سیستم معیوب پیمان سپاری ارزی باعث رکود در صادرات شده است

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سیستم پیمان‌سپاری ارزی معیوب است، گفت: براساس این سیستم ۱۰۰ درصد هزینه صادرات از قبیل بسته بندی و حمل و نقل را صادرکننده باید تامین کند همچنین صادرکننده باید سپرده مضاعف و معادل ۳۰ تا ۳۵ درصد برای آنکه ارز را به کشور برگرداند، ارائه کند.

به گزارش ایمنا، سیدحسن حسینی با بیان اینکه با سیستم معیوب پیمان سپاری ارزی، در صادرات رکود ایجاد شده است، اظهار کرد: آیا دولت ابزار وارد کردن ارز به کشور را فراهم کرده است که انتظار دارد ارز حاصل از صادرات وارد کشور شود؟ میزان قابل توجهی ارز خارج از کشور مانده که باید ساز و کار لازم برای اینکه فرد بتواند ارز را به داخل وارد کند، فراهم شود.

وی افزود: دولت باید شرایط را برای وارد کردن ارز به صورت فیزیکی یا حواله فراهم کند و بعد از صادرکنندگان انتظار داشته باشد ارزشان را به کشور بیاورند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این روش پیمان سپاری باعث رکود در حوزه صادرات شده است، بیان کرد: صادرکننده ملزم می‌شود که ارز صادراتیش را به کشور برگرداند، ولی با چه قیمتی ارز را برگرداند؟ وقتی اختلاف چشمگیری بین ارز نیمایی و ارز بازار آزاد وجود دارد، طبیعتی است که صادرکننده راغب می شود به طرق و شیوه مختلف ارز را به سیستم برنگرداند.

وی با بیان اینکه ابزار مناسب در اختیار صادرکننده قرار نگرفته است، گفت: صادرکننده با چه ابزار بانکی ارز خود را باید وارد کشور کند آیا شیوه بانکی وجود دارد یا باید از طریق صرافی ها عمل کند یا همچنان باید به شیوه سنتی کار را پیش ببرد.

حسینی در خصوص سرنوشت ۲۰ میلیارد دلار ارز صادراتی، گفت: بانک مرکزی هیچ اطلاعاتی در زمینه سرنوشت این ۲۰ میلیارد دلار ارز صادارتی به مجلس نداده و هفته گذشته در کمیسیون اقتصادی حضور پیدا نکرده است بنابراین ما نیز از سرنوشت این میزان ارز بی اطلاع هستیم.

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۲۰ میلیارد دلار به همه حوزه ها و بیشتر حوزه نفتی و پتروشیمی ها بر می گردد، عنوان کرد: پتروشیمی ها ادعا می کنند بیشترین ارز را به کشور وارد کرده اند اما این ادعا باید با مستندات و حضور بانک مرکزی مورد بررسی و اثبات قرار گیرد و صرفا در کلان نمی توان ادعا را پذیرفت.

منبع: خانه ملت

کد خبر 360344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.