مجمع تشخیص نمی تواند قانونگذاری کند/افزایش قیمت بنزین نداریم

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی تواند قانونگذاری کند، در کشور یک مجلس وجود دارد.

به گزارش ایمنا و به نقل از خانه ملت، «علی لاریجانی» امروز - دوشنبه- در نشست خبری خود با رسانه های داخلی و خارجی که به مناسبت روز مجلس برگزار شد، گفت: مجمع دو وظیفه دارد، یکی از وظایف آن در زمانی است که اختلاف نظری بین مجلس و شورای نگهبان وجود داشت، ورود کند، دیگر وظیفه مجمع تشخیص مصلحت نظام نقش مشورتی است و رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی نظام را پس از مشورت با مجمع ابلاغ می کنند هر چند که وظایف جانبی نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: بخش نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمان ریاست مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی شکل گرفت و رهبر معظم انقلاب وظیفه نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی را به مجمع تشخیص محول کردند. در این دوره نیز ایشان این اختیار را دادند که مجمع تشخیص هیاتی برای نظارت انتخاب کند.

وی اشکال موجود را در روش اجرا دانست که این موضوع ایهام ایجاد کرده و مانند مجلس سنا شده است. رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این در حالی است که در ایران یک مجلس وجود دارد، بنابراین مجمع تشخیص نمی تواند قانونگذاری کند.

لاریجانی یادآور شد: هیات عالی نظارت مجمع تشخیص می تواند موضوعات را به کمیسیون ها ارائه کند تا بررسی های لازم انجام شود و اگر مصلحت دید اجرا شود یا انجام نشود، اما مجمع پس از طی مسیر می تواند موضوع را به شورای نگهبان واگذار کند تا براساس قانون اساسی موضوع مورد رسیدگی قرار بگیرد. در هر صورت در زمان اختلاف مجلس و شورای نگهبان، مجمع تشخیص می تواند تصمیم گیری کند.

به مصلحت نبودن استیضاح را نمی توان به اقلیتی تحمیل کرد

رییس قوه مقننه همچنین درمورد اظهارات وزیر امور خارجه درخصوص پولشویی و طرح استیضاح ظریف گفت: ممکن است برخی استیضاح وزیر امور خارجه رابه مصلحت ندانند، اما این را نمی توان به یک اقلیت تحمیل کرد. آنها (اقلیت) هم می توانند از ابزار استیضاح استفاده کنند، اما مصلحت بودن یا نبودن آن را مجلس شورای اسلامی تشخیص می دهد.

لاریجانی افزود: برخی نمایندگان معتقدند در حال حاضر ، زمان برای استیضاح مناسب نیست، اما به هر حال در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد و تعدادی نوع دیگر فکر می کنند. به همین دلیل مسیر استیضاح در حال طی شدن است.

وی خاطرنشان کرد: نکته ای که آقای ظریف گفتند مقدمه و موخره ای داشت، در ابتدای این سخنان گفته بودند کسانی که به CFT نظر می دهند، بر اساس عقیده خود و صادقانه نظر می دهند، برخی هم ممکن است در این زمینه تحت تاثیر باشند. البته اگر بخش دوم را نمی گفت بهتر بود؛ سیاستمدارها گاهی نکاتی را می گویند که می توانستند نگویند.

نمی خواهیم دیپلماسی بزک را در کشور دنبال کنیم

در ادامه این نشست خبری خبرنگار شبکه سی . بی . اس پرسید: با توجه به اعلام آمادگی رییس جمهوری آمریکا برای مذاکره بی قید و شرط با ایران، آیا چنین اراده ای وجود دارد؟ مانند برجام ۲ یا امثال آن؟ رییس مجلس پاسخ داد: ما از رییس جمهوری آمریکا دو سنخ حرف شنیدیم، یک سنخ حرف‌های بی حساب و کتاب که نسبت به ملت ایران جسارت می کند، البته حرف سخیف گفتن، مایه مباهات نیست، اما او این سخنان را مطرح می کند.

لاریجانی افزود: یک سنخ هم آن است که در کنار این حرف ها می گویند ما آماده مذاکره هستیم. من فکر می کنم رهبر معظم انقلاب چند بار قبلا گفته بودند که آمریکایی ها ( باید) درست عمل کنند و به قواعد و به آنچه که تعهد می کنند پایبند باشند.

وی اضافه کرد: مگر ما قبلا مذاکره نکردیم؟ اگر کشوری یک توافق بین المللی را زیر پا می گذارد و به توافق عمل نمی کند، چطور تقاضای ملاقات می کند؟ من فکر می کنم این اقدام بیشتر یک شگرد است، در باطن آنها دنبال این نیستند. نه آن حرف‌های سخیف زدنشان معنا دارد و نه این حرف ها که در کنار آن تکرار کردند، نه این که از یک معاهده ای را درباره آن سالها بحث شده، ایران در آن مذاکرات مشارکت داشته و بعد در شورای امنیت تصویب شده، خارج می شوند. بنابراین بستگی به رفتار آن ها دارد. به این توافق هسته ای باز گردند، یک گام بردارند تا ما بتوانیم تصمیم بگیریم، راهش این است.

رییس مجلس در پاسخ به سوال دوم همین خبرنگار که پرسید' آیا این که آن ها یک گام بردارند نشانه این است که شما آمادگی مذاکرات مجدد دارید؟' گفت: خیر، ما در حال حاضر شرایط را مهیا این موضوع نمی بینیم، این موضوع در حال حاضر حالت تفنن دارد.

لاریجانی افزود: ما که نمی خواهیم دیپلماسی بزک را در کشور دنبال کنیم، آقایان اگر به مذاکره معتقد هستند، اول برگردند به چیزی که زیرپا گذاشتند، حسن نیت از خود نشان دهند، ما این را نمی بینیم، یعنی حرف های سخیف می زنند، حرف های سخیف در حال کاهش دادن سطح و قواره این کشور را از نظر دیپلماسی است.

فعلا بحثی به عنوان بالا بردن قیمت بنزین نداریم

رییس قوه مقننه درباره قیمت حامل‌های انرژی و احیای کارت سوخت نیز، گفت‌: برداشتم این است که فعلا بحثی به عنوان بالا بردن قیمت بنزین و حامل های انرژی نداریم و کارت سوخت نیز نباید ایهام ایجاد کند. این امر می‌تواند از قاچاق جلوگیری کند. این که ما در مورد برق، انرژی و یا سوخت های دیگر روشی ایجاد کنیم که جلوی قاچاق را بگیرد و به مردم فشار وارد نکند نیازمند پیش‌بینی‌ها و راه‌حل‌هایی است.

وی افزود: اقتصادانان در این باره پیشنهاداتی داشتند و مرکز پژوهش‌ها روی این مساله کار کرده است. ما باید میزان مصرف بنزین و انرژی را کاهش دهیم و جلوی قاچاق را بگیریم و فشاری به مردم وارد نشود. این نیازمند مدلی است که البته نباید به تورم دامن بزند. در مجموع بعید می دانم در شرایط امسال تغییری را شاهد باشیم.

مردم انتظار دارند مسئولان مساله پولشویی را حل کنند

رییس قوه مقننه همچنین در پاسخ به سوالی درباره وجود پولشویی و پول کثیف در کشور گفت: این مساله وجود دارد، اما مردم ما انتظار دارند که مسئولان اظهار نظر یا مساله را حل کنند.

لاریجانی تصریح کرد: این که ما مردم را مضطرب کنیم از نظر اطلاع رسانی چه خاصیتی دارد؟ در این راستا باید راه‌حل ارائه شود. یک عملیات روانی از بیرون صورت می‌گیرد که مستمرا مردم را مضطرب می کنند که دروغ و خلاف رخ داده است، عده‌ای هم در داخل کشور به جای حل این موضوع چیزی روی آن هم می‌گذارند.

رییس مجلس دهم همچنین درباره سوال یکی دیگر از خبرنگاران درمورد گفت‌وگوی ملی در کشور گفت: فکر نمی‌کنم گفت‌وگوی ملی احتیاج به میز و صندلی داشته باشد، این مساله به اراده جریانات سیاسی ربط دارد.

لاریجانی اضافه کرد: آنها باید ابتدا روی چالش‌های اصلی کشور و نه نقاط اختلاف کار کنند،با توجه به مشکلات کشور هر چه در داخل کشور اتحاد بیشتر باشد بهتر است.

وی تصریح کرد: دوستان در جریان‌های مختلف هم بلوغ لازم را دارند که به دولت پیشنهاد دهند، دوستانی که در مجلس شورای اسلامی حضور دارند اظهار علاقه می‌کنند و گاهی اوقات نشست ‌هایی می‌گذارند، اما از جریانات بیرون مطلع نیستند.

اکنون زمان حل مسائل و مشکلات مردم است

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اهمیت بازنگری قانون اساسی و تشکیل مجلس دوم در کشور گفت: این تقسیم بندی درخصوص داشتن مجلس دوم در بعضی کشورها نیز وجود دارد.

لاریجانی اضافه کرد: این که قانون اساسی باید متناسب با شرایط تغییر کند یا بازنگری شود سال هاست که مطرح است، اما در حال حاضر زمان مناسبی نیست؛ چرا که ما با چالش های بزرگ‌تری همچون تحریم ها و موضوع برجام مواجه هستیم.

وی ادامه داد: فعلا هم که در قانون اساسی بن بستی وجود ندارد بنابر فکر می کنم باید از این مرحله عبور کنیم و بعد به مسائل دیگر بپردازیم. حال زمان این کار نیست که قانون اساسی را تغییر دهیم چرا که کار ساده ای نیست و ساز و کارهایی دارد اکنون زمان حل مسائل و مشکلات مردم است که در اولویت قرار دارد.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کافی نیست

رییس مجلس همچنین درخصوص انتقاداتی که نسبت به افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان در سال آینده مطرح می شود، گفت: به نظر بنده افزایش ۲۰ درصدی حقوق کافی نیست، اما باید وضعیت کشور را نیز در نظر گرفت.

لاریجانی ادامه داد: در هر صورت باید به تمامی کارگران و کارمندان توجه شود و افزایش حقوق به حالت پلکانی باشد، چرا که طبقات پایین از لحاظ درآمدی با مشکلات بیشتری روبرو هستند.

وی یادآور شد: در این راستا مرکز پژوهش های مجلس بررسی‌هایی انجام داده که ارائه شده است مثلا یکی از محورهای بررسی درباره تغییرات مربوط به مسایل انرژی است که در این رابطه با دولت تفاهمی حاصل نشده است. نظراتی نیز در خصوص ارائه بسته های حمایتی وجود دارد که باید روی چند نظری که در این رابطه مطرح شده، به وفاق رسید.

اروپایی ها از نظر سیاسی اصرار دارند که پای توافق هسته ای هستند

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص عملکرد اتحادیه اروپا در زمینه برجام گفت: اتحادیه اروپا براساس انتظارات عمل نکرد، چرا که اروپایی ها این موضوع را مطرح کرده و اصرار کردند که با وجود خروج آمریکا از توافق هسته ای، ایران از این توافق خارج نشود و راهکارهایی در زمینه توافق ارائه کردند که گاهی تغییراتی نیز داشت و این موضوعات در ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

لاریجانی افزود: توافق هسته ای یک توافق بین المللی بوده، اما یک عنصر مزاحم مشکل ایجاد کرد. اروپایی‌ها از نظر سیاسی اصرار دارند که پای توافق هسته ای هستند، اما در عرصه اجرایی می گویند مشکلاتی وجود دارد. در هر صورت مسئله اقتصادی در دنیا به ابزار تبدیل شده به خصوص پس از جنگ سرد این موضوعات اقتصادی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی با یادآوری این که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده در حال مذاکره نهایی با اروپایی ها هستیم، گفت: در حال مذاکره نهایی با اروپایی ها هستند که اگر مذاکرات نهایی به نتیجه نرسد، تصمیم گیری می شود.

شرایط باید درباره ادامه حضور در برجام سنجیده شود

رییس مجلس در ادامه درباره لوایح مربوط به FATF اظهار کرد: سازوکارهای مالی اروپایی‌ها به خاطر فشار آمریکایی‌ها با سختی مواجه شده، اما آنها باید تصمیم نهایی را گرفته و ابلاغ کنند که در حال مذاکره هستند ضمن این که در ایران مسیر قانونی لوایحی همچون CFT و سایر لوایح مربوط به FATF در حال طی شدن است.

لاریجانی یادآور شد: درباره ادامه حضور در برجام باید شرایط سنجیده شود که اگر خروجی ندارد در این باره تصمیم بگیریم چرا که ما نیز همچون آمریکا حق خروج از این معاهده را داریم اما مصرف کردن این حق بستگی به شرایط دارد.

وی در ادامه این نشست خبری درباره مذاکرات چین و آمریکا نیز گفت‌: این که چین جلوی یک جانبه گرایی آمریکا در حوزه اقتصاد را بگیرد، خوب است، ما با چین روابط بلند مدتی داریم.

عضو شورای عالی امنیت ملی اظهارکرد: در سفری که چند سال پیش به چین داشتیم ، کشور چین کشوری مهم و تاثیرگذاری است؛ خصوصا در حوزه‌های تامین انرژی و سرمایه‌گذاری در ایران امکاناتی فراهم است و ما از نقش‌آفرینی چین در ایران استقبال می‌کنیم.

باید براساس شرایط فعلی انتظارات را از بودجه مطالبه کنیم

لاریجانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره لایحه بودجه ۹۸ و اهدافی که مجلس در بودجه پیگیری می کند، بخصوص درباره جایگاه ارز در آن، گفت: باید براساس شرایط فعلی انتظارات را از بودجه مطالبه کنیم مسائل همچون فروش نفت و تحریم ها، صادارت و واردات تاثیراتی در قیمت ها دارد.

رییس مجلس تاکید کرد: در بودجه سعی می کنیم نظراتی که نزدیک به واقعیت را قبول کنیم. بعضی از تنگناهایی که به وجود آوردند، تاثیراتی روی قیمت ها می گذارد اما برای ما نیازهای مردم مهم است بنابر این تلاش می کنیم ارزی که به مردم داده می شود به قیمت پایین باشد که تاثیر زیادی روی زندگی آنها به خصوص در بخش بهداشت و معیشت آنها نداشته باشد.

لاریجانی با بیان این که دو مساله مطرح است، تصریح کرد: برخی معتقدند قیمت ها را یکسان و یارانه را بیشتر کنیم و برخی می گویند این باعث رشد تورم می شود اما نظری که معقول واقع شده این است که قیمت پایین را توافق کنیم.

وی یادآور شد: بخش دیگر مورد توجه ما این است که سعی می کنیم به وضعیت آبادانی کشور لطمه وارد نشود؛ چرا که وقتی قراردادی کاهش پیدا می کند حقوق و مزایا و موارد مورد نیاز که همان دولت گسترده است که گفتیم ایجاد می کند اینجا بروز پیدا کرده است بنابر این فشار بر بخش عمرانی وارد می شود که باید برای آن چاره اندیشید.

رییس مجلس دهم درخصوص این که آیا ارز کالاهای اساسی باید همانند سال گذشته چهار هزار و ۲۰۰ تومان باشد، گفت: هنوز مجلس به این موضوع ورود نکرده است باید در هنگام بررسی این لایحه در این خصوص تصمیم گیری شود، نکاتی در این زمینه وجود دارد که باید ببینیم می خواهیم همچنان دو نرخی بودن را ادامه دهیم یا این که شیوه دیگری را در نظر بگیریم.

کد خبر 360311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.