آلودگی خاک‌ها، حقیقتی نامرئی

یک سوم خاک‌های جهان تخریب شده و این درحالی است که ۹۵ درصد موادغذایی انسان به خاک وابسته است، آلودگی خاک‌ها سبب کاهش بازده و کیفیت محصولات کشاورزی و تهدیدی بر امنیت غذایی جهان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از دیدگاه جهانی پس از آب و هوا، خاک مهمترین عنصر طبیعت و محیط زیست به شمار می‌رود، خاک یک زیستگاه پیچیده است که حفاظت از آن سبب  باروری و سودآوری بیشتر شده و امنیت غذایی، سلامت انسان و محیط زیست را تضمین می‌کند.

براساس آمارها یک سوم خاک‌های جهان در حال حاضر بر اثر آلودگی تخریب شده‌اند، از نظر علمی هرگونه تغییر در ویژگی خاک به طوری که استفاده از آن ناممکن باشد آلودگی خاک نامیده می‌شود، خاک قابلیت بالایی برای فیلتر کردن و کاهش اثرات مخرب و منفی آلودگی‌ها دارد اما این توانایی محدود است، بیشتر آلاینده‌ها بر اثر فعالیت‌های انسانی به وجود می‌آیند که از جمله می‌توان به کشاورزی ناپایدار، فعالیت صنایع و معادن، دفع نامناسب پسماندهای شهری وصنعتی  و شیوه‌های دیگر ناسازگار و آسیب زا برای محیط زیست ، اشاره کرد. در حقیقت پیشرفت تکنولوژی هم منجر به انتشار آلاینده‌های جدید در محیط یست می‌شود.

آلودگی از راه‌های مختلفی وارد خاک‌ها می‌شود که یکی از آنها به کارگیری بیش از حد کودها و سموم شیمیایی برای دفع آفت‌ها در زمین‌های کشاورزی است ، فضولات آلی اعم از خانگی، صنعتی و یا روستایی و افزایش فلزات سنگین خاک هم یکی دیگر از راه‌های آلوده شدن خاک بشمار می‌رود. خاک‌ها تحت تأثیر آب‌های روان و ذرات آلاینده معلق در هوا هم موجب آلوده شدن خاک می‌شود.

 آلودگی خاک حقیقتی نامرئی است  که خطر آن در همه دنیا احساس شده است، بر اساس برآوردها جمعیت زمین تا سال ۲۰۵۰ به ۹ میلیارد نفر خواهد رسید و از این رو، این آلودگی‌ها مسئله‌ای جهانی است که خاک‌های ما را تخریب و مواد غذایی  را مسموم می‌کنند. حتی آبی که می‌نوشیم و هوایی که تنفس می‌کنیم از آن تأثیر می‌پذیرد.

آلودگی و تخریب خاک بر امنیت غذایی به شدت تاثیرگذار است وقت آن رسیده که برای مبارزه با آلودگی‌های خاک تمام نیروی خود را به کار بگیریم و با هم متحد شویم، "مراقبت کردن از سیاره زمین با حفظ خاک شروع می‌شود" سازمان ملل متحد با این شعار از همه کشورهای جهان دعوت می‌کند که به منظور بالابردن سطح آگاهی شهروندانشان از ارزش خاک و البته ضعف و شکنندگی آن، اقدام کنند.

بر این اساس دولت‌ها و سازمان‌های مردم نهاد با راه اندازی پویش‌های مردمی برای بالا بردن آگاهی عمومی وتوقف عوامل آلاینده و پایان دادن به آلودگی خاک در تلاش هستند.

به گزارش ایمنا، امسال شعار روز جهانی خاک ، پیش به سوی رفع آلودگی خاک عنوان شده است، در ایران مسئله خاک یکی از مهمترین مسائل زیست محیطی است. فرسایش خاک و بیابانزایی ، کاهش رطوبت خاک و وقوع فروچاله ها و فرونشست‌های زمین، بیانگر قهقرایی خاک کشور است و آنچه که در نهایت چشم انداز آینده ما را شکل می‌دهد. حیات زیر پاهای ما است !  

کد خبر 360499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.