دنیا را نارنجی کن

خشونت علیه زنان و دختران (VAWG) از گسترده‌ترین، متداول‌ترین و مخرب‌ترین نقض حقوق بشر در جهان محسوب می شود. امروز حجم گسترده خشونت‌های گزارش نشده به خاطر سکوت، ننگ و شرم قربانیان از بازگویی آن، منجر به تداوم مصونیت مجرمین از مجازات شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آنتونیو گوترس، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که" تا زمانی که نیمی از جمعیت ما که زنان و دختران هستند، نتوانند بدون ترس، خشونت و ناامنی روزمره زندگی کنند، در حقیقت نمی‌توانیم بگوییم در دنیایی عادلانه و برابر زندگی می کنیم ".

خشونت علیه زنان مانع ایجاد جوامع فراگیر و پایدار می‌شود. به همین دلیل یونسکو برابری جنسیتی و عدم خشونت را برجسته می‌کند. اگر در یک جامعه، نیمی از جمعیت در ترس از حمله و تجاوز زندگی کنند، شکوفایی و پیشرفت غیرممکن خواهد بود. مشاهده می‌کنیم که این روز، مبارزه با خشونت علیه زنان را بازتاب می‌دهد و به ما یادآوری می‌کند که زنان باید در قلب تغییر باشند.

۲۵ ماه نوامبر هر سال از سوی کمپین زنان سازمان ملل متحد به عنوان "روز نارنجی" اعلام شده است. سازمان ملل در سال ۲۰۰۹ برای متحد کردن جامعه مدنی، فعالان، دولت‌ها و سیستم سازمان ملل متحد راه‌اندازی شد تا تاثیر این کمپین را برای پایان دادن به خشونت علیه زنان افزایش دهد. شرکت کنندگان در سراسر جهان به پوشیدن لباسهایی نارنجی رنگ به صورت یکپارچه و متحد تشویق می‌شوند؛ این رنگ نماد آینده‌ای روشنتر و جهان عاری از خشونت علیه زنان و دختران است.

اعلامیه توقف خشونت علیه زنان، که توسط مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۹۳ صادر شد، خشونت علیه زنان را چنین تعریف کرده است: "هر عمل خشونت آمیز مبتنی بر جنسیت که منجر به آسیب‌های جسمی، جنسی و یا روحی و روانی شود و یا باعث شود زنان از تهدید به انجام چنین اعمالی، اجبار یا محروم کردن خودسرانه از آزادی، چه در منظر عمومی یا در زندگی خصوصی، رنج بکشند را خشونت می گوییم. "

به طور کلی، این خشونت‌ها در اشکال فیزیکی، جنسیتی و روانی ظاهر شده، شامل خشونت شریک زندگی، خشونت و تعرض جنسی و ازدواج کودکان می‌شود.

در حالی که خشونت مبتنی بر جنسیت می تواند برای هر کسی و در هر جایی اتفاق بیافتد، برخی از زنان و دختران  آسیب‌پذیرتر هستند؛ برای مثال، دختران جوان و زنان مسن‌تر، مهاجرین و پناهندگان زن و دختران مبتلا به اچ آی وی و معلولیت و کسانی که درست در وسط بحران‌های انسانی زندگی می کنند آسیب‌های بیشتری را متحمل میشوند.

خشونت علیه زنان همچنان مانع دستیابی به برابری، توسعه، صلح و همچنین تحقق حقوق بشر زنان و دختران می‌شود. در مجموع، تعهد به اهداف توسعه پایدار (SDGs) -بدون معافیت هیچ فردی – نمی‌تواند بدون خاتمه دادن به خشونت علیه زنان و دختران تحقق یابد.

 یونسکو آماری از میزان این خشونت‌ها ارائه داده است که نشان می‌دهد از هر سه زن دنیا  یک نفر مورد خشونت جنسی یا فیزیکی از سوی شریک جنسی خود قرار گرفته‎ است، در سال ۲۰۱۲، یک زن از دو زن کشته شده در جهان، از سوی همسر یا خانواده خود به قتل رسیده است در حالی که از هر ۲۰ مرد، تنها یک مرد تحت چنین شرایطی به قتل رسیده است.

ادره آزوله، مدیرکل یونسکو، به مناسبت روز بین‌المللی منع خشونت علیه زنان گفته است که "مبارزه برای ریشه کن کردن خشونت علیه زنان با همتی گسترده و جهانی میسر می‌شود، برای رسیدن به دنیایی که در آن زنان به خاطر زن بودن، حقوق کمتر، فرصت‌های کمتر و انتخاب‌های کمتری نداشته باشند. در روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، یونسکو تعهد پایدار خود را به زنان جهان تصریح و به همه شرکای خود اعلام می کند که تلاشهای خود را برای پیروزی در یک نبرد دو چندان کنند زیرا در این نبرد هیچ چیز به اندازه حفظ کرامت و انسانیت همگی ما مهم نیست. "

خشونت علیه زنان عامل اصلی مرگ و میر و ناتوانی زنان در باروری و علت اصلی بیشتر بیماری‌ها مانند سرطان، در مقایسه با ترافیک و مالاریا است.

پیامدهای روانی، جنسی و بهداشت باروری در تمام مراحل زندگی زنان تاثیر می‌گذارد. معایب دستگاه آموزش ابتدایی، به عنوان مانع اولیه در امر آموزش عمومی و حق تحصیل دختران نمود پیدا می‌کند؛ آنها به خاطر اشغال کردن ظرفیت دسترسی به تحصیلات آموزش عالی و حتی به دلیل پر کردن فرصت‌ها در بازار کار سرزنش می‌شوند.

قرار است تعدادی از ساختمان‌ها و مکان‌های نمادین، برای یادآوری نیاز به آینده‌ای عاری از خشونت، به رنگ نارنجی در آیند.

فعالان این کمپین با هشتگ های #dOrangeUrWorld #OrangeTheWorld، #HearMeToo، #EndVAWدر رسانه‌های اجتماعی، از مردم سراسر جهان دعوت می‌کنند به آنان بپیوندند.

ترجمه و تنظیم از: مهشید بهزادی- خبرنگار ایمنا

کد خبر 359606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.