داستان کوتاه مدرن را چاپ کرد و زاده اصفهان است این نام را برای این جایزه برگزیدیم.

رضایی با اشاره به زندگی نگاره‌ها ادامه داد: هدف مهم دیگری که از نظر دبیر ادبی جایزه اهمیت دارد زندگی نگاره‌ها می‌باشد، این تجربه زیستن است که ناظر بر شهر است. اهمیت این اتفاق را به واسطه جایزه تهران که چند سالی است به خوبی برگزار می‌توان دید. زندگی نگاره‌ها که توسط یک نویسنده اصفهانی نوشته می‌شود باعث معرفی اصفهان به ایرانیان و جهانیان می‌شود.

قائم مقام دبیر ادبی جایزه جمالزاده در پایان افزود: نام اصفهان نامی است که همه ما برای آن اهمیت قائل هستیم و دغدغه همه ما است، می‌توان جزئی اندیشید ولی کلی عمل کرد. هدف نهایی ما این است که این جایزه در سال‌های آینده انقدر خوب پیش برود که بخش خصوصی اداره جشنواره به دست بگیرد.

امکان ثبت نام مهاجران ساکن در اصفهان

محمد معماریان، قائم مقام دبیر اجرایی جایزه جمالزاده نیز در این نشست اظهار کرد: فراخوان جایزه از ۲۳ مهر اعلام شد و در همان زمان کمیته‌های این جایزه تشکیل شد. خبر برگزاری جایزه در کل کشور اعلام شد و حتی در سطح بین المللی افرادی ابراز تمایل برای ارسال آثار کردند. بزرگداشتی برای سه تن از بزرگترین نویسنده‌های اصفهانی نیز در این جشنواره پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: سعی کردیم در تمام پروسه از ارسال آثار تا داوری نهایی کاغذ را حذف کنیم و تمام مراحل دیجیتال انجام شود. از تمام نقاط کشور آثار به دبیرخانه ارسال شده است، حتی از نقاطی که فکرش را نمی‌کردیم خبر برگزاری جایزه برسد آثار ارسالی داشته‌ایم.

معماریان افزود: در سایت جایزه بخشی برای مهاجرین که در اصفهان زندگی می‌کنند را می‌توانند وارد شوند و با کد مهاجرت درباره اصفهان بنویسند. سایت jamalzadehaward.ir و دبیرخانه جایزه که تا زمان برگزاری توسط شهرداری در مرکز فرهنگی قلمستان است بنا بوده دائمی باشد.

قائم مقام دبیر اجرایی جایزه جمالزاده درباره احتمال تمدید مهلت تاریخ ارسال آثار گفت: احتمال تمدید وجود دارد و درباره آن در جلسه بعدی شورای سیاست گذاری تصمیم‌گیری خواهد شد.

کد خبر 360523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.