شیعیان در زمان امام عسگری(ع) با دوره غیبت آشنا شدند

لنجان-رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان گفت: آماده کردن جامعه اسلامی برای دوران غیبت امام زمان (عج) یکی از اقدامات امام حسن عسکری (ع) به شمار می‌آید و مسلمانان در این دروان به خوبی شیوه ارتباط غیر مستقیم با امام زمان خود را آموختند تا شیعه در دوره غیبت حضرت ولی عصر(عج) دچار بحران نشود.

حجت الاسلام داود صائبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان با اشاره شهادت امام حسن عسگری(ع) اظهار کرد: خداوند سبحان، اهل ایمان را به یاد او در همه اوقات دعوت کرده است، چراکه عوامل غفلت زا و مزاحم یادخدا همیشه در کمین دل، روح و ایمان مومنان بوده، بر همین اساس در آیه ۴۱ سوره احزاب می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید خدا را بسیار یاد و صبح و شام او را تسبیح کنید.

وی افزود: حضور در محضر ربوبی، منوط به این بوده که بنده خدایش را یاد کند، و این مهم اهمیت ذکر و نام خدا را می‌رساند و آنکه همیشه به یاد خداست هم در جهاد و هم غیر جهاد به یاد معبود بوده؛ از این جهت رتبه و مقامش افضل است.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان تصریح کرد: جمله‌ «مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم» اشاره به یک معنی عاطفی میان خدا و بندگان ندارد، بلکه اشاره به یک اصل تربیتی و تکوینی دارد یعنی به یاد ذات پاکی که سرچشمه تمام خوبی‌ها و نیکی‌هاست و به این وسیله روح و جان خود را پاک و روشن و آماده پذیرش رحمت پروردگار کنید.

وی ادامه داد: توجه به این ذات پاک، انسان را در فعالیت‌ها مصمم، نیرومند و متحدتر خواهد کرد و همان‌گونه که منظور از شکرگزاری و عدم کفران، تنها یک مسئله تشریفاتی و گفتن با زبان نیست، قطعا منظور از ذکر خدا نیز تنها یادآوری به زبان نیست چراکه زبان ترجمان قلب است.

صائبی در ادامه با اشاره به شهادت مظلومانه امام حسن عسگری(ع)، اضافه کرد: امام حسن(ع) به‌دلیل سکونت اجباری خلیفه عباسی در محله «عسکر» در شهر سامرا، به «عسکری» نامیده و معروف شدند و از مشهورترین القاب حضرت، نقی و زکی و کنیه مبارک آن امام همام «ابومحمد» است.

وی عنوان کرد: این امام همام ۲۲ ساله بودند که با شهادت پدر بزرگوارشان، به امامت شیعیان نایل شدند و به مدت شش سال در سخت‌ترین شرایط سیاسی و اجتماعی هدایت و زعامت امور را به‌عهده داشتند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: با این‌که این امام همام از این مدت زمان، سه سال را در شرایط حصر و کنترل شدید حکومت قرار داشتند، اما توانستند این مسئولیت را به بهترین نحو به انجام برسانند.

وی یادآور شد: از ویژگی‌های امامان(ع) این بود که از فرصت‌ها بهترین استفاده‌ها را می‌کردند و امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بهترین بهره‌برداری جهت نشر دین را به عمل آوردند و بحران‌ها را تبدیل به فرصت کردند.

صائبی متذکر شد: مأمون امام رضا(ع) را به ولایت عهدی دعوت کرد، اما این امام همام از همین بحران بهترین استفاده را کرده و از تریبون خلافت مسئله امامت و ولایت حق که در طول دوره امامان(ع) ممنوع بود را به صورت علنی مطرح کرد.

وی افزود: حبس امام هادی و امام عسکری(ع) نیز از همین نوع بحران‌ها بود ولی این دو امام بزرگوار از این فرصت استفاده کرده و به صورت عملی به شیعه آموزش دادند که در غیاب امام زمان خود چگونه امورشان را ساماندهی کنند، از سوی دیگر وکالت را سامان دادند و انضباط دقیقی در این عرصه به وجود آوردند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان با بیان اینکه شیعیان در زمان امام عسکری(ع) با دوره غیبت آشنا شدند، تصریح کرد:آماده کردن جامعه اسلامی برای دوران غیبت امام زمان (عج) یکی از اقدامات امام حسن عسکری (ع) به شمار می‌آید و مسلمانان در این دروان به خوبی شیوه ارتباط غیر مستقیم با امام زمان خود را آموختند تا شیعه در دوره غیبت حضرت ولی عصر(عج) دچار بحران نشود.

وی ادامه داد: سرانجام معتمد عباسی اقتدار و حرکت‌های امام حسن عسکری(ع) را تاب نیاورد، و ایشان را در هشتم ربیع الاول سال‌۲۶۰ ه. ق در سن ۲۸ سالگی مسموم و به شهادت رساند و پیکر این امام همام در خانه خود در سامرا کنار مرقد پدر بزرگوارشان به خاک سپرده شد.

صائبی اضافه کرد:۹ ربیع الاول پس از شهادت امام حسن عسکری(ع) امامت و ولایت امام زمان (عج) آغاز شد، و در زمان غیبت این امام همام پیروان حضرت باید با انتظار واقعی یعنی عمل قلبی و درونی و اعمال خیر و پرهیز از گناه، انجام واجبات، داشتن اخلاق الهی و دعوت همیشگی دیگران به دین خدا، «جامعه‌ای مهدوی» را شکل دهند و زمینه ظهور آن حضرت را تسریع کنند.

کد خبر 358741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.