انتخابی: با همراهی مدیریت شهری، روز اصفهان به جایگاه خود بازگشت

یک اصفهان شناس و پژوهشگر گفت: همانطور که استاد راوندی ۹۰۰ سال پیش درباره اصفهان گفت که اگر بهشت در زمین باشد در سرزمین اصفهان است و اگر در آسمان باشد، مقابل اصفهان است باید گفت شهر اصفهان تصویری از بهشت است که ساکنان آن باید این نعمت را دست کم نگیرند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استاد حشمت الله انتخابی صبح امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وظیفه ما این است که به دنبال راه گذشتگان حق اصفهان را برکرسی بنشانیم؛ ۱۳ سال پیش جمعی از اصفهان‌شناسان تصمیم گرفتند بنا بر شواهد تاریخی روز یکم آذرماه را به نام روز اصفهان انتخاب کنند، اما کج سلیقگی شد و مسئولان همراهی نکردند، البته دوست‌داران اصفهان ناامید نشدند و در تمام این سال‌ها بزرگداشت‌هایی برای این روز برگزار کردند.

وی افزود: بسیار خرسندم که امسال با همراهی مدیریت شهری این روز، به جایگاه خودش برگشت.

این اصفهان‌شناس و پژوهشگر با بیان اینکه در ستاره‌شناسی پیشینیان برخی از برج‌ها، نحس بوده است، گفت: به عنوان مثال اگر قمر در آبان قرار گیرد از آن به عنوان عقرب یاد می‌شود به همین دلیل از اصطلاح «قمر در عقرب» در مواقع افزایش مشکلات استفاده و اگر ماه، مشتری یا ناهید در قوس قرار گیرد، سعد اکبر خواهد بود و این اشاره به اعتقاد پیشینیان دارد.

انتخابی با بیان اینکه از دوره دیلمیان طالع اصفهان و نماد شهر را برج قوس دانستند، گفت: سر در قیصریه اقتباسی از برج قوس است، مردی نیمه تنه سوار که کلاه قزلباش دارد و صورت خود را به عقب برگردانده و تیراندازی می‌کند و کام اژدهایی که روبه تیرانداز است را نشانه رفته، این‌ها همه نشانههای مهمی است.

وی ادامه داد: خوشحالیم که امسال معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان همگام با سایر تشکل‌ها و نهادها بزرگداشت روز اصفهان را برگزار می‌کند، صبح روز پنجشنبه مراسم افتتاح روز اصفهان با حضور شهردار، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان و سایر مدیران شهری برپا خواهد شد.

این اصفهان شناس تأکید کرد: به روال هر سال از سرآمدان اصفهان تجلیل خواهد شد و پنج نفر از افرادی که شاید خیلی مشهور نیستند، اما برای اصفهان زحمات زیادی کشیده‌اند، مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه عصر روز پنجشنبه در کتابخانه مرکزی شهر اصفهان در همایشی با حضور چند نفر از متخصصان سخنرانی با موضوع محور چهارباغ برگزار می شود، گفت: در خصوص مهم‌ترین مسئله و چالش اصفهان یعنی زاینده‌رود نیز سخنرانی انجام می شود.

کد خبر 359025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.