۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
افسردگی مردان پس از پدر شدن

افسردگی‌های پدرانه پس از به دنیا آمدن فرزند موضوعی است که کمتر مورد توجه عموم مردم جامعه قرار داشته و این در حالی است که این اختلال روانی خاموش می‌تواند اثرات بدی را برای بنیان خانواده به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افسردگی پس از زایمان موضوعی طبیعی در بین زنان بوده که پس از هر بار زایمان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و برخی در بلند مدت و برخی نیز در کوتاه مدت درمان می‌شوند. اما افسردگی مردان پس از زایمان همسرانشان موضوعی است که کمتر به آن توجه شده و عمده‌ترین علت آن را تغییرات در شکل و ظاهر اندام  و توجه بیش از حد همسر به نوزاد عنوان می‌کنند و این در حالی است که بر اساس نتایج به دست آمده از یک پژوهش در استرالیا که حاصل بررسی شرایط روحی مردان ۴۶ کشور پس از زایمان همسرانشان است، نشان می‌دهد که از هر ۱۰ مرد یک نفر پس از تولد فرزندشان دچار افسردگی‌ می‌شوند.

رفتارهای نامعقول، انزوا گزینی‌های طولانی، کم اشتهایی، بسنده کردن به یک لبخند در قبال اتفاقات خنده‌دار و ... از نشانه‌های افسردگی‌های پدرانه است.

بی توجهی مادر ریشه افسردگی‌های پدرانه است

علی خادم، روان شناس و مشاور خانواده  معتقد است علت اصلی افسردگی مردان پس از زایمان کم توجهی بانوان به آنها است؛ او در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بسیاری از بانوان پس از زایمان، به اشتباه نسبت به همسر خود کم تفاوت و یا بی‌تفاوت می‌شوند تا تمام حواس خود را بر روی تربیت و نگهداری از فرزندشان متمرکز کنند.

این روانشناس ادامه می‌دهد: وظایف جدید آقایان پس از زایمان همسر و پدر شدن یکی دیگر از مواردی است که موجب افسردگی مردان در این دوره زمانی می‌شود و پدر خانواده احساس می‌کند که تصمیم برای فرزندآوری اشتباه بوده است.

او می‌افزاید: بر خلاف مادر، پدر تغییرات جسمی فرزند در دوران بارداری را حس نمی‌کند و تولد ناگهانی نوزاد باعث ایجاد شوک احساسی قوی و ناگهانی در پدران می‌شود و قدرت تصمیم گیری صحیح و برنامه ریزی دقیق را از آن‌ها می‌گیرد.

خادم با بیان  اینکه پدر شدن برای مردان به معنای تغییر است و آقایان پس از تولد فرزندشان، احساس می‌کنند که موجودی جدید از گوشت و خون آنها به عضویت خانواده در آمده است و وظیفه تأمین امنیت صحیح آن به عهده آنها است، اضافه می‌کند: به همین دلیل استفاده از پیشوند " باید" در جملات آنها بیشتر به کار می‌رود و سعی می‌کنند تا برای خانواده خود بهترین باشند که این مسائل در کنار هم به ایجاد یک افسردگی کوتاه مدت منجر می‌شود.

تغییر رفتار پدران در مراجعات پس از زایمان ملموس است

همچنین ندا مزروعی، متخصص زنان و زایمان در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، رفتارهای مردانه پس از ابتلا به این افسردگی را اضطرابی می‌داند و خاطرنشان می‌کند: وقتی که پدر به همراه مادر پس از زایمان برای بررسی وضعیت جسمانی کودک خود مراجعه می‌کند، تغییرات رفتاری در مردان بسیار ملموس و محسوس است چرا که پیش از تولد فرزندشان با خوشرویی در مورد چگونگی فعالیت فرزندشان سؤال می‌کردند اما در مراجعه‌های پس از زایمان، کوچک ترین مسائل باعث از کوره در رفتن آن‌ها می‌شود.

او ادامه می‌دهد: خشم، اضطراب، ناامیدی و در نهایت مشکل داشتن با نوزاد همه دست به دست هم می‌دهند تا آغاز یک افسردگی پس از زایمان را برای مردان رقم بزنند.

این متخصص زنان یادآور می‌شود: تلقین ناتوانی در مدیریت خانواده و نپذیرفتن پدر شدن عواملی هستند که باعث می‌شود در این گونه از افسردگی‌ها اختلاف وجود داشته باشد و این دسته از مردان، بر خلاف دسته قبلی رفتار آرام‌تری دارند و مدام احساس خستگی و بی‌خوابی می‌کنند.

بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت خانواده معتقد هستند، گفت‌وگوی خانوادگی و ارتباط صمیمی با همسر، یکی از راهکارهایی است که می‌تواند پس از تولد فرزندان، از افسردگی هر دو طرف جلوگیری کند و اطلاع دادن این مسئله به پزشک از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند اثر صحبت‌های پزشک در این زمینه را نشان دهد.

برخی دیگر از متخصصان، راهکار اصلی از میان بردن این مشکل را واگذاری مسئولیت نگهداری از فرزند به پدر می‌دانند و انجام کارهای کودک توسط پدر را باعث افزایش حس پدرانه و علاقه نسبت به فرزند و مادر عنوان می‌کنند.

گزارش از سپهر زارع - خبرنگار ایمنا

کد خبر 360068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.