واگذاری تعدادی از مراکز فرهنگی به سازمان‌های مردم نهاد

رییس اداره مشارکت‌های فرهنگی‌ اجتماعی شهرداری اصفهان گفت: در آستانه ۱۴ آذرماه«روز جهانی داوطلبی» برای نخستین بار تعدادی از مراکز فرهنگی تحت‌ نظارت شهرداری به سازمان‌های مردم نهاد واگذار شد.

فروغ صادقیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: سازمان‌های مردم نهاد علی‌­رغم فعالیت‌های گسترده‌­ای که در سطح شهر دارند، همواره در تأمین محل اسکان دچار مشکلات عدیده‌­ای هستند که با همکاری صورت گرفته با مدیریت شهری این چالش درحال رفع شدن است.

وی افزود: در طرح بلندمدت این اداره رایزنی­‌های گسترده‌­ای با مدیران ارشد مدیریت­‌شهری جهت طرح ایجاد خانه­ تشکل­‌ها انجام خواهد شد تا در آینده نزدیک شاهد رفع بخش زیادی از مشکلات سازمان­‌های مردم­‌نهاد در زمینه تأمین مکان و دفاتر آنان باشیم، زیرا این امر به شبکه‌سازی و تعامل هر چه بیشتر سمن­­‌ها در خدمات‌­رسانی به جامعه هدف کمک شایانی خواهد کرد.

رییس اداره مشارکت‌های فرهنگی، اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه از بدو آغاز به کار دوره جدید شورای اسلامی شهر اصفهان، یکی از اولویت‌های شاخص و سرفصل‌­های مهم و ابلاغی آن به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، حمایت از سازمان‌های مردم‌ ­نهاد است، اظهارکرد: در این راستا اداره­ مشارکت­‌های فرهنگی، اجتماعی برنامه‌ریزی­‌های وسیعی را با تأسی از شعار و رویکرد حمایت، مشارکت و تعامل با سازمان‌های مردم‌­نهاد در جهت حضور شهروندان و نهادهای مشارکت‌جو و مسئولیت پذیر در اداره­ هر چه بهتر شهر، انجام داده است.

صادقیان با اشاره به تاثیر کار داوطلبانه بر شخصیت فردی، گفت: انجام کار داوطلبانه بر سلامت جسم و روان تأثیر مثبت و بسزایی دارد، اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد و یکی از راه‌های مقابله با افسردگی خواهد بود، زیرا به ایجاد امید در زندگی منتهی شود.

وی افزود: امید، ایمان و عشق ستون‌های اصلی وجود سلامت روانی انسان را تشکیل می‌دهد و این مهم با پیوستن به اجتماع و امید در اجتماع از طریق شرکت در برنامه­‌های گروهی و داوطلبانه محقق خواهد شد؛ وقتی افراد با هم برای راه ­اندازی یک نهاد مدنی یا خیریه یا پویش نیکوکاری دست به همکاری می‌زنند یعنی دست به تولید سرمایه اجتماعی زده‌اند که امیدوار باشند.     

وی گفت: مشارکت افراد در برنامه ­ریزی و پیشرفت و توسعه زمانی به وجود می ­آید که مردم در فرایندهای اجتماعی در حوزه‌های مختلف حضور فعال داشته باشند.

رییس اداره مشارکت‌های فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه برای سلامت و نشاط جامعه، همبستگی، وفاق، امید و... بهترین نمود اجتماعی، کارکرد داوطلبانه و مشارکت جویانه است، تصریح کرد: این اقدامات به صورت فردی و یا در قالب‌های تیمی، گروهی و نهادی هرچه اصولی و یا روش‌های تحقیق شده و مورد نیاز جامعه منطبق شود، می‌تواند در میان مدت و بلندمدت تاثیر پایداری را در سطح جامعه پدیدار کند و با توجه به اینکه کار داوطلبانه بدون دخالت‌های مرسوم دولت‌ها و فرایندهای پرپیچ و خم اداری آنها صورت می‌گیرد، در سطوح مختلف مردم با هر جایگاه و پایگاه اجتماعی بهتر نهادینه شده و مورد استقبال قرار می گیرد.

صادقیان اظهارکرد: کارکرد داوطلبانه حرکتی است که افراد و گروه‌ها از روی حس انسان دوستی و نوع دوستی و بدون هیچ چشم داشت اجتماعی و اقتصادی انجام می‌دهند و برای همین مورد قبول و وثوق عموم قرار گرفته و در لایه لایه‌های جامعه بروز خواهد داشت، آن چنان که حتی برای دیگر افراد که شاید به زندگی شخصی خود مشغول هستند، علامت ­ها و نشانه­‌هایی می‌فرستد؛ این چنین است که کارکردهای اجتماعی مردمی می‌تواند نقشی بس عظیم و بی‌بدیل در روند زندگی تمام افراد جامعه ایفا کرده و آرامش پایداری را در سطح جامعه برقرار سازد.    

کد خبر 360263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.