مخاط بینی، سلاح دفاعی قدرتمند برای مبارزه با باکتری‌ها

بدن انسان سلاح‌های مختلفی برای مبارزه با بیماری‌ها دارد، اما بسیاری از این فرآیندها همچنان به صورت یک راز باقی مانده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یک تیم تحقیقاتی از ماساچوست‌ آمریکا به تازگی مکانیزم دفاعی آنتی باکتریال جدیدی در بینی کشف کرده‌اند که از بدن ما در برابر باکتری‌ها محافظت می‌کند. یافته‌های جدید نشان می‌دهد زمانی که ما از طریق تنفس، باکتری‌ها را به درون بدن وارد می‌کنیم، سلول‌های مخصوص، کیسه‌های متشکل از مایعی با نام " exosomes" را منتشر می‌کنند.

محققان در پی کشف این موضوع بودند که چگونه کیسه‌های مایع exosomes از طریق سلول‌ها وارد مخاط آن‌ها می‌شود. برای انجام این کار آن‌ها مخاط شرکت کنندگان را جمع آوری کردند و سلول‌های آنها را در محیط آزمایشگاهی پرورش دادند. محققان برای تعیین اینکه در زمان مواجه سلول‌ها با میکروب‌ها چه اتفاقی می‌افتد، رویارویی با باکتری‌ها را در محیط آزمایشگاه شبیه سازی کردند و سپس تعداد کیسه‌های exosomes را ارزیابی کردند.

دکتر بنجامین بلیر، جراح و استادیار بیماری‌های‌ گوش‌ و حلق و بینی‌ دانشکده پزشکی هاروارد که در حال گسترش مطالعاتی یافته‌های قبلی پژوهشگران بود، دریافت که پروتئین‌های موجود در سلول‌های حفره بینی در مخاط بینی افراد نیز وجود دارد.

نتایج بررسی‌ها نشان داد که تعداد کیسه‌های  exosomes پس از مواجه با باکتری ها و مولکول‌های ضد باکتری دو برابر می‌شود. یافته‌های جدید حاکی است که بینی انسان میلیاردها کیسه exosomes را به عنوان نخستین نشانه مواجه شدن با باکتری‌ها در مخاط خود آزاد می‌کند و با این کار باکتری‌ها را از بین می‌برد و با استفاده از یک شیوه دفاعی طبیعی و قدرتمند، سلول‌های آلوده را هدف می‌گیرد.

موضوع جالب اینکه، کیسه‌های exosomes همانند آنتی‌بیوتیک‌ها به طور موفقیت‌آمیزی باکتری‌ها را از پای در می‌آورند. به گفته محققان در صورتی که فرد دچار سرماخرودگی یا آلرژی شود، مخاط بینی باعث رنجش و عذاب آن‌ها می‌شود، درحالی که  این مخاط‌ها یکی از راه‌های مبارزه بدن ما با عوامل بیماری زا است و قبل از اینکه فرد بیمار شود، مخاط بینی، آنها را از بین می‌برد.

کد خبر 358612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.