نخاله‌های ساختمانی ساماندهی می‌شود

ترافیک، آلودگی هوا و ... مشکلاتی است که در این سالها کلانشهرها از جمله اصفهان را درگیر کرده است، اما در این میان وجود نخاله‌های ساختمانی در معابر درون و برون شهری بر معضلات شهری افزوده، این در حالی است که سایت تخلیه نخاله های ساختمانی در شهر فعال است.

به گزارش ایمنا، امروزه با افزایش جمعیت شهرنشینی و گسترش نیازهای روزمره زندگی، شاهد افزایش ساخت و سازهای شهری هستیم. این ساخت و سازها هم پیامدهای مثبت به همراه دارد و هم تبعات منفی... از مهمترین تبعات منفی آن می‌توان به بروز آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از ساختمان‌سازی اشاره کرد.

در همین زمینه رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و کالای درون شهری اصفهان و حومه می‌گوید: حمل و تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی زنگ خطری برای مسئولان شهری است که در این راستا برای کنترل و بررسی دقیق بارگیری و تخلیه نخاله‌های ساختمانی، همه ارگان‌ها باید به کمک مدیریت شهری بیایند.

مجید طهماسبی ادامه می‌دهد: متاسفانه اکنون شاهد حمل غیرمجاز پسماندهای ساختمانی هستیم که در این زمینه پلیس راهور پس از شناسایی از فعالیت خودروهای حمل غیرمجاز جلوگیری می‌کند؛ رانندگان این خودروها پس از شناسایی باید پروانه تردد مجاز را از اتحادیه حمل بار دریافت کنند تنها در این صورت مجاز به حمل نخاله‌های ساختمانی می‌شوند.

وی با اشاره به کنترل دقیق خودروهای حمل بار از مبدا حرکت تا مقصد جهت تخلیه بار اضافه می‌کند: خودروهایی که مجوز تردد دارند، از مبدا تا مقصد کنترل و نظارت می‌شوند و در صورتی که خودرویی در انتخاب مسیر اشکال داشته باشد به مراجع ذی صلاح اطلاع داده می‌شود.

رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و کالای درون شهری اصفهان و حومه از خریداری چندین دستگاه مجهز به تکنولوژی روز خبر می‌دهد و می‌گوید: این دستگاه ها به منظور نظارت هر چه دقیق‌تر بر عملکرد رانندگان خودروهای حمل بار خریداری شده است و امید است با توجه به امکانات به روزی که دارند شاهد کمترین تخلف در حمل بار در سطح شهر باشیم، البته شهروندان باید دقت کنند به هیچ وجه در انتخاب پیمانکار به فکر ارزانی قیمت حمل نخاله‌های ساختمانی خود نباشند و پیمانکاران مجاز انتخاب کنند.

طهماسبی به اقدامات جدید و تاثیرگذار این سازمان برای ساماندهی حمل پسماندهای ساختمانی اشاره می‌کند: «صدور بارنامه به عنوان سند حمل برای جابه جایی بار و کالای شهروندان در راستای شناسنامه‌دار کردن و هویت‌بخشی به بارهای درون شهری، تعیین نوع، مبدا و مقصد بار، با هدف جلوگیری از قاچاق کالا و مدیریت مصرف سوخت در دستور کار قرار گرفته است.»

وی ادامه می‌دهد: «به کارگیری سیستم‌های پیشرفته توزین در حال حرکت (WIM) و تجهیز واحدهای نظارت به سیستم‌های توزین سیار از دیگر اقدامات جدید در ساماندهی پسماندهای ساختمانی است که با هدف کنترل اضافه بار و جلوگیری از ورود خسارت به زیرساخت‌های شهری انجام می‌شود؛ با استفاده از این سیستم می‌توان از تخلیه نخاله‌ها در مقصد مورد نظر اطمینان یافت.»

رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و کالای درون شهری اصفهان و حومه اظهار می‌کند: «بر این اساس به رانندگانی سوخت یارانه‌ای تعلق می‌گیرد که در حوزه حمل و نقل بار درون شهری برای آنها سند حمل صادر شده باشد. مقدمات صدور بارنامه به عنوان سند حمل اجرایی شده و به کمک پلیس راهور تحقق خواهد یافت.»

طهماسبی ادامه می‌دهد: برای صدور بارنامه در گام نخست از خودروهای سنگین حمل خاک و نخاله ساختمانی آغاز می‌کنیم و بعد به وانت‌ها، کامیونت‌ها و حتی پیک‌های موتوری می پردازیم، هر چند در سطح کشور نیز سامانه بار با رویکرد مبارزه با قاچاق کالا به زودی راه‌اندازی می‌شود، اما رویکرد سازمان نظارت بر حمل و نقل بار و شیوه حمل آن در شهر است؛ برای آنها نوع کالا اما برای سازمان وزن و مبدأ و مقصد کالا مهم است.

تخلیه غیرمجاز نخاله‌ها در شهر

عضو کمیته اجرایی پسماندهای عمرانی و ساختمانی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه تخلیه غیرمجاز نخاله‌ها در شهر یک مشکل بزرگ است، می‌گوید: تخلیه غیرمجاز نخاله‌ها از سوی پیمانکارانی که مجوز فعالیت ندارند، انجام می‌شود در این راستا با هماهنگی‌های اخیر بین کمیته اجرایی پسماند و سازمان مدیریت حمل و نقل بار پیش‌بینی می شود این موضوع به زودی ساماندهی شود؛ اگر این هماهنگی‌ها با موفقیت انجام شود رانندگان این خودروها مجبور به اخذ مجوز می‌شوند.

علی فردوسی ادامه می‌دهد: در حال حاضر روزانه هفت هزار تن پسماند ساختمانی تولید می‌شود که چهار هزارتن از این پسماندها به گردنه زینل به صورت مجاز منتقل و سه هزار تن دیگر در مناطق غیر مجاز تخلیه می‌شود؛ هدف اصلی کمیته اجرایی پسماند تشویق پیمانکاران برای تفکیک هر چه بهتر بازیافت‌ها است که در این صورت شاهد افزایش قابلیت استفاده از این نخاله‌ها خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه اگر از پسماند ساختمانی استفاده بهینه شود آلودگی‌های خاک و زمین کاهش می‌یابد، تصریح می‌کند: می‌توان از پسماندهای ساختمانی به جای مصالحی همچون شن و ماسه استفاده کرد که در این صورت به حفظ منابع زمین کمک خواهد شد.

کد خبر 360225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.