جعفرقلی دادخواه: هنر در آرامش رشد می‌کند

استاد طراح فرش گفت: هنر زمانی رشد می‌کند که یک کشور در آرامش باشد، در جنگ و ناآرامی هنری باقی نمی‌ماند. با نگاه به دوره‌های تاریخی کشورمان می‌توان متوجه درستی این موضوع شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا در حاشیه برگزاری نمایشگاه " سه نقش قالی معاصر اصفهان" استاد جعفرقلی دادخواه از اساتید برجسته طراحی فرش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، برگزاری نمایشگاه را لازم دانست و گفت: با برگزاری نمایشگاه در هر زمینه موافق هستم چون نمایشگاه است که به افراد ایده می‌دهد. در نمایشگاه می‌توانیم کار اساتید مختلف را در هر زمینه تجزیه و تحلیل کنیم و سلیقه خود را بشناسیم.

وی نمایشگاه را به دانشگاه تشبیه کرد و ادامه داد: نمایشگاه به ما هنر را می‌آموزد، اگر ما جستجوگر و پرسش‌گر باشیم با نگاه کردن به طرح‌ها، تابلوها، بناها، فرش‌ها، گل‌ها و دیگر اجزا طبیعت می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم و کارهای نو و جدید خلق کنیم.

دادخواه با اشاره به اهمیت مطالعه خاطرنشان کرد: همه افراد از جمله هنرمندان و پیشکسوتان نیاز به مطالعه دارند زیرا اگر مطالعه نباشد افراد پیشرفت نمی‌کنند. هنرمند آن است که خالق باشد و هر کاری انجام می‌دهد دیگران بپسندند و به عنوان هنر قبول داشته باشند و اگر حتی هنرمندی ۱۰ طرح و تابلو داشته باشد و این طرح‌ها برای هنر باشند ماندگار خواهد شد. هنرمند باید مطالعه کند و برای دل خود کار کند، هنری که شفارسی باشد ناب نیست چون برای پول کار شده است.

این طراح فرش ادامه داد: در زمینه طراحی فرش هنرمندانی که بخواهند وارد شوند باید با مطالعه پیش آیند و طرح‌ها و بافت‌ها و انواع منظره را بشناسند. در حوزه فرش ایرانی هنرمند باید با شناخت وارد شود، حتی برخی اوقات هنرمندان پا را از چهارچوب معمول فراتر می‌گذارند و سعی در ایجاد خلاقیت دارند که این کار اصلا اشتباه نیست و بسیار خوب است.

وی با بیان این نکته که "هنرمند اول باید بداند چه می‌خواهد و بعد شروع به طراحی کند" تاکید کرد: استاد بهادری زمانی که قصد داشت یک طرحی را کار کند، کتاب‌های پروفسور پوپ را ورق می‌زد و از پیش از اسلام تا به امروز عناصر آن را می‌گرفت. در واحد درسی که در دانشگاه تدریس می‌کردم از دانشجویان خواستم از اجزا مختلف مانند معماری صفوی و یا نگارگری استفاده کنند ولی به شیوه نو و جدید اجرا کنند.

این استاد برجسته طراحی فرش لازمه رشد هنر را حاکم بودن آرامش در جامعه دانست و اظهار کرد: هنر زمانی رشد می‌کند که یک کشور در آرامش باشد، در جنگ و ناآرامی هنری باقی نمی‌ماند. با نگاه به دوره‌های تاریخی کشور خودمان می‌توان متوجه درستی این موضوع شد.

دادخواده در پاسخ به این سوال که نسل جوان که وارد عرصه این هنر می‌شود باید چه راهی را در پیش بگیرد، پاسخ داد: نیاز است که جوانان از پیشینیان بیاموزند و از کارهای آن‌ها بهره گیرند اما در عین حال باید راه خود را ادامه دهند و جاپای استاتید خود نگذارند. اصول کار را باید از گذشتگان آموخت و در آن نوآوری به خرج داد، نوآوری را نمی‌توان یاد گرفت بلکه باید به آن رسید.

وی در پایان افزود: باید کارها با زمان جور دربیاید شاید امروز دیگر کارهایی مانند تذهیب‌های ریز که نیاز به چشم مسلط دارد با زمان جور درنیاید اما می‌توان از آن‌ها ایده گرفت و با حال و هوای نو اجرا کرد. کاری که امروز انجام می‌شود فردا دیگر نو نیست و باید خلاقیت خرج داد تا  با زمانه خود وفق داده شود.

کد خبر 359324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.