شهروند دهاقانی موفق به کشت زعفران به روش ایروپونیک شد

دهاقان – رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان گفت: توسعه کشاورزی با استفاده از روش‌های نوین، اقتصاد کشور را تضمین می‌کند.

امیر صفرپور در حاشیه بازدید از کشت نوین زعفران در روستای پوده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، اظهار کرد: هر شهروندی که با طرح‌های نوین بتواند به گسترش کشاورزی کمک کند، قطعا حمایت می‌شود البته رویکرد جهاد کشاورزی در شرایط خشکسالی توجه به چنین روش‌هایی است.

وی گفت: برای نخستین بار شهروند دهاقانی در روستای پوده موفق به کشت زعفران به روش "ایروپونیک" شده است و روزانه گل چینی این محصول انجام می‌شود.

رییس اداره جهاد کشاورزی دهاقان بیان اینکه روش ایروپونیک یا کشت هوایی از روش‌های نوین کشاورزی است، خاطرنشان کرد: در این روش کشت پیاز زعفران در گلخانه به صورت هوایی است و به صورت طبقاتی در هوای آزاد کشت می‌شود.

صفرپور افزود: این بهره‌بردار توانسته است از این روش نوین در سه هزار متر مربع از گلخانه خود استفاده کند.

ایروپونیک یا هوا کشت یک روش باغبانی سرپوشیده است

وحید فرهمندیان کارشناس گیاهان دارویی نیز در این باره اظهار کرد: ایروپونیک یا هوا کشت یک روش باغبانی سرپوشیده است که در آن گیاهان در حالی رشد و نمو می‌کنند که ساختار ریشه‌شان در هوا معلق است و به وسیله اسپری شدن مداوم آب حاوی مواد محلول معدنی و کودهای شیمیایی تغذیه می‌شوند.

وی افزود: خاک در هوا کشت مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، چرا که ریشه‌ گیاهان به طور دائمی و یا متناوب در معرض مِه غنی از مواد مغذی قرار دارد و همچنان می‌توانند به رشد خود ادامه دهند.

فرهمندیان هواکشت یا ایروپونیک در فضای بسته  را راهکاری موثر برای پرورش سبزیجات عنوان کرد و افزود: در این روش بدون آنکه نیازی به کشت در گلدان و تغییر مجدد گلدان به منظور دسترسی بیشتر گیاه به فضا و مواد غذایی در خاک داشته باشیم محصول خوبی را در اختیار قرار می‌دهد.

این کارشناس گیاهان دارویی باتوجه به توسعه کشت زعفران در این شهرستان، گفت: زعفران به عنوان طلای سرخ نامیده می شود و کشت آن با روش‌های نوین به اقتصاد کشور کمک شایانی می‌کند.

کد خبر 359102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.