راسته کتاب در تهران ایجاد می‌شود/ کشف دو میلیون نسخه کتاب قاچاق

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران قاچاق کتاب را از مهم‌ترین مشکلات امروز صنعت نشر و صنعت چاپ معرفی کرد و پیشنهاد ایجاد جمعه بازارهای کتاب برای ساماندهی دستفروشی های کتاب ارائه کرد .

به گزارش ایمنا، محمدجواد حق شناس در آئین کتاب گردی که یکم ابان در شهر تهران و کشور برگزار شد و استقبال عمومی و  مسئولین این حوزه را نیز در بر داشت گفت: در این برنامه  با رییس هیئت مدیره اتحادیه ناشران و تعدادی از بزرگان صنعت نشر عنوان شد که با قاچاق کتاب روبه‌رو هستیم.

وی اعلام کرد: در کشف اخیری که از حوزه قاچاق کتاب انجام شده است حدود دو میلیون نسخه کتاب خارج از قاعده کشف شده است که توسط مافیای قاچاق کتاب انبار شده بودند.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران تصریح کرد: کتاب خارج از قاعده یعنی اینکه کتاب‌هایی که ناشران با زحمت فراوان مجوزهای حقوقی آنها را دریافت می‌کنند و با انعقاد قراداد با مؤلفین و مترجمین، مسئولیت نشر آنها را برعهده می‌گیرند، سودجویان با خریداری یک نسخه اقدام به چاپ خارج از عرف آن می‌کنند و این روند نوعی افول و ازمحلال را در صنعت نشر و صنعت چاپ و تمامی کسانی که در این حوزه در حال فعالیت هستند را ایجاد کرده و لطمه به شدت سختی را به این بازار وارد می‌کند.

حق شناس اعلام کرد: قرار شد که شورای شهر نشستی را با حضور شهرداران مناطق ۱۱  و ۶ و مسئولین ساماندهی شهرداری و شرکت شهربان برگزار کند تا با کمک اتحادیه مربوطه زمینه فعالیت را ایجاد کند تا بتوانیم جلوی این اقدام ناشایست که لطمه جدی به کار نشر وارد می‌کند را بگیریم.

وی در خصوص وضعیت ایجاد راسته کتاب گفت: راسته کتاب از مصوباتی است که با پیگیری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران شکل گرفته تا این قالب در دو محور خیابان انقلاب و خیابان کریم‌خان زند تسهیلاتی را برای اهالی حوزه نشر فراهم کند.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: برای ایجاد چنین راسته‌ای باید نما و المان‌هایی متناسب در این محورها ایجاد شود که هم اکنون منتظر دریافت پیشنهاداتی در این خصوص هستیم. امروز مدیرعامل نشر چشمه عنوان می‌کرد که پیشنهاداتی در این خصوص در گذشته به شورا ارائه کرده است که مورد توجه قرار نگرفته و مقرر شد تا این پیشنهادات مجدداً مورد بررسی قرار گیرد تا هرچه سریعتر شاهد اتفاقات مناسبی در روند احیای این دو راسته در کنار راسته‌های های صنایع دستی در خیابان ویلا و خیابان نمایش در لاله زار و پهنه رودکی باشیم.

حق شناس در خصوص وضعیت دستفروشی کتاب در شهر تهران و ساماندهی آنها در شهر گفت: باید این دست فروشی را به دو حوزه تقسیم بندی کنیم که یکی از این دسته‌ها به نشر کتاب و کتابخوانی کمک می‌کند و آن نشر کتب دست دومی است که افراد می‌خواهند در اختیار جامعه قرار دهند که باید از این حوزه حمایت شود.

وی ادامه داد: دسته دوم دستفروشی هایی هستند که به قاچاق کتاب منتهی می‌شوند که این دسته نه تنها به موضوه نشر و کتابخوانی کمک نمی‌کنند که حتی باید با این دستفروشی در خدمت مافیا برخورد شود.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اظهار کرد: ایجاد جمعه بازار کتاب می‌تواند به ساماندهی نشر کتب دست دوم کمک کند و از طرفی زمینه را برای برخورد با دستفروشی در خدمت مافیا فراهم کند.

کد خبر 359521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.