نخستین کافه برج ایران افتتاح شد

دقایقی پیش نخستین کافه برج ایران در بزرگراه شهید آقابابایی و ابتدای خیابان آذربیگدلی با حضور شهردار اصفهان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نخستین کافه برج ایران با هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان و مساحت ۳۶۰ مترمربع بازسازی شده است. بخش های مختلف کافه برج شامل گالری، نمایشگاه، فضای مطالعه و کافی شاپ است که بعد از ظهرها به بخش گردشگری و بازدید از این بنا اختصاص داده می شود.

این ساختمان در سه طبقه با بخش‌های مختلف ساخته شده است و طراحی داخلی این بنا محیطی تاریخی را برای گردشگران تداعی می‌کند.

به گزارش ایمنا؛ کبوتر خان یا کبوترخانه، محلی است که کبوتران در آن آشیانه می‌سازند، ساخت کبوترخانه را می‌توان به نوعی شاهکاری هنری دانست که در میان مزارع برای جذب و نگهداری کبوتران صحرایی به منظور استفاده و گردآوری کودشان ساخته می‌شدند.

کبوترخانه‌ها را در مناطقی بنیان می‌نهادند که از اقلیمی کویری بهره‌مند بود، مصالح و روش ساخت نیز متأثر از شرایط محیطی چون بافت معماری که گل رس و کاه و نمک بنیادش بود، بهره می برد و مقاوم در برابر سرما و گرما و عایقی حرارتی و درعین حال صوتی بود تا آرامش کبوتران درون کبوترخانه را تأمین کند. 

برج کبوتر آذربهرام یکی از برج های کبوتر قدیمی اصفهان است که با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان مورد مرمت و باز زنده سازی قرار گرفت.

برج های کبوتر به مراکز فرهنگی تبدیل شود

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در این مراسم در جمع شهروندان ضمن تبریک "روز اصفهان" اظهار کرد: امسال برای نکوداشت این روز میزبان تعدادی از مقامات خارجی و نمایندگان شهرهای خواهر خوانده اصفهان بودیم؛ آنها طی بازدید از شهر، از اصفهان به عنوان بهشت یاد کردند؛ این تعریف می‌تواند افتخار بزرگی برای اصفهان و شهروندان آن باشد.

وی با بیان اینکه شاهد درصدد هستیم روز اصفهان را در تقویم ملی ثبت کنیم، ادامه داد: به مناسبت روز اصفهان، برنامه‌های متنوعی در نقاط مختلف شهر تدارک دیده شده است، امشب نیز به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) تصمیم گرفتیم برنامه‌ای شاد را در سالن پیروزی برگزار کنیم.

شهردار اصفهان با اشاره به مرمت برج کبوتر آذربهرام خاطرنشان کرد: با توجه به رشد عمرانی شهرها، ایجاد و مرمت این نوع مجموعه‌های تاریخی ضروری است، می توان از ظرفیت این برج های کبوتر برای اجرای برنامه های فرهنگی هنری استفاده کرد.

نوروزی تصریح کرد: در صورتی که منطقه ١٠ شهرداری اصفهان رتبه دو امکانات فرهنگی را به خود اختصاص داده است، این برج کبوتر در این منطقه می‌تواند زمینه‌ای برای بازدید گردشگران خارجی باشد و مانند مابقی ابنیه‌های تاریخی اصفهان در اولویت بازدید قرار گیرد، در اینجاست که سطح فرهنگی این منطقه نیز از لحاظ بین الملل افزایش می‌یابد.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد تمامی برج های کبوتر می‌تواند به این صورت تغییر کاربری داده شود و به یک مرکز فرهنگی تبدیل شود.

برج کبوتر پاتوق فرهنگی شهر می شود

فریده روشن، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در حاشیه این مراسم، برج کبوتر آذر بهرام را سبب شکل گیری مکانی برای پاتوق‌های فرهنگی دانست و گفت: از آنجایی که در گذشته از این فرصت استفاده فرهنگی نمی شد از این پس شاهد ارتقا فرهنگ از طریق باز آفرینی برج کبوتر خواهیم بود.

وی اظهار کرد: بدون شک این مکان با قدمت تاریخی می تواند معرفی کننده فرهنگ و تاریخ ارزشمند شهر اصفهان باشد.

وی نقش برج کبوتر آذر بهرام را در جذب توریست بسیار تاثیرگذار دانست و خاطر نشان کرد: با اجرای برنامه های فرهنگی متناسب با این مکان شاهد ورود هر چه بیشتر بازدید کنندگان داخلی و خارجی خواهیم بود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: با افتتاح این مکان تاریخ و فرهنگ شهر اصفهان هم زمان به مخاطبان معرفی می شود و همچنین موجب ارتقا اقتصاد شهرخواهد شد.

روشن با اشاره به ظرفیت‌های موجود در کنار این برج تاریخی تصریح کرد:گردشگر با ورور و بازدید از این مکان تاریخی فرهنگی  می‌تواند دقایقی را به استراحت و استفاده از نوشیندنی‌های دلخواه کند زیرا در این مجموعه گالری و شربت خانه نیز لحاظ شده است.

وی ادامه داد: با درنظر گرفتن گالری در این مجموعه پای هنر مندان و هنردوستان نیز به این مکان باز خواهد شد که این موضوع به معرفی هر چه بیشتر شهر تاریخی اصفهان منجر می شود.

برج‌های کبوتر، ذائقه گردشگران را پاسخ می‌دهد

محمد عیدی، رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: برج‌های کبوتر یکی از شاخص‌های اصلی اصفهان است که ۴۰۰ الی ۵۰۰ سال پیش از آن استفاده می‌شده، اکنون نیز باید زمینه استفاده از این ظرفیت های تاریخی شهر را فراهم کنیم.

وی افزود: برج‌های کبوتر متناسب با اقتصاد کشاورزی کاربری های متفاوتی داشته است، اکنون این بناهای تاریخی، گنجینه های ارزشمندی در دست ما هستند که می توانیم از این طریق هم پاسخگوی ذائقه گردشگران داخلی و خارجی باشیم و هم نیازهای فرهنگی و هنری شهروندان اصفهانی را پوشش دهیم.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: برج کبوتر آذربهرام که امروز شاهد گشایش آن هستیم به همت منطقه ١٠ اصفهان مرمت شده است و می‌تواند به پاتوقی بسیار ارزشمند جهت کنش‌های فرهنگی تبدیل شود، در واقع طراحی نقاط مکث در شهر می‌تواند فضایی جهت زدودن آسیب‌ها باشد.

عیدی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد تمامی برج های کبوتر می تواند به این صورت تغییر کاربری داده شود و به یک مرکز فرهنگی تبدیل شود

برج کبوتر آذربهرام از این پس یک پاتوق فرهنگی است

عبدالرسول امامی، مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان اظهار کرد: با توجه به فرصت‌های فرهنگی در شهر اصفهان و همچنین فضاهای موجود در این شهر لازم است هر روز به اهداف مدیریت شهری نزدیک‌تر شویم.

وی ادامه داد: این برج کبوتر در منطقه ۱۰ به نوعی رها شده بود، اما در این مکان تاریخی به عنوان هویت شهر از این پس خدمات فرهنگی ارائه خواهد شد.

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان اضافه کرد: موقعیت این برج دارای مزیت‌های ویژه ای از نظر دسترسی آسان و فضای سبز در اطراف آن است که این ویژگی‌ها سبب انتخاب این مکان برای اجرای برنامه‌های فرهنگی در شهر شد.

امامی با بیان اینکه برج کبوتر آذربهرام از این پس یک پاتوق فرهنگی است، خاطرنشان کرد: زمانی که یک مکان تبدیل به پاتوق فرهنگی شهر شود راه ورود گردشگران به آن جایگاه باز و مسائل شهری نیز با نشاط و سرزندگی بیشتر به پیش خواهد رفت.

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان اظهار کرد: به منظور جذب بیشتر شهروندان و گردشگران، شربت‌خانه و گالری در کنار برج کبوتر احداث شده است.

کد خبر 359517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.