یک کارشناس تاکید کرد: لزوم برنامه ریزی شهری برای همه اقشار جامعه

یک کارشناس شهرسازی معلولان را سرمایه‌های اجتماعی هر شهر دانست و گفت: برنامه‌ریزی شهری باید در راستای مناسب‌سازی و روان‌سازی تردد برای معلولان و کم توانان جسمی باشد.

مهرداد کیهان‌فر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کشورهای پیشرفته بر ضرورت مناسب‌سازی شهر برای تردد آسان معلولان به عنوان سرمایه‌های اجتماعی تاکید دارند، در اصفهان نیز تاکنون تلاش‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته که مثبت هم بوده، اما کافی نیست و هنوز با نقطه ایده‌آل‌ فاصله داریم.

وی ادامه داد: متاسفانه در برخی از معابر و فضاهای عمومی شهر، عبور معلولان به بن بست می‌رسد، به طور مثال ایستگاه‌های اتوبوس هنوز برای تردد روان معلولان و کم توانان جسمی مناسب‌سازی نشده است.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: مناسب‌سازی شهر نباید تنها مختص معلولان باشد، بلکه مناسب سازی معابر و اماکن شهری باید برای تمامی کم‌توانان و ناتوانان جسمی صورت گیرد؛ این گروه شامل طیف وسیعی از جامعه مثل مادران در حال حمل کالسکه و یا سالمندان نیز می‌شود؛ در ابتدا باید نیازهای کم‌توانان شناسایی شده و سپس در جهت مناسب‌سازی همراه با ایمنی گام برداشته شود که در این صورت می‌توان نگرانی‌های حرکتی را به صفر رساند.

این کارشناس شهرسازی نقش مشارکت‌های مردمی در راستای بهبود کیفیت مناسب‌سازی شهر را ضروری دانست و گفت: اگر در ابتدا مردم از اهداف مناسب سازی شهر آگاه شوند، بدون شک همکاری خواهند کرد و در نهادینه شدن اقدامات برای تردد روان و آسان معلولان خواهند کوشید؛ در این راستا با رویکرد آسیب‌شناسی و نیازسنجی کم‌توانان و تشکیل شورای مشورتی شاهد بهبود وضعیت مناسب‌سازی در شهر اصفهان خواهیم بود.

کد خبر 360230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.