برنامه ایراپن ساز و کار مناسبی برای غربالگری ایجاد کرد

شهرضا – رییس مرکز بهداشت شهرضا گفت: پس از انجام آزمایشات مشخص شد ۱۱ نفر از بانوان شهرضایی مبتلا به سرطان پستان بودند، در حالی که این بیماران از بیماری خود آگاهی نداشتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، سیدحجت‌الله موسوی در جمع خبرنگاران این شهرستان با بیان اینکه پیشگیری از بروز بیماری از تحمیل هزینه‌های درمانی به خانواده و دولت جلوگیری می‌کند، اظهار کرد: تا پیش از اجرای طرح تحول در نظام سلامت و برنامه ایراپن، ساز و کار مناسبی برای غربالگری افراد و شناسایی بیماران در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیردار وجود نداشت.

وی ادامه داد: از اسفندماه ۱۳۹۴ و با اجرای برنامه ایراپن بسیاری از شهروندان که از بیماری خود آگاهی نداشتند، توانستند با تشخیص بموقع از پیشرفت بیماری و عوارض ناشی از آن جلوگیری کنند که این اقدام از دستاوردهای مهم نظام بهداشت و درمان کشور محسوب می‌شود.

رییس مرکز بهداشت شهرضا با بیان اینکه از ابتدای اسفند ۹۴ تا پایان شهریورماه امسال، ۵۸ هزار و ۱۱۵ نفر از افراد بالای ۲۰ سال و ۵۳ هزار و ۶۵۷ نفر از افراد بالای ۳۰ سال شهرستان ارزیابی سلامت شده‌اند، تأکید کرد: این افراد شامل ۷۳ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال و ۶۱.۳ درصد از افرد بالای ۲۰ سال از دو گروه جنسی مردان و زنان هستند.

موسوی با بیان اینکه زنان بیش از مردان به سلامت خود اهمیت می‌دهند، خاطرنشان کرد: ۲۴.۷ درصد از افرد غربالگری شده در این مدت مرد و ۵۷.۳ درصد از آنان زن بوده‌اند.

وی با بیان اینکه زنان سالم از مهم‌ترین ارکان جامعه سالم هستند، یادآور شد: جمعیت زنان شهرستان ۶۷ هزار و ۲۷۱ نفر است که ۴۹.۴ درصد از این تعداد یعنی ۳۳ هزار و ۲۷۱ نفر زنان ۳۰ تا ۶۹ سال هستند که در غربالگری طرح ایراپن شرکت کرده‌اند.

رییس مرکز بهداشت شهرضا اضافه کرد: از ابتدای اسفندماه ۹۴ تا پایان شش ماه نخست امسال، ۱۹ هزار و ۴۲۸ نفر یعنی ۵۸.۳ درصد از زنان ۳۰ تا ۶۹ سال شهرضا درخصوص ابتلا به سرطان پستان غربالگری شدند که ۹۸۵ نفر از آنان به کارشناس مامایی ارجاع داده شدند که نتیجه آزمایش ۱۱ نفر از آنان مثبت گزار شد.

موسوی با بیان اینکه سه هزار و ۹۹ نفر از زنان شهرستان در رده سنی ۳۰ تا ۵۹ سال هستند، تصریح کرد: ۱۹ هزار و ۴۲۸ نفر از این گروه سنی درخصوص سرطان دهانه رحم ارزیابی شدند که ۷۶۴ نفر از آنان به متخصص ارجاع داده شدند و برای ۱۵ هزار و ۹۲ نفر از آنان آزمایش پاپ‌اسمیر و HPV انجام شد.

وی ادامه داد: پس از بررسی نمونه HPV از ۹ هزار و ۵۷۵ نفر از مراجعان، نتیجه آزمایش ۹۵ نفر از آنان مثبت و نتیجه هشت هزار و ۶۹۴ نفر از آن‌ها، منفی گزارش شد.

کد خبر 360086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.